ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق با تاکید به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: نبرد موصل تنها در چند ماه آینده پایان می یابد و سرزمین عراق از لوث وجود داعشی ها پاک می شود.

جعفری: نبرد موصل درچند ماه آینده پایان می یابد

به گزارش قدس آنلاین، الجعفری که روز شنبه از طریق صربستان وارد بیروت شد، با ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری، «نبیه بری» رئیس مجلس و « سعد حریری» نخست وزیر لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.

وی در پایان این دیدارها در گفت وگوئی خبری اظهارداشت: مقامات لبنانی را در جریان آخرین تحولات و رخدادهای امنیتی عراق و پیروزی های نیروهای مسلح عراقی قرار دادم.

الجعفری با اشاره به روابط تاریخی ، دیرین، مستمر و ریشه ای لبنان و عراق، خاطرنشان کرد:امیدوارم ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در پاسخ به دعوت رسمی« فواد معصوم» همتای عراقی خود بزودی از عراق دیدن کند.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: با مقامات لبنانی در باره بیشتر پرونده های مهم منطقه از جمله سوریه ، روابط عربی – عربی – اجلاس آتی سران عرب در اردن و راه های توسعه و گسترش مناسبات و همکاری های بغداد و بیروت برای تامین منافع مشترک گفت وگو کردم.

وی در پاسخ به این سوال، آیا با ژنرال عون در باره امکان هماهنگی مواضع لبنان و عراق و مشارکت دو طرف برای ایجاد فضای آشتی بین طرف های عربی قبل از نشست آتی سران عرب در اردن و همچنین اوضاع مسیحیان در عراق گفت وگو کردید؟، گفت: در باره مساله مسیحیان گفت وگو نکردیم زیرا معتقدم که لبنانی ها موضع واقعی عراق در قبال ارکان جامعه عراق از جمله برادران مسیحی را می دانند.

الجعفری افزود: آنچه ضد مسیحیان رخ داد از جانب مسلمانان عراق نبود ، بلکه مسلمانان و مسیحیان عراق هردو در معرض حمله قرار دارند و شاهد انفجار مساجد، حسینیه ها و کلیساها مانند کلیسای نجات در بغداد و جنگ بازارها در مناطق پرجمعیت مسلمانان هستیم و نمونه آن انفجاری است که قبل از ماه مبارک رمضان در کراده شرقی رخ داد.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد:ما نمی خواهیم جنگ در عراق بر مبنای یک ایدئولوژی معین تعریف شود بلکه برعکس همه عراق شاهد تعامل متنوع بین مسیحیان ، مسلمانان ، ایزدیان و دیگر ادیان است و همه آنها محترم و بخش اساسی و اصیل جامعه عراق حتی در استان های دور از مرکز مانند موصل هستند و همه از بیمارستان ، مدارس و دیگر امکانات برخوردار می باشند. 
وی خاطرنشان کرد:ما درعراق، جنگ و منازعه بین مسیحی و مسلمان نداریم زیرا ملت عراق، ملتی متمدن و دارای تمدنی قدیمی است.

الجعفری تاکید کرد که هماهنگی در این زمینه بین عراق ولبنان از مدت ها قبل برقرار است و نتایج مثبتی داشته است.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به سوالی تصریح کرد: برادران عرب بر هماهنگی تمایل دارند و شاهد اراده قوی و جدی آنها برای تقویت اتحادیه عرب هستیم زیرا نمی توان از وحدت و توان اتحادیه عرب بدون اعتماد به کشورهای دارای فرهنگ بلند، نظام های پیشرفته و جوامع متنوع حفاظت کرد.

وی گفت: اتحادیه عرب باید اتحادیه عرب برای همه کشورهای عربی باقی بماند و مفاهیم ، ارزش ها و خطرهای مشترک آن برای همه اعضای آن باشد. ما وجود اختلاف و نظام های متنوع در اتحادیه عرب را انکار نمی کنیم و در حقیقت اتحادیه عرب نیست بلکه کشورهای عربی با پشت پرده ها و نظام های خاص خود هستند و ما در امور داخلی این نظام های متعدد دخالت نمی کنیم.

الجعفری افزود: معتقدم وجوهی که کشورهای عربی را دور هم جمع می کند بیش از وجوهی است که بین آنها تفرقه ایجاد می کند. 

وزیر خارجه عراق در کنفرانس خبری بعداز دیدار با رئیس مجلس لبنان هم خاطرنشان کرد: بغداد افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک لبنان درعراق در سطح سفیر و گسترش و تقویت روابط دو کشور در همه زمینه ها را خواستار است.

وی در پاسخ به این سوال، اکنون که دوره ریاست جمهوری « دونالد ترامپ» در آمریکا شروع شده، آیا ممکن است در برخورد با پرونده تروریسم در منطقه تغییری صورت گیرد؟، تصریح کرد: در خصوص تعامل با پرونده تروریسم، بین آمریکا و عراق توافقی از زمان « جرج بوش» رئیس جمهوری اسبق آمریکا وجود دارد و « باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق و دموکرات هم به آن پایبند بود و انتظار می رود که ترامپ هم به آن ملتزم باشد.

الجعفری تاکید کرد: البته طبیعی است که در عرصه سیاست همه چیز محتمل باشد و امکان تغییر وجود دارد اما عراق امروز الحمد لله زمام امور خود را در دست دارد و بر اوضاع امنیتی حاکم است و پیروزی های درخشانی را به دلیل وحدت نیروهای مسلح خود اعم از ارتش، الحشد الشعبی و پشمرگه ها رقم زده است و می زند.

وزیرخارجه عراق اظهارداشت:به طور طبیعی عامل بین المللی و منطقه ای هم نقش آفرین است اما عامل واقعی خود عراق است که سرنوشت خود را رقم می زند و بر روند رویاروئی با دشمن تروریستی سیطره و تسلط دارد.

وی گفت: در حالی که بیشتر کشورهای جهان نتوانسته اند به معضل تروریسم پایان دهند، عراق توانسته است دست های تروریست ها را قطع کند و درسی را که هرگز آن را فراموش نمی کنند به آنها بدهد.

الجعفری افزود:همواره خبر پیروزی های مستمر عراق در جنگ علیه تروریسم را می شنوید و ان شاء الله بزودی سرزمین عراق از لوث وجود داعشی ها پاک می شود.

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سوال، آیا بین عراق و لبنان هماهنگی امنیتی وجود دارد؟ تاکید کرد که هماهنگی امنیتی امروز و در این مرحله مهمترین رکن برای مقابله با چالش تروریسم است.

وی خاطرنشان کرد که حداکثر تنها در چند ماه آینده نبرد موصل پایان می یابد.

الجعفری در باره مداخله ترکیه در امورعراق تصریح کرد: موضع ترکیه نادیده گرفتن اراده عراقی ها با وجود روابط خوب بین دو کشور است.

وزیر خارجه عراق اظهارداشت:با وجود اینکه ترکیه از لحاظ جغرافیائی همسایه عراق است اما با کمال تاسف با زور و تهدید یک صد و ده کیلومتر در بعشیقه عراق وارد شده است.

وی گفت: اتحادیه عرب برای نخستین بار در تاریخش موضعی یکپارچه علیه نفوذ نیروهای ترکیه در عراق اتخاذ کرد و ترکیه امروز نه فقط در مقابل عراق بلکه در مقابل همه عرب ها قرار گرفته است، بنابر این به دولت ترکیه نصحیت می کنیم اشتباه خود را متوقف نماید و خطاهایش را تکرار نکند.

الجعفری افزود: رویکرد ما و رئیس مجلس لبنان در خصوص پرونده سوریه بسیار نزدیک است و تمایل داریم که همه اعضای اتحادیه عرب با ما همراه شوند و همه کشورهای عربی که از اتحادیه عرب بیرون مانده اند بتوانند به آن بازگردند.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد:سوریه ، مواضع ، تجربیات ، مواقع راهبردی و روابط بین المللی دارد و بنابر این جایز نیست که اتحادیه عرب با این کشور و یا کشور مشابه اینگونه برخورد کند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که سستی هر منطقه از مناطق عربی، جهان عرب را در معرض تجاوزهای دیگر قرار می دهد.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.