اهواز- نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود آلودگی های نفتی و گازی و همچنین ریزگردها در خوزستان این استان را در جایگاه رتبه اول سرطان کشور قرار داده است.

خوزستان اولین استان کشور در سرطان است

به گزارش قدس آنلاین، عباس پاپی زاده با انتقاد از وضعیت هوای خوزستان و وجود ریزگردها در کنار آلودگی های نفتی و گازی در هوای این استان اظهار کرد: این مشکلات سبب شده مردم خوزستان بیشتر از دیگر مردم کشور با بیماری سرطان گریبانگیر باشند.

وی با اشاره به اینکه خوزستان در سرطان رتبه نخست دارد، گفت: در فصل پاییز و زمستان حساسیت های جدیدی در استان بروز کرده که هنوز علت دقیق آن ها مشخص نشده اما همین بیماری ها باعث شده مراجعه به بیمارستان به ویژه در دو هفته گذشته در خوزستان بیشتر شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۰ هزار نفر در یک روز به بیمارستان های استان به دلیل مشکلات تنفسی مراجعه کرده اند.

وی افزود: ریزگردها، آلاینده های نفتی و گازی و وجود گیاهان کنوکارپوس از جمله عوامل مطرح شده در بروز این بیماری ها است اما در این وضعیت اضطراری تنها به تعطیلی مدارس و ادارات بسنده می کنند.

پاپی زاده به رهاسازی لوله های نفتی و گازی در سطح شهر اهواز اشاره کرد و گفت: حل این مشکل نیاز به مباحث پیچیده تحقیقاتی ندارد. جمع آوری همین لوله ها از سطح شهرها آلودگی ها را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه گاز طبیعی به راحتی با آلاینده هاییی مانند گوگرد سوزاده شده و وارد ریه های مردم می شود، گفت: دولت باید از این منبع استفاده کرده و با تصفیه، آن را در اختیار مردم قرار دهد.

عضو مجمع نمایندگان خوزستان به سیستم فرسوده پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: تروشیمی‌های فعال در استان خوزستان نیز موجب رسوب فلزات در بدن جانداران و انسان شده است، متاسفانه صید ماهی هم در برخی از نقاط این استان امکان‌پذیر نیست زیرا به دلیل آب آلوده و رسوب فلزات سنگین صید را ممنوع کرده‌اند.

پاپی زاده ادامه داد: اکثر افرادی که در مدت اخیر با تشدید آلودگی هوا در بیمارستان های خوزستان فوت کردند، دچار بیماری های سرطانی یا قبلی بوده اند.

وی با بیان اینکه خوزستان رتبه نخست سرطان را در کشور دارد، گفت: آلاینده ها سرنوشت بدی را برای مردم این استان رقم زده اند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با یادآوری فعالیت نفتی صدساله در این استان گفت: مسئولان طی دوره های گذشته حاضر به پرداخت خسارت زیست محیطی نشده اند.

آلودگی سفره های آب زیرزمینی با حفر چاه های جدید

وی تصریح کرد: حفر چاه های نفت منجر به نشت آن در سفره های زیرزمینی می شود.

پاپی زاده با بیان اینکه گیاه کنوکارپوس درختی تراریخته است، گفت: جای سوال است که چرا سازمان محیط زیست اجازه کشت این گیاه را بدون تحقیقات در خوزستان داده است. ژن این گیاه دستکاری شده و در بروز بیماری های تنفسی و حساسیت در مردم خوزستان اثرگذار است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان حفظ نباتات در این زمینه مسئول هستند، گفت: اثرات زیست‌محیطی این گیاه بررسی نشده است، در صورتی هم که تحقیقات کرده‌ باشند باز جای سوال است که چرا مانع کشت آن در این استان نشده‌اند.

پاپی زاده ادامه داد: مدیران شهری و شهرداری بنا به دستور استاندار نسبت به هرس اقدام کرده اند اما ریشه این درخت به نوعی است که به تمام تأسیسات و سنگفرش پیاده روها آسیب می زند.

وی به لایحه هوای پاک اشاره کرد و گفت: در این حوزه کمبود قانون وجود ندارد. پیش از ۸۰درصد مشکلات را هم با قانون می توان مرتفع ساخت اما برای رفع بهانه گیری ها و خلأهای مجود لایحه هوای پاک تهیه شده که پس از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.