از نمایشگاهی که در حوزه کار آفرینی به مدت سه روز در برج میلاد برگزار شد استقبال خوبی صورت گرفت؛ حتی توریست ها هم از ما استقبال کردند و قرار است تعاملاتی با آنها داشته باشیم.

بانوان کوتاه‌قامتی که کارهای بزرگی انجام می‌دهند/ تعامل با کشورهای دیگر برای آموزش کوتاه‌قامتان

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از فردا؛ هانیه حقیقی: موفقیت های هر فرد جزو افتخارات و دستاوردهای مهم زندگی او به حساب می آیند و ویژگی های خارق العاده و امتیازات او را نسبت به دیگران نشان می دهند. اغلب افراد گمان می کنند معلولیت و کاستی های جسمانی مانعی بر سر راه موفقیت های افراد قرار می دهد و مسیر موفقیت رسیدن به هدف را دشوار و غیرممکن می کند. اما، در این میان هستند کسانی که با وجود محدودیت های جسمی که با آن رو به رو هستند دست از تلاش برنداشته و مسیر موفقیت را به سادگی طی کرده اند. فاطمه سادات قریشی خامنه متولد ۱۳۶۴ و دانش آموخته مقطع کارشناسی یکی از این افراد است. با او که مدیرعامل موسسه آموزشی بانوان کوتاه قامت است گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه این گفتگو را از نظر می گذرانیم.

فردا: موسسه بانوان کوتاه قامت از چه زمانی آغاز بکار کرده است؟

از سال ۹۱ تا اوایل سال ۹۳ زیر نظر یک ارگان آموزشی فعالیت می کردم و با حمایت هایی که مسئولان آن موسسه از من کردند جرقه ای به ذهنم رسید که در کنار انجمن کوچولوها بتوانیم یک موسسه آموزشی هم تاسیس کنیم که اعضای انجمن بتوانند فعالیت هایی خارج از آن مجموعه داشته باشند. از این رو، تصمیم گرفتم آموزشگاهی تاسیس کنم که تنها مختص کوچولوها نباشد و از سوی دیگر فعالیت های این بچه ها بیشتر دیده شود.

سرانجام با یاری خدا و با حمایت های شهرداری تهران توانستیم چنین موسسه ای را تاسیس کنیم به طوریکه این موسسه از ۱۱ مهر سال ۹۳ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و شامل مجموعه هایی از قبیل قالیبافی و صنایع بافت، گلیم بافی یک و دو، طراحی نقشه، کامپیوتر ICDL یک و دو و صنایع دستی است.

فردا: آیا این دوره های آموزشی فقط مختص کوتاه قامتان است؟

شرکت در این کلاس ها برای عموم آزاد است و همه شهروندان می توانند از آموزش های این موسسه بهره مند شوند و فقط مختص کوتاه قدها نیست.

فردا: چرا این نام را برای موسسه انتخاب کردید؟

خواستم اسمی برای موسسه انتخاب کنم که علاوه بر اینکه گویای ماهیت موسسه باشد حس کنجکاوی شهروندان را هم تحریک کند. به عنوان مثال، گاهی شهروندان از ما می پرسند اینجا فقط مختص کوتاه قدهاست یا افراد عادی هم می توانند شرکت کنند و وقتی می آیند و فضا را می بینند برایشان جالب و تعجب برانگیز است.

فردا: در رابطه با فعالیت هایتان بیشتر توضیح دهید؟

آموزش های موسسه بانوان کوتاه قامت زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای برگزار و در پایان هر دوره آموزشی آزمونی توسط مربیان فنی و حرفه ای انجام می شود و برای هنرجویان کارت سازمان فنی و حرفه ای صادر می شود.

از سوی دیگر، اگر مهارت های هنرجویی به ما ثابت شود، در همین آموزشگاه به عنوان مربی از آنها استفاده می کنیم که بتوانند در زمینه آموزشی که دیدند مربیگری کنند. به تازگی هم در زمینه امور ورزشی وارد شده ایم و کم کم زمینه های فرهنگی از جمله تورهای گردشگری و رفاهی را هم وارد کار کرده ایم.

فردا: تا به حال کارهایتان دیده شده و بازخوردی هم داشته است؟

بله. در سال ۹۳ که سازمان فنی و حرفه ای مراسمی به مناسبت روز زن برگزار کرده بود به عنوان برترین کارآفرین کوتاه قامت برگزیده شدم و از من تقدیر شد و اینکه برای اولین بار یک کوتاه قامت توانسته یک موسسه آموزشی را تاسیس و بنیانگذاری کند برایشان جالب بود.

فردا: با شروع این کار چند نفر مشغول به کار شده اند؟

پنج نفر به صورت دائم با این موسسه همکاری می کنند و چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ مربی به صورت پاره وقت با ما همکاری می کنند. محصولات این موسسه شامل رومیزی، دستبندهای چرمی و اسپرت، سفره هفت سین، شمع، قالی و گلیم، گل سر و ... است. در این موسسه مربیان و کارآموزانی از نقاط مختلف استان تهران و حتی از استان البرز فعالیت می کنند. برای این افراد هم در نظر داریم شرایطی فراهم کنیم که بتوانند به صورت تمام وقت در همین مرکز مستقر شوند.

فردا: کمی هم از مشکلات کارتان بگویید؟

مشکل کار ما کمبود فضا برای کارمان است. در حال حاضر، ما یک اتاق ۲۵ متری و یک اتاق ۱۰ متری که فضای اداری ما را تشکیل می دهد در اختیار داریم که کلیه کارگاه های این موسسه در همان اتاق برگزار می شود و این موضوع کار را برای ما دشوار کرده است و باعث شده امور آموزشی با کندی انجام بگیرد. از سوی دیگر مشکل تامین حقوق مربیان و کادر اداری این موسسه به سختی صورت می گیرد و کارمندان این موسسه با حداقل دستمزد فعالیت می کنند.

همچنین، در رابطه با عبور و مرور و رفت و آمد در سطح شهر مشکلات زیادی داریم که باید برطرف شود تا ما هم بتوانیم بدون دردسر کارهایمان را خودمان انجام بدهیم.

علاوه بر مشکلات مالی از آنجا که، این آموزشگاه یک آموزشگاه خاص است مشکلات معنوی هم داریم. من انتظار دارم بزرگان و مسئولان امر بیایند و کار ما را ببینند و متوجه شوند که کوچولوها هم می توانند کارهای بزرگ انجام دهند. از مسئولان می خواهم سرمایه ای برای فعالیت ما در نظر بگیرند و به این کار ما بها بدهند، بیایند و از نزدیک نوع کار ما را ببینند.

البته، انجمن کوچولوها هم به من بی مهری کرد و من را مورد حمایت قرار نداد و این موضوع برای من دردناک بود.

فردا: از مشکلات کارتان که بگذریم کمی هم از حامیان کار خود بگویید؟

در آغاز فعالیتم از طرف سازمان رفاه شهرداری حمایت هایی صورت گرفت و از طریق کانون کار آفرینی توانستیم برای استقرار این موسسه محلی در سرای محله وحیدیه پیدا کنیم.

مکانی که به ما معرفی شد به دلیل اینکه طبقه همکف است برای عبور و مرور ما راحت است چراکه، به دلیل شرایط جسمی که ما افراد کوتاه قامت داریم رفت و آمد برایمان کمی سخت است. از این رو، این ساختمان را برای شروع کارمان انتخاب کردیم و من از حمایت های شهرداری که برای رونق کارم بسیار موثر بود قدردانم.

همچنین، سازمان فنی و حرفه ای هم در صدور مجوز و برگزاری آزمون های پایان دوره با ما همکاری کرده است. در حال حاضر موسسه ما دارای مجوز پنج ساله از سازمان فنی و حرفه ای است. خیرین هم در زمینه های مالی هزینه های ما را تقبل می کنند و گاهی ما را مورد لطف خود قرار می دهند.

فردا: این موسسه چه کارهای جانبی دیگری انجام می دهد؟

در حوزه کار آفرینی به مدت سه روز در برج میلاد نمایشگاه برگزار کردیم و کارهای بچه های موسسه را عرضه کردیم و به فروش گذاشتیم که خیلی استقبال شد و حتی توریست ها کار ما را دیدند و از ما استقبال کردند و قرار است تعاملاتی نیز با آنها داشته باشیم.

فردا: آینده کار خود را چگونه می بینید؟

دوست دارم در تمام مناطق بیست و دوگانه تهران فعالیت داشته باشیم. البته به تازگی علاوه بر منطقه هشت در مناطق ۱۰ و ۱۴ هم ارتباط هایی را آغاز کردیم و قرار است فضای اداری برای هماهنگی های مربوط به موسسه را در اختیارمان قرار بدهند.

باید بتوانیم کارگاه هایمان را گسترده کنیم و بتوانیم تولیدکننده باشیم و محصولاتمان را به فروش برسانیم. همچنین با عراق و دبی هم رایزنی هایی در رابطه با موضوع آموزش کوتاه قامت ها انجام داده ایم و قرار است با آنها تعاملاتی در حوزه آموزش کوتاه قامتان داشته باشیم.

منبع: فردا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.