یاکوب ادوارد پولاک؛ پزشک مخصوص ناصرالدین شاه که طب نوین را به ایران آورد و زنبق و توت ایرانی را به اتریش برد، در زمینه تغذیه ایرانی‌ها نیز تحقیقات زیادی انجام داد چرا که معتقد بود یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌ها نوع تغذیه است.

طب نوین را پزشک «قبلهٔ عالم» به ایران آورد/انتقال زنبق ایرانی به اروپا

به گزارش «قدس آنلاین»، افسانه جلیل‌زاده ــ پژوهشگر بخش تاریخ پزشکی وین (اتریش) در نشستی با عنوان پولاک و جغرافی ایران در قرن ۱۹ به تغییرات علم جغرافیایی پزشکی در طول تاریخ تا امروز پرداخت و با اشاره به تأسیس و تدریس طب نوین در مدرسه دارالفنون توسط پولاک، اظهار داشت: مدرسه دارالفنون در ۱۸۵۱ تأسیس شد و نخستین کتاب‌های درسی در زمینه پزشکی نوین را پولاک با کمک شاگردان و مترجمش تدوین کرد.

به‌گفته این پژوهشگر، پولاک در دانشگاه پزشکی پراگ از سال ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۵، در رشته پزشکی و جراحی و سپس در دانشگاه پزشکی وین تحصیل کرد، در این میان مدرسه پزشکی وین دستاوردهای مهمی در زمینه معاینه و تشخیص بیماری‌ها و جراحی و بیهوشی با استفاده از داروی بیهوشی اتر و کلروفروم کسب کرده بود که پولاک آنها را در دوران گذر پزشکی سنتی به مدرن وارد ایران کرد.

جلیل‌زاده درخصوص نحوه ورود پولاک به دربار ایران گفت: براساس قوانین امپراتوری اتریش در قرن ۱۹، پزشکان یهودی اجازه کار در دانشگاه یا مراکز دولتی را نداشتند، به همین دلیل این افراد از جمله پولاک سعی می‌کردند در کشورهای مسلمان که چنین منعی وجود نداشت، مشغول کار شوند، در همین راستا پولاک تز دکترای خود را به سفیر عثمانی در وین تقدیم کرد اما در همان زمان پزشک فرانسوی ناصرالدین شاه فوت کرد و او به‌عنوان پزشک مخصوص شاه ایران انتخاب شد.

زنبق پولاکی و توت ایرانی در اتریش

به‌گفته جلیل‌زاده پولاک نه‌تنها در زمینه پزشکی بسیار فعال بود بلکه چون به تحقیقات علوم طبیعی مثل گیاه شناسی و جانور شناسی علاقه داشت، حدود ۱۱۰۰ نوع گیاه از مناطق مختلف ایران به اتریش می‌فرستد و امروز برخی از این گیاهان به اسم پولاک در اتریش ثبت شده‌اند که یکی از این گیاهان نوعی زنبق است که در اتریش به‌نام زنبق پولاکی شناخته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ارسال حدود یک‌هزار جوانه درخت توت سفید به اتریش، برای راه‌اندازی صنعت ابریشم سازی گفت: گرچه این صنعت هرگز در اتریش راه نیفتاد اما هنوز هم درخت‌های توت سفید ایرانی در اتریش وجود دارند و به ثبت میراث فرهنگی این کشور رسیده‌اند.

کتاب پولاک درباره ایران و ایرانیان

جلیل‌زاده با بیان اینکه پولاک عضو انجمن جغرافی‌دانان و نیز پزشکان اتریش بود، از کتاب معروف او به‌نام ایران، سرزمین و ساکنانش، کتابی که به‌روش مردم‌نگارانه نوشته شده و کیکاوس جهانداری به‌اسم سفرنامه پولاک، ایران و ایرانیان آن را به فارسی ترجمه کرده است، نام برد.

چگونگی شکل‌گیری سازمان جهانی بهداشت

این پژوهشگر بخش تاریخ پزشکی وین (اتریش)  در ادامه پولاک را به‌عنوان متخصص بهداشت عمومی معرفی و به حضور مؤثر پولاک در کنفرانس‌های بین المللی بهداشت یک بار به‌عنوان نماینده اتریش و یک بار به‌عنوان ایران اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع ۱۴ کنفرانس بین المللی بهداشت برگزار شد و در نهایت این کنفرانس‌ها به شکل‌گیری سازمان جهانی بهداشت منجر شد.

نخستین معلم زبان فارسی در دانشگاه وین

این پژوهشگر از پولاک به‌عنوان نخستین استاد تدریس زبان فارسی جدید در دانشگاه وین نام برد و افزود: پولاک در دوران بازنشستگی در دانشگاه وین زبان فارسی جدید را تدریس کرد این در حالی بود که تا قبل از آن در این دانشگاه فقط زبان فارسی قدیم (سانسکریت) تدریس می‌شد.

به‌گفته جلیل‌زاده، این پزشک اتریشی لغت‌نامه آلمانی و فارسی را برای محاوره تدوین کرد.

سنگ مثانه بیماران ایرانی در موزه آناتومی وین

جلیل‌زاده با بیان اینکه یکی از کارهای مهم پولاک در ایران عمل جراحی بود، گفت: در نیمه دوم قرن ۱۹ حکیم‌های ایرانی جراحی نمی‌کردند و پولاک نخستین پزشکی بود که با استفاده از داروی بیهوشی اتر و کلروفرم به جراحی بیماران مبتلا به سنگ مثانه و سنگ کلیه در ایران پرداخت.

وی افزود: این پزشک اتریشی، گزارش‌های کامل و مفصلی از همه جراحی‌هایی را که در ایران انجام می‌داد به اتریش می‌فرستاد و یک شیمیدان معروف سنگ‌های مثانه و کلیه را از نظر شیمیایی تجزیه و تحلیل می‌کرد و ما امروز گزارش دقیقی از این جراحی‌ها و علل این بیماری در اختیار داریم و سنگ‌های مثانه بیماران ایرانی در مجموعه‌ای از موزه آناتومی وین نگهداری می‌شوند.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، جلیل‌زاده با اشاره به گزارش‌های پولاک از بیماری‌های پوستی در ایران از جمله سالک گفت: پولاک در زمینه تغذیه ایرانی‌ها نیز تحقیقات زیادی انجام داد چرا که معتقد بود یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماری‌ها نوع تغذیه است.

به‌گفته این پژوهشگر، تحقیقات دقیق در زمینه وبا و علل گسترش آن، بررسی در زمینه علوم طبیعی، تأثیر آب و هوا، جو و جغرافیا بر ابتلا به بیماری‌ها از جمله فعالیت‌های پولاک بود که گزارش‌های کاملی از آنها موجود است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در اتریش او را پولاک ایرانی می‌نامیدند، عنوان کرد: با تلاش‌های پولاک دولت ایران در آخر قرن ۱۹ با چند پزشک اتریشی قرارداد امضا کرد و این پزشکان به بهداشت عمومی در نقاط مختلف ایران نظارت می‌کردند.

وی با اشاره به رابطه تنگاتنگ بین جغرافیا و پزشکی در نیمه دوم قرن نوزده به تحقیقات پولاک در این حوزه اشاره کرد و گفت: علم جغرافیای پزشکی امروز در دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس شده و ارتباط قوی را بین جغرافیا و سلامت برقرار می‌کند. در این علم در نخستین قدم جغرافیای بیماری‌ها و در مرحله دوم ارتباط بین محیط زیست و بیماری‌ها بررسی می‌شود. زمین شناسی پزشکی، طب مسافرتی و طب مناطق گرمسیری و خدمات سلامت در یک جامعه از دیگر شاخه‌های جغرافیای پزشکی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.