۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۱
کد خبر: 494600

حادثه سقوط ساختمان پلاسکو که روز گذشته خبرساز شده بود، حواشی متعددی از بیکاری ۴ هزار نفر تا مغازه‌هایی که بیمه نبودند و شایعه گرانی پوشاک شب عید را به همراه داشت.

"فاجعه پلاسکو"، پیامدها و حواشی حادثه

به گزارش قدس آنلاین، ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو که مرکز بزرگ عرضه پوشاک است، صبح دیروز دچار حریق شد و ساعتی بعد از آن کامل فروریخت.

* پلاسکو بیمه بود؟

مهمترین موضوعی که همزمان با آتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

خبرنگار تسنیم همزمان با فروریختن پلاسکو با مسئولان بیمه مرکزی تماس گرفت؛ مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در ارتباط با بیمه بودن یا نبودن ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد این حادثه بسیار بالاست و برای ارزیابی خسارت باید تا شنبه صبر کرد. وی اما این را گفت که احتمالاً ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه البرز قرار دارد.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه البرز هم در این باره اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه ۱۱ واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند.

گزارش های دریافتی  از جزئیات پوشش بیمه ای ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که تعداد کمی از مغازه های داخل ساختمان پلاسکو تحت پوشش شرکت های مختلف بیمه ای از جمله بیمه ایران قرار دارد.

* اتحادیه پوشاک ستاد ویژه تشکیل داد

اتحادیه پوشاک با صدور اطاعیه درباره حادثه پلاسکو اعلام کرد :هرگونه بر آوردی از خسارات وارده فعلاً غیر ممکن است و تلاش ما این است تا خسارتهای جانی و مالی وارده به ساختمان، سرقفلی ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و ... در کوتاه ترین زمان برآورد شود.

در پی حادثه ی آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران که منجر به فروریختن این ساختمان گردید و خسارات مالی و جانی برای مردم و  کسبه و  آتش نشان و امدادرسانان وارد شد، اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اطلاعیه ای به شرح زیر منتشر کرد:

بدینوسیله مراتب تأسف و تألم یکایک اعضای صنف پوشاک را اعلام و به پیشگاه مقام معظم رهبری، ملت بزرگ ایران و کلیه فعالان صنف پوشاک تسلیت عرض می نماییم.

ضمن تقدیر فراوان از زحمات عزیزان آتش نشانان و امداد رسانان، با توجه به اینکه هنوز اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی و مالی وارده مشخص نشده، امید آن داریم که این خسارات در کمترین میزان ممکن باشد و برای آسیب دیدگان جانی، رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ایشان صبر مسئلت داریم.

اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران ضمن اعلام تأسف و تأثر از فاجعه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو، آمادگی خود را برای حمایت و همکاری با کسبه محترم این ساختمان اعلام میدارد.

ریاست اتحادیه صنف پوشاک تهران با حضور در محل فاجعه تأسف برانگیز آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو، ضمن بازدید از روند اقدامات سازمان آتش نشانی، ستاد بحران شهرداری تهران، اورژانس و سایر نهادهای امدادرسان و استماع گزارش های مربوطه از اقدامات ایشان قدردانی کرد، همچنین با برخی کسبه ساختمان پلاسکو گفتگو و اعلام همدردی نمود.

ابوالقاسم شیرازی اعلام کرد : در حال حاضر بیشترین دغدغه و نگرانی ما در خصوص آسیبهای جانی کسبه محترم ساختمان پلاسکو و امدادرسانهای فداکار است.

هرگونه بر آوردی از خسارات وارده فعلاً غیر ممکن است و تلاش ما برآن است تا خسارتهای جانی و مالی وارده  به ساختمان، سرقفلی ها، اجناس، اسناد، وجوه نقد و ... در کوتاه ترین زمان برآورد کارشناسانه  گردد. متأسفانه برخی از کسبه فاقد بیمه هستند و جبران خسارات برای ایشان بسیار مشکل خواهد بود.

اتحادیه صنف پوشاک تهران ضمن اعلام همدردی با جان باختگان و آسیب دیدگان این حادثه، آمادگی خود را جهت حمایت و همکاری با آسیب دیدگان این حادثه اعلام میدارد.

بنابراین گزارش، با توجه به ابعاد گسترده و مختلف فاجعه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو، ریاست و هیئت مدیره اتحادیه صنف پوشاک تهران، ستاد ویژه ای را جهت رسیدگی به امور این حادثه تأسف برانگیز و  عظیم تشکیل دادند.

بدینوسیله از کسبه محترم ساختمان پلاسکو و سایر اعضاء گرانقدر اتحادیه صنف پوشاک تقاضامندیم ضمن حفظ آرامش و صبر، اتحادیه را در مدیریت هر چه بهتر شرایط، کاهش آسیبها و تبعات مربوطه و جبران خلاء بوجود آماده یاری نمایند.

* ۴هزار نفر در پلاسکو شاغل بودند/افزایش قیمت پوشاک مردانه شب عید بعید است

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک با بیان اینکه بیشتر واحدهای ساختمان پلاسکو تهران بیمه نداشتند گفت: باوجوداینکه ۶۰۰ واحد تولیدی و تجاری فعالیت خود را از دست داده‌اند، بعید است این امر بر قیمت‌ مایحتاج و البسه مردم در شب عید تأثیرگذار باشد.

محمود نبوی در گفت و گو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم درباره حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران اظهار کرد:  هنوز میزان خسارات وارد شده به واحدهای پوشاک ساختمان پلاسکو مشخص نیست اما باید در نظر داشت که ۶۰۰ واحد تولیدی و فروش در این محل وجود داشت.

وی افزود: این واحدها البسه ای را برای فروش شب عید تولید و آماده کرده بودند و به صورت شبانه‌روز در حال تهیه مایحتاج مردم برای ایام  بودند که این حادثه رخ داد.

رئیس سابق اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع  نساجی و پوشاک بابیان اینکه میزان خسارت در بخش پوشاک زیاد است گفت: چک، سفته، مطالبات و دفترنویسی کسبه علاوه بر اجناس آنها در این حادثه از بین رفته و برای صنف پوشاک فاجعه رخ داده است.

وی بابیان اینکه عمده واحدهای این پاساژ در زمینه تولید پوشاک مردانه و ورزشی فعال بودند، در پاسخ به  تاثیرات این امر بروی روی قیمت کالا در شب عید گفت: اکنون زمان مناسبی برای پاسخ به این سوال نیست اما باید در نظر داشت باوجود اینکه این واحدها فعالیت خود را از دست داده‌اند، بعید است که این امر بر روی قیمت‌های شب عید تأثیر گذار باشد.

نبوی بابیان اینکه بیش از ۴ هزار نفر در ساختمان پلاسکو به‌صورت مستقیم فعالیت می‌کردند گفت: بیشتر این واحدها شرایط لازم برای بیمه شدن را نداشته‌اند و درواقع بیمه نبودند که این امر مشکلات بعدی آنها را بیشتر می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.