اصفهان- مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هنوز قابلیت انتقال به انسان را ندارد، گفت: مردم با آسودگی کامل مصرف کنند، هیچ مشکلی در حوزه مصرف گوشت قرمز و سفید وجود ندارد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان قابلیت انتقال به انسان را ندارد/ مردم با آسودگی گوشت مصرف کنند

به گزارش قدس آنلاین، شهرام موحدی با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تبدیل به یک مشکل جهانی شده است، گفت: در حال حاضر ۵۱ کشور جهان از جمله کشورهای ژاپن، هلند، آلمان و غیره که از نظر امنیت زیستی در حوزه پرورش طیور سرآمد بوده درگیر این مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان نیز ۱۲ استان درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، افزود: در همین راستا اوایل سال جاری رصد، پایش و مراقبت از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از مهرماه به بعد چون پیش‌بینی کرده بودیم که مهاجرت پرندگان آبزی از سمت شمال به جنوب کشور و از طریق تونل هوائی انجام شده و این امر در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد آمادگی خودمان را تشدید کردیم.

وی با بیان اینکه در این راستا ستاد مقابله به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را هم در استانداری و هم در اداره‌کل دامپزشکی استان تشکیل دادیم، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۶ جلسه در این راستا برگزار کرده‌ایم.

موحدی با بیان اینکه پس از رصد، نخستین مورد را در یکی از خانه‌های روستائی محمدآباد جرقویه مشاهده کردیم، بیان کرد: در این راستا نمونه‌گیری انجام و پس از ارسال آن به مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور نخستین مورد تائید شد.

وی با بیان اینکه وظیفه دامپزشکی استان این بود که در کمترین زمان ممکن به مقابله با آن بپردازد، گفت: مراقبت، پایش و معدوم‌سازی را انجام دادیم، در همین راستا مسئولان محمدآباد جرقویه همکاری بسیار خوبی با دامپزشکی استان داشتند، در حال حاضر نیز در حال انجام بحث مراقبتی هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: یک مورد را نیز ۲۴ ساعت بعد در ۲ مزرعه پرورش بوقلمون در روستای همت‌آباد نجف‌آباد گزارش دادند که این مزارع تلفات ۱۰۰ درصدی داشتند، در این راستا نیز نمونه‌گیری و تائید شد و در این روستا نیز با همکاری خوب مسئولان آن، منطقه قرنطینه، پایش و بقیه بوقلمون‌ها نیز معدوم و ضدعفونی به صورت کامل انجام شد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه توصیه شما به مردم چیست، تصریح کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فعلا امروز به عنوان یک تهدید صنعت طیور مطرح است و هنوز قابلیت انتقال به انسان را ندارد هر چند که باید در حال آماده‌باش باشیم.

موحدی با بیان اینکه در همین راستا تمام کشتارگاه‌های ما تحت کنترل شبانه‌روزی حوزه فنی و بهداشتی دامپزشکی استان هستند، خاطرنشان کرد: در مصرف گوشت طیور شامل بلدرچین، کبک، مرغ، بوقلمون، شترمرغ و غیره و تهیه آن از مراکز مجاز و تحت نظر دامپزشکی به هیچ وجه مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: مردم گوشت را با آسودگی کامل مصرف کنند و هیچ‌گونه خطر انسانی وجود ندارد، در همین راستا مردم به شایعات مطرح شده در فضای مجازی نیز توجه نکنند، متاسفانه این شایعات با قصد غرض‌ورزی، ضربه زدن به آرامش مردم و ایجاد عدم اطمینان از تولیدات داخل انجام می‌شود و هیچ مشکلی در حوزه مصرف گوشت قرمز و سفید وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.