ایلام – با ابتکار عمل شورای حل اختلاف استان و با وساطت بزرگان، معتمدین و ریش سفیدان و با حضور جمعی از مردم و مسئولان قضایی، آیین صلح و سازش میان دو ایل بزرگ" شوهان " و" ریزه وند " در مسجدالنبی هانیوان شهر ایلام برگزار شد.

میان دو ایل بزرگ در ایلام صلح و سازش برقرار شد

‌به گزارش قدس آنلاین،  سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام عصر چهارشنبه در این مراسم گفت: هیأت صلح و سازش شورای حل اختلاف استان با همراهی بزرگان، معتمدان، ریش سفیدان، روحانیت و فرماندار شهرستان سیروان؛ رایزنی های گسترده ای را برای ایجاد صلح و سازش میان خانواده های" احمدی " از طایفه ریزه وند و" بلوچی " از طایفه شوهان به عمل آوردند تا نسبت به برقراری صلح و سازش بین این دو خانواده که به دلیل وقوع یک فقره قتل دچار اختلاف شده بودند، برقرار کنند.

علی اکرم داودی نیا با بیان اینکه این قتل در سال های گذشته حادث و پس از صدور رأی به دیوان عالی کشور ارسال شد، اظهار داشت: در دیوان عالی کشور، رأی قتل عمد نقض و به شبه عمد تغییر یافت.

وی با اشاره به اینکه پس از ارجاع پرونده به دادگاه و صدور رأی در مرحله اجراء؛ معتمدین و بزرگان در راستای ایجاد صلح و سازش اقدامات ارزشمندی داشتند، افزود: با وساطت بزرگان و ریش سفیدان دو طایفه بزرگ ریزه وند و شوهان؛ خوشبختانه میان این خانواده ها صلح و سازش برقرار شد و امروز این آیین برگزار می شود.

سرپرست شوراهای حل اختلاف استان ایلام با بیان اینکه ایجاد صلح و سازش همواره مورد توجه و تأکید دین مبین اسلام بوده است، بیان داشت: فلسفه ایجاد شوراهای حل اختلاف نیز در راستای برقراری صلح و سازش است و با تلاش مجموعه شوراهای حل اختلاف، قطعاً بسیاری از دعاوی میان مردم بدون مراجعه به محاکم قضایی حل و فصل می شود.

علی اکرم داودی نیا با اشاره به اینکه جلوگیری از بروز نزاع و درگیری احتمالی در آینده و نیز جلوگیری از آثار اجتماعی آن همچون کوچ کردن خانواده های درگیر، از مهمترین اهداف ترویج سنت حسنه صلح و سازش است، یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون؛ سه فقره قتل در استان به صلح و سازش ختم شده است و امیدواریم تا پایان سال نیز سه مورد دیگر را به صلح و سازش برسانیم.

وی به وجود ۶۴ پرونده قتل اتفاقی و بدون سبق تصمیم در استان اشاره و خاطرنشان کرد: بدل این پرونده ها را از دادسرا مطالبه کرده ایم و امیدواریم با توجه به اینکه این موارد با امنیت عمومی در ارتباط نیستند، بتوانیم از ظرفیت بزرگان ایلات و طوایف برای برقراری صلح و سازش در این پرونده ها؛ نهایت استفاده را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.