اهواز- معاون وزیر نفت گفت: آبادان منشأ توسعه کشور است و فناوری از دورازه های این شهر به کشور وارد شده است.

آبادان دروازه ورود فناوری به کشور است

به گزارش قدس آنلاین، عباس کاظمی شامگاه سه شنبه در آیین بهره برداری از نخستین موزه از طرح موزه های صنعت نفت کشور با عنوان «موزه بنزین خانه آبادان» به بیان جایگاه تاریخی آبادان در صنعت نفت کشور پرداخت و اظهار کرد: پیش از تأسیس این پالایشگاه، در نیمه شرقی کره زمین، تنها ژاپن بود که پالایشگاه داشت.

وی با بیان اینکه در سال ۵۴ با احداث ۸۵ واحد این پالایشگاه تبدیل به بزرگترین پالایشگاه نفت جهان شد و از آن زمان ۶۶۰ هزار بشکه نفت در آن تصفیه می شد ادامه داد: آبادان به واسطه وجود این پالایشگاه تنها مکانی است که در جنگ های جهانی اول و دوم، حمله عراق به ایران و کویت، حملات آمریکایی ها به عراق تأثیرگذار بوده است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه با اقدامات دولت بزرگترین پروژه سرمایه گذاری ایران در آبادان صورت گرفت، گفت: توسعه بدون اعتبارات و برنامه ریزی صحیح به سرانجام نمی رسد.
وی ادامه داد: بزرگترین طرح جذب سرمایه گذاری کشور در فاز ۲ پالایشگاه آبادان با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد دلار با عنوان طرح «تثبت و توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان» در بهمن اجرایی می شود.
کاظمی ورود فناوری به کشور را از دروازده های آبادان دانست و گفت: این شهر منشأ توسعه کشور شد و به عبارت دیگر برای تولید هر صنعتی باید ابتدا در آبادان آموزش های لازم را برگزار می شد. مثلا همه کارکنان صنعت ذوب آهن اصفهان در آبادان آموزش دیده اند.
وی با تأکید بر اینکه آبادان نقش مهمی در تحولات کشور داشته است، گفت: این شهر از سال ۱۲۳۲ که نهادهای مدنی در راستای ملی شدن صنعت نفت شکل گرفت، نقش اساسی در زمینه پالایش و پخش فرآورده های نفتی داشت.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه آبادان در زمینه صنعتی شدن نفت نقشی مؤثر داشته، افزود: وقتی صدام به این شهر حمله کرد ۵۲ درصد انرژی کشور از پالایشگاه آبادان تأمین می شد.
وی همچنین به برجام و نتایج آن اشاره کرد و گفت: برجام خاکستری است و نباید انتظار داشته باشیم در یک معامله صددرصد منافعمان تأمین شود.
کاظمی ادامه داد: در زمان تحریم های ظالمانه بین المللی برخی اجناس را چهار برابر قیمت از چین و با کیفیت پایین تر می خریدیم و چاره ای جز پولشویی نداشتیم اما اجازه ندادیم که شبکه برق قطع شود یا پمپ بنزینی بدون سوخت بماند.
گفتنی است آنچه در ۹۰ سال گذشته در آبادان و تجهیزات صنعت نفت این شهر اتفاق افتاده در موزه بنزین خانه آبادان به عنوان نخستین مرکز توزیع سوخت و نخستین پمپ بنزین کشور به تصویر کشیده شده است.
همچنین تجهیزات که در سوخت رسانی و گرمایشی استفاده می شد، انواع دستگاه های پمپ بنزین همراه با تاریخچه استفاده از این دستگاه ها در کشور، خودروهای قدیمی سوخت رسان، پمپ بنزین و خودروهای قدیمی در حال سوختگیری؛ فضای شعبه های قدیمی نفت، مخازن قدیمی پرچی، مجموعه تانکرهای سوخت رسان و اسناد و مستندات تاریخی مربوط به توزیع فرآورده های نفتی از بخش های تشکیل دهنده موزه بنزین خانه آبادان است.

اسکناس های منتشر شده در کشور با موضوع پالایشگاه آبادان و تاسیسات نفتی، مکتوبات صنعت نفت، اتاق هدایای موزه ای از دیگر قابلیت های این موزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.