مشهد- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از نبود نگاه درآمدزا به راه‌آهن در کشور گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد ترانزیت کشور از مرز ریلی سرخس است و از این مسیر ریلی انجام می‌شود که اگر ترانزیت را افزایش دهیم‌ در امنیت داخلی و سیاسی کشور تاثیرگذار خواهیم بود.

بیش از ۵۰ درصد قطارهای کشور به سمت مشهد حرکت می کنند /احداث خط ریلی کربلا- مشهد

به گزارش قدس آنلاین، سعید محمدزاده ظهر پنجشنبه در دیدار با آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در محل دفتر امام جمعه مشهد با اشاره به برنامه‌هایی برای احداث خط ریلی کربلا - مشهد گفت: ایران پیگیر احداث خط ریلی اهواز - کربلا است که قرار بود مسیر بصره - کربلا توسط عراق ساخته شود که کوتاهی کردند اما رئیس جمهور بر این امر تاکید دارند ضمن اینکه تمام این مسیرها نیازمند واگن هستند و باید برای این امر در بعد ملی و اساسی تدبیر شود.

مدیرعامل راه ‌آهن کشور درباره صرفه جویی‌های انجام شده در سال‌های اخیر گفت: مجموع صرفه جویی انجام شده در حمل بار و مسافر  توسط حمل و نقل ریلی برابر با حدود ۹ تا ۱۰ میلیون بشکه گازوئیل و معادل ۳۰ میلیون بشکه نفت بوده است که اگر سهم‌مان در حمل بار را ۳ برابر کنیم بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر در زمینه گازوئیل یارانه بسیاری می‌پردازیم که اگر این قیمت واقعی شود بار از روی جاده به روی ریل انتقال می‌یابد چون هزینه حمل و نقل جاده‌ای گران‌تر می‌شود اما در حال حاضر عوارض جاده بسیار کمتر از ریل است.

ضرورت انتقال حمل بار از جاده به ریل

محمدزاده با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت انتقال حمل بار از روی جاده به روی ریل گفت: درآمد راه‌ آهن از محل دریافت حق دسترسی است که از مسافر یک ریال حق دسترسی دریافت نمی‌کنیم و برای افزایش انتقال بار توسط حمل و نقل ریلی نیز با وجود اینکه در مضیقه اقتصادی هستیم حق دسترسی را کاهش داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک تن کیلومتر بار به جای جاده روی ریل حمل شود ۴۰ سی سی سوخت در ایران صرفه‌جویی می‌شود چرا که ما یک هفتم جاده مصرف سوخت داریم بنابراین در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید حمل بار را به روی ریل بیاوریم.

محمدزاده با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه ما را مکلف کرده است که تا پایان این برنامه ۳۰ درصد از بار کشور توسط حمل و تقل ریلی حمل شود تصریح کرد: امروز ۱۲ درصد از بار کل کشور توسط راه آهن حمل می‌شود این رقم در سال ۹۲ به حدود ۸ و نیم بود اما اکنون به ۱۲ درصد رسیده و باید به ۳۰ درصد برسد.

اختصاص یک درصد درآمد فروش نفت و گاز به حمل و نقل ریلی

مدیرعامل راه ‌آهن کشور ادامه داد: ۲۰ درصد از کل مسافران کشور نیز باید توسط حمل و نقل ریلی مسافرت کنند اما در زمینه مشکلات قابل توجهی داریم.

وی با بیان به اینکه حمل بار و مسافر توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و راه آهن خط را فقط مدیریت می‌کند گفت: باید زمینه مناسب فراهم شود تا بخش خصوصی نسبت به خرید واگن باری و مسافربری اقدام کنند که این مسئله نیز در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

محمدزاده افزود: طبق سیاست‌های کلان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در تدوین برنامه به حمل و نقل ریلی توجه شود، مجلس شورای اسلامی یک درصد از درآمد فروش نفت و گاز را برای توسعه حمل و نقل ریلی در طول برنامه ششم اختصاص داده است که سبب اصلاح چهره حمل و نقل کشور می‌شود.

ارائه تسهیلات قابل توجه به سرمایه گذاران بخش ریلی

مدیرعامل راه ‌آهن کشور با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی تصریح کرد: یک واگن مسافربری ۳ میلیارد تومان قیمت دارد در حالی که قیمت یک دستگاه اتوبوس ۶۰۰ میلیون تومان است و به یک میزان مسافر جابه‌جا می‌کنند بنابراین طبیعی است که بخش خصوصی به سمت حمل و نقل جاده‌ای برود.

وی ادامه داد: در این راستا مقرر شده است که هر کس در زمینه حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کند از مجموعه امتیازات کسانی که در مناطق کمتر توسعه یافته بهره‌مند می‌شود و مشوق‌هایی در این زمینه اختصاص یافته است.

محمدزاده درباره اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل ریلی حومه به داخل شهر گفت: راه آهن قرار است سازمان قطار حومه‌ای را راه اندازی کند و مسئله حمل و نقل مسافران حومه‌ای نظیر گلبهار - مشهد، قم- تهران و غیره را در راس فعالیت خود قرار دهد که نیازمند افزایش زیرساخت و ناوگان است.

مدیرعامل راه ‌آهن کشور تصریح کرد: متاسفانه روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از هموطنان خود را به دلیل تلفات جاده‌ای از دست می‌دهیم لذا باید سهم مسافران ریلی را افزایش دهیم.

افزایش ۲۰ میلیون نفری جابه‌جایی مسافران با برقی شدن قطار تهران- مشهد

وی در این راستا درباره برقی کردن قطار تهران - مشهد گفت: ۲ میلیارد دلار اعتبار این پروژه قرار است توسط چینی‌ها تامین مالی شود و عملیات آن توسط شرکت‌های ایرانی و چینی انجام می‌شود که با اجرایی شدن این پروژه سرعت حرکت قطار در این مسیر را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسانیم.

محمدزاده ادامه داد: اگر برقی کردن قطار تهران مشهد انجام شود جابه جایی مسافر در این مسیر به سالانه ۲۰ میلیون نفر می‌رسد البته عمر ناوگان مسافربری ما بسیار بالا است و نیازمند سرمایه‌گذاری برای تامین واگن مسافربری هستیم.

مدیرعامل راه ‌آهن کشور افزود: از اوایل تیرماه امسال سرعت قطار در مسیر تهران - مشهد و بالعکس به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت رسید و قطارهایی که امکان حرکت با این سرعت را ندارند در این مسیر استفاده نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه تامین واگن نیازمند یک عزم ملی است گفت: تامین واگن مسئله جدی برای حمل و نقل ریلی است که در این راستا قرار است از صندوق توسعه برای بخش خصوصی وام بگیریم تا بتواند در زمینه تامین واگن نو باری و مسافربری اقدام کند.

بیش از ۵۰ درصد قطارهای کشور به سمت مشهد حرکت می کنند

وی اظهار داشت: در ایام نوروز حجم زیادی از زائران به مشهدالرضا سفر می‌کنند که ۳۰ درصد زائران امام رضا (ع) با قطار به مشهد می‌آیند.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد از قطارهای ما در کل کشور به سمت مشهد حرکت می‌کنند که ورود ۳۰ درصد از زائران با قطار به این شهر با احتساب مجموع همه سفرهایی است که به سمت مشهد می‌آید.

محمدزاده تصریح کرد: ۱۳ میلیون نفر مسافر در سال وارد مشهد می‌شوند و در حال حاضر از ۲۶ شهر کشور قطار مستقیم به سمت مشهد وجود دارد.

مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به اینکه کارکنان راه آهن خود را خادم الرضا می‌دانند گفت: با توجه به اینکه حجم بالایی از مسیر حرکت قطارها به سمت مشهد است تمام توجه راه آهن برای ارتقای و افزایش خدمات به زائران به ویژه در مسیر تهران-مشهد است.

مدیرعامل راه آهن کشور با بیان اینکه حادثه دلخراش اخیر به دلیل کم توجهی چند نفر از همکاران ما بود گفت: در این قضیه قطار در حال حرکت بود که سیستم متوقفش می‌کند اما باوجود که اینکه باید از ۴ نفر کسب اجازه می‌شد سیستم را قطع کرده و کم توجهی می‌شود.

وی افزود: با وجود تلاش و کوشش بسیار به دلیل عدم رعایت قانون توسط برخی چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد که نشان می‌دهد مسئله انسانی در این مورد چقدر حائز اهمیت است و تمام شبکه حمل و نقل ریلی را باید تحت پوشش شبکه «اِی. تی. سی» قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.