جامعه/مریم احمدی شیروان:بسیاری از ما حداقل یکبار به جشنی عروسی دعوت شده‌ایم که میزبان با ارایه بیش از بیست مدل غذای اصلی ،سالاد و دسر، نهایت تلاشش را برای اثبات توانمندی مالی اش به میهمانان کرده است. امروز و در این گزارش درباره ترکیب فسنجان و ژله بلوبری در آن بشقاب‌ها حرفی نداریم، صحبت ما درباره آنچه از آن بشقاب‌ها و سفره‌ها و سفره های دیگر باقی می‌ماند است.غذاهایی دست‌خورده که همگی به عنوان دور ریز مواد غذایی سهم سطل‌های زباله می‌شود.

بشقاب هایی که می تواند نصیب گرسنگان شود

سالانه ۷۶۳ میلیون بسته ماکارونی را دور می‌ریزیم

دکتر زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با ما با بیان اینکه طبق اعلام فائو یا همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در دنیا ۱.۳ میلیارد تن غذا هدر می‌رود می‌افزاید از این مقدار ۳۵ میلیون تن در ایران دور ریخته می‌شود.این مقدار می تواند ۱۵ میلیون انسان گرسنه را سیر کند.طبق همین آمار کشورهای صنعتی سالانه ۲۸۶ میلیون تن از غلات تولید شده را دور می‌ریزند که این رقم معادل ۷۶۳ میلیون بسته ماکارونی است.

صنایع غذایی در شهرک‌های صنعتی اسیر شده‌اند

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی کشور نیز با بیان اینکه در چرخه تولید و مصرف محصولات کشاورزی کشور اسراف و دور ریز زیادی داریم یادآور می‌شود ،حلقه‌های مختلف زنجیره تولید نان سهم بیشتری در تولید این ضایعات دارد.یکی از مهمترین دلایل نبود حمایت­های دولت از بخش‌ کشاورزی به منظور افزایش کیفیت تولید محصول است.

مهندس حسن حیدری،یادآور می‌شود علاوه بر آن صنایع تبدیلی و تکمیلی، سایر محصولات کشاورزی که قابلیت تبدیل به صنایع غذایی دارند هم بیش از آنکه نزدیک به مراکز تولید باشند، نزدیک به مراکز مصرف هستند. زیرا هدف اصلی، تامین غذا برای مراکز جمعیتی و کلان شهرها بوده است. در حالی که صنایع غذایی بویژه آن ها که مرتبط با کشاورزی هستند هر چه به مراکز تولید غذا که عموماً در روستاها و دور از کلان شهرها هستند نزدیک­تر باشند، هزینه‌های ملی بوجود آمده بخاطر ضایعات و اسراف را کاهش می‌دهند.

قانونی که سه سال منتظر اجراست

مدیر مرکز تحقیقات راهبردی غذا و کشاورزی کشور توضیح می‌دهد بخاطر اهمیت این موضوع، قانون­گذار قانون تمرکز و اختیارات بخش کشاورزی و مدیریت صنایع کشاورزی را به وزارت کشاورزی سپرد که متولی اصلی تولید غذا و محصولات زراعی است، ولی متاسفانه از سال ۱۳۹۲ تا کنون، هنوز مسؤولیت‌ها و اختیارات حوزه کشاورزی، در وزارت صنعت باقی مانده و وزارت کشاورزی هم تلاشی برای ایجاد مدیریت واحد در زنجیره غذا نکرده است.همیشه در کلام رهبری و رؤسای محترم جمهور، صحبت از توسعه صنایع تبدیلی و غذایی به عنوان شاهراه روستایی کشور است، اما چون قانون‌گذار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در چارچوب این وزارتخانه توسعه صنایع غیر از شهرک‌های صنعتی تعریف نمی­شود شناختی نسبت به مراکز تولید کشاورزی کشور وجود نداشته و تسهیلاتی هم که در این حوزه داده میشود، مشکلی را حل نمی‌کند.

فرهنگ عمومی باید ارتقا پیدا کند

این کارشناس حوزه کشاورزی بیان می‌کند متاسفانه ما به کیفیت غذا و مواد غذایی و محصولات کشاورزی­مان توجه نکرده­ایم و مردم را به سمت ارزان خریدن هدایت کرده‌ایم.موضوعی که تولیدکنندگان و فعالان کشاورزی را ترغیب کرده است به جای آنکه به سمت ارتقای کیفیت تولید گام بردارند، جذابیت‌هایی روی کاهش هزینه­ها و پایین آمدن طبیعی کیفیت تولید داشته باشند.

یک هشتم مردم جهان دسترسی به غذای کافی ندارند

نماینده دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در ایران توضیح می‌دهد: از نظر علمی هم وقتی ۲۱۰۰ کالری نیاز روزانه فرد دریافت نشود، شخص گرسنه است. نگار گرامی، تشریح می‌کند: امروزه در دنیا ۸۷۰ میلیون نفر از کمبود تغذیهای رنج می‌برند. این تعداد یعنی اینکه حدود یک هشتم از مردم جهان برای سلامتی و داشتن عادی دسترسی به غذای کافی ندارند. در حقیقت گرسنگی و سوء تغذیه دشمن شماره یک سلامت جهانی هستند. حتی بزرگ‌تر از بیماری‌هایی مانند ایذر، مالاریا و سل و البته بیشتر این افراد گرسنه دنیا در آسیا و آفریقا قرار دارند.

به صفر رساندن گرسنگی در جهان

گرامی خاطر نشان می‌کند: خوشبختانه در سراسر دنیا غذا به میزان کافی برای همه وجود دارد و به منظور دستیابی به این منبع نیازی به بررسی های پیچیده علمی نیست. دانش، ابزار و سیاست، در کنار خواست و اراده سیاسی می تواند این مشکل را برطرف سازد.به همین خاطر شعار سازمان جهانی غذا، اهداف توسعه هزاره و توسعه پایدار این است که آمار گرسنگان جهان را به صفر برسانند.

استفاده مشروع روا، اسراف ناروا

سبک زندگی اسلامی با رعایت میانه­روی و دوری از اسراف و تبذیر تعریف شده است. حجت الاسلام محمد فلاح، کارشناس فرهنگی با بیان اینکه دین اسلام بهره­برداری مشروع از نعمت­های الهی و زیبایی­های زندگی را روا و زیاده­روی را ناروا می­داند تصریح می‌کند در قرآن مساله اسراف به معنای وسیع و در مراتب مختلفی ذکر شده است. یکی از مراتب آن اسراف در خوردن و آشامیدن است که بارها در آیات انسان‌ها از زیاده‌روی و اسراف نهی شده‌اند.

این کارشناس مذهبی یادآور می‌شود افراد بی‌نیاز و اغنیا باید به فقرا و افراد نیازمند توجه داشته باشند. منظور از اغنیا اشخاص پولدار نیست، بلکه منظور فردی است که نیازمند نباشد. همانطور که در سوره مدثر آمده است از دلایل جهنمی شدن اهل دوزخ پس از نماز نخواندن، اطعام نکردن مساکین است. یعنی غذا دادن به بینوایان و توجه ویژه به گرسنگان از راه‌های خلاصی از جهنم است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.