روند صعودی نرخ طلا وشوک‌های مقطعی در این خصوص، متقاضیان خرید را دچار سرگردانی کرده که به تبع آن موجب سنگینی بازار طلا در کشور شده است.  

 زیان 26درصدی خریداران طلا

اقتصاد - مهدی شهرآبادی: بررسی روند صعودی قیمت طلا طی ماه‌های اخیر از ۱۰۳هزار تومان به ۱۱۴ هزار و ۷۰۰تومان نشان می‌دهد که نوسان نرخ ارز، شوک سیاسی و تحولات اقتصادی همه در تعیین نرخ این فلز گرانبها تأثیر داشته‌اند که نمونه‌ای از آن خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا وهمچنین افزایش نوسانات شدید ارزش و نرخ دلار در بازارهای مختلف جهان است.

این در حالی است که روند صعودی نرخ طلا وشوک‌های مقطعی در این خصوص، متقاضیان خرید را دچار سرگردانی کرده که به تبع آن موجب سنگینی بازار طلا در کشور شده است.  

کرمی یکی از فروشندگان طلا با بیان اینکه نرخ طلا به صورت مداوم در حال نوسان است و این مسأله خریداران و حتی فروشندگان را دچار سردرگمی کرده است، گفت: هم اکنون بسیاری از خریداران منتظر ثبات در قیمت‌ها هستند، چرا که با توجه به موضوع مالیات بر ارزش افزوده، سود و اجرت طلا، استقبال از این بازار چندان مطلوب نیست.

رضایی، یکی دیگر از فروشندگان طلا هم با بیان این که این شغل با توجه به اخذ عوارض ومالیات وسایر هزینه‌ها دیگر به صرفه نیست، اظهارداشت: در گذشته به طلا به عنوان یک سپرده و ذخیره مالی نگاه می‌شد و حتی خرید آن سود را برای خریدار به همراه داشت اما با توجه به گرانی این مصنوع، بیشتر زوج‌های جوانی که قصد ازدواج دارند به ما مراجعه می‌کنند.

*علل رشد قیمت طلا

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به رویدادهای سیاسی واقتصادی در جهان وتأثیر آن بر قیمت طلا به خبرنگار ما گفت: با توجه با مراسم تحلیف ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش یافت که این مسأله موجب افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی شد. وی افزود: اما در این مدت کوتاه در کشور به دلیل کاهش نرخ ارز تا حدودی قیمت طلا وسکه در بازار افت پیدا کرد.

محمد کشتی‌آرای تصریح کرد: هم اکنون معاملات و دادوستدها در بازار طلای کشور بر اساس قیمت جهانی طلا و قیمت ارز است وبنابراین هر اتفاقی که روی قیمت طلا در بازارهای جهانی وقیمت ارز در داخل کشور رخ دهد، قیمت طلا نیز تعیین می‌شود که تحلیل وپیش بینی قیمت طلا در کشور بر اساس شرایط روز امکان پذیر است و فردای بازار قابل پیش بینی نیست.  

وی علت افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر از ۱۰۳به حدود ۱۱۵هزار تومان را شوک قیمت در بازارهای مالی عنوان کرد و گفت:  به عنوان مثال در یک مقطع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موجب وارد آمدن شوک به بازارهای مختلف به خصوص بازار طلا شد که این مسأله نیز ناشی از کاهش ارزش یورو وافزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی بود که تأثیر این موضوع دربازار طلای کشور نیز مشهود بود.

کشتی آرای همچنین در خصوص وضعیت فعلی بازار طلای کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون در فصل سرما قرار داریم، بنابراین استقبال از خرید طلا کمتر است و بازار طلا میان رونق و رکود است.

وی با اشاره به این که بازار طلا رونق ۲تا سه سال پیش را ندارد، گفت: به علت رکود بازارهای طلا در جهان صادرات طلا نیز چندان رونقی ندارد.  

کشتی‌آرای همچنین در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه حادثه ساختمان پلاسکو هیچ تأثیری در قیمت طلا و سکه نداشته است، گفت: تنها تأثیری که ساختمان پلاسکو داشته این است که معاملات در واحدهای فروش حاضر در مناطق جمهوری، چهار راه استانبول و میدان فردوسی مختل شده است. طبیعتاً چون آنجا مرکز تردد تعدادی از افراد بوده است و حالا نمی‌توانند تردد داشته باشند، سطح معاملات کاهش یافته است.

*متأثر ازگرانی  ارز

رئیس اتحادیه طلا وجواهر مشهد نیز با اشاره به افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی وافزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر گفت: در یک مدت کوتاه نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی از ۱۱۶۰دلار به ۱۲۰۷دلار رسید واز سویی با توجه به افزایش نرخ دلار تا ۴هزار تومان  این موارد موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی شد.

معبودی نژاد با بیان تأثیر افزایش قیمت طلا در ماه‌های اخیر گفت: هر چقدر که قیمت طلا افزایش یابد، قدرت خرید مردم نیز کاهش می‌یابد وبحث کسادی و رکود نیز شدیدتر می‌شود.

این مسؤول صنفی اظهارداشت: از سال ۹۳تا ۹۵ و به مدت سه سال است که بازار طلا در رکود به سر می‌برد و بسیاری از همکاران ما نیز کسب و کار خود را به دلیل سود نداشتن این کار تعطیل کرده‌اند که افزایش قیمت نیز بخشی از علت این مسأله است.

وی با بیان اینکه در خصوص تعدیل مالیات بر ارزش افزوده نیز به ما وعده سر خرمن می‌دهند، تصریح کرد: متأسفانه این مالیات را در اصل باید خریدار بپردازد که ما به روش اجرای آن معترضیم.

وی با بیان اینکه در یک مقطع افزایش قیمت طلا مبلغ سود واجرت را جبران می‌کرد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال با سود هفت درصد و مالیات ۹درصد و اجرت ۱۰درصد مشتری در حدود ۲۶درصد زیان می‌بیند.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای خرید ۱۰میلیون تومان طلا مشتری باید ۹۰۰هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده بپردازد که هنگام فروش نیز این مسأله به زیان خریدار است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.