«عماد خمیس» نخست وزیر سوریه در گفتگو با یک مجله لبنانی با بیان اینکه شاید زبان از قدردانی از جمهوری اسلامی ایران عاجز باشد، گفت: ایران همواره در نبرد با تروریسم در کنار دمشق بوده است.

دمشق از جمهوری اسلامی ایران قدردانی می‌کند/نقش مؤثر مسکو در سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه گفتگویی را با مجله لبنانی و بین المللی «مرایا» در خصوص آخرین تحولات این کشور، روابط دمشق با تهران و مسکو و دیگر مسائل مربوط به سوریه انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*ما شاهد آن هستیم که تحریم های بسیاری طی سالهای گذشته توسط ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه اعمال شده است. به نظر شما هدف غربی ها از اعمال این دست از تحریم ها چه بوده است؟ آیا غرب با این تحریم ها موفق به تحقق اهداف خود شده است؟

در خصوص تحریم های خارجی اعمال شده بر سوریه توسط طرف های خارجی از جمله ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا باید گفت که این تحریم ها در ظاهر علیه دولتمردان و نظامیان سوری اعمال می شوند، اما در واقع تنها ملت سوریه را هدف قرار داده و می دهند. ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی آن قصد دارند با اعمال این نوع از تحریم ها عرصه را بر ملت سوریه تنگ کرده و آنها را در مقابل دولت قرار دهند. در هر صورت، ما اثبات کرده ایم که قادر به اتخاذ راهکارهای مناسب جهت مقابله با این دست از تحریم ها هستیم.

تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا فشار سنگینی را به مردم سوریه تحمیل کرده است. از سوی دیگر، شاهد آن هستیم که غربی ها گروه های تکفیری را به انجام عملیات های تروریستی علیه دولت و ملت سوریه تحریک می کنند. غربی ها همچنین تکفیریها را به انجام عملیات های تروریستی در نهادهای حساس دولتی تشویق می کنند. امروز، زیرساخت های سوریه هدف حملات وحشیانه تروریست های تکفیری قرار می گیرد؛ تروریست هایی که از سوی غربی ها و آمریکایی ها مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار دارند.

*قرار است مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شود. شما چه نتایجی را انتظار دارید از این مذاکرات به دست آورید؟ البته باید این مسأله را نیز مد نظر قرار داشت که این مذاکرات در سایه تجاوزهای نظامی مکرر اسرائیل انجام می گیرد؟

 دمشق از همان ابتدا خواستار حل و فصل سیاسی بحران سوریه بوده است. ما همواره تأکید کرده ایم که از هرگونه راهکار سیاسی برای حل و فصل بحران کشور استقبال می کنیم. بر همین اساس، دولت دمشق از تمامی طرح هایی که در راستای حل سیاسی بحران کشور بود، استقبال به عمل آورد و از آنها حمایت کرد. این در حالی است که ما به خوبی می دانستیم بسیاری از این طرح ها برای نجات گروه های مسلح و خریدن وقت برای آنها ارائه می شوند.

اما با این حال، نمایندگان دولت دمشق قصد دارند در مذاکرات سیاسی آستانه مشارکت داشته باشند. این مشارکت و مشارکت های پیشین به خوبی حاکی از نیت دولت دمشق برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است. صرف نظر از هرگونه نتیجه ای که می توان از مذاکرات آستانه گرفت، دولت دمشق از هیچ فرصتی برای حل سیاسی بحران سوریه نخواهد گذشت.

*شما نقش جمهوری اسلامی ایران در همکاری با دولت دمشق را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا همچنان ایران را به عنوان یک همپیمان بزرگ در زمینه های سیاسی و اقتصادی تلقی می کنید؟

در جریان سلسله حوادثی که طی سالهای گذشته در منطقه اتفاق افتاده اند و البته بحرانی که طی حدود شش سال گذشته سوریه با آن مواجه بوده است، این مسأله اثبات شد که روابط میان سوریه و جمهوری اسلامی ایران همواره روابطی مستحکم و استراتژیک بوده است. روابط میان سوریه و جمهوری اسلامی ایران همواره موجب برقراری صلح و ثبات در منطقه بوده است. این روابط بارها موجب عدم تحقق اهداف شوم غربی های استعمارگر در منطقه شده است. طی حدود شش سال گذشته که از آغاز بحران سوریه می گذرد، روابط میان دمشق و تهران بیش از پیش تقویت شده است.

همه می دانند که ایران، کشور دوست و برادر ماست. طی دهه های گذشته هم وضعیت به همین منوال بوده و دو طرف روابط بسیار خوب و حسنه ای با یکدیگر داشته اند. ایران، متحد استراتژیک ماست. ایران در طول سالهای گذشته ایستادگی خود در کنار سوریه در برابر تروریست ها و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها را به اثبات رسانده است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون کمک های شایانی را در تمامی زمینه ها به سوریه ارائه کرده است. این حمایت ها در زمینه هایی همچون سیاسی، اقتصادی و نظامی صورت گرفته اند. شاید زبان از قدردانی از جمهوری اسلامی ایران عاجز باشد اما با این حال، جای هیچ شکی نیست که تهران همواره در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه و برقراری صلح و ثبات در آن گام برداشته است.

در حال حاضر ما توافقنامه های مختلفی را با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف به امضا رسانده‌ایم. به نظر من در مرحله بازسازی سوریه همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور بیش از پیش تقویت شود.

*واقعیت این است که روسیه نیز همچون ایران یک همپیمان استراتژیک برای دولت سوریه به شمار می رود. شما نقش روسیه در سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا روسیه در شکسته شدن تحریم های بین المللی علیه سوریه در طول سالهای گذشته نقش مؤثری ایفا کرده است؟

مواضع سالهای گذشته روسیه در قبال بحران سوریه و اقدامات تروریستی گروه های تکفیری در این کشور به خوبی حاکی از تلاش دولت مسکو برای حفظ حاکمیت ملی سوریه است. دولت روسیه به حاکمیت ملی و استقلال سوریه احترام می گذارد. در عین حال، ما همواره شاهد مبارزه جدی دولت روسیه با تروریسم در سوریه بوده ایم. دولت روسیه با انجام اقدام نظامی در سوریه مانع از گسترش تروریسم در کشورمان شد. این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهای غربی ـ عربی اقدام به حمایت از گروه های تروریستی ـ تکفیری آن هم به صورت علنی، می کنند.

اکنون شما می توانید به عملکرد ائتلاف آمریکایی ضد داعش نگاه کنید. این ائتلاف تاکنون چه نتایجی را حاصل کرده است؟ ما شاهد آن هستیم که ائتلاف آمریکایی ضد داعش متحمل شکست سختی در سوریه شده است. آنها ادعا کردند که با هدف مبارزه با تروریسم، مناطق مختلف سوریه را هدف حملات هوایی خود قرار می دهند، در حالی که اینطور نیست.

با این وجود، حمایت های نظامی روسیه از سوریه در نبرد با تروریسم و حامیان منطقه ای و بین المللی آنها هیچگاه متوقف نشده است. رهبران روسیه تمام تلاش خود را به کار بسته و می بندند که روند سیاسی در سوریه را به جریان بیندازند. رهبران روسی تلاش زیادی برای برقراری ارتباط با جریان ها و گروه های مختلف سیاسی در سوریه کردند. هدف آنها تنها حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی است. روسیه تاکنون طرح های زیادی برای پایان یافتن بحران سوریه ارائه کرده است. با این حال، طرف مقابل همواره با کارشکنی های متعدد به بهانه های مختلف و واهی، در مسیر این طرح ها سنگ اندازی کرده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.