۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
کد خبر: 495531

یک منبع نزدیک به مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان اعلام کرد که هدف اصلی گفت وگوها که با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و ترکیه از فردا (دوشنبه) آغاز می شود، تقویت توافق آتش بس فراگیر در سوریه است.

هدف اصلی نشست آستانه اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه رادیو روسی اسپوتنیک روز یکشنبه به نقل از این منبع بدون معرفی نوشت: هدف اصلی مذاکرات در پایتخت قزاقستان، تائید توافق آتش بس از سوی طرف های سوری خواهد بود و کارهای مقدماتی نیز انجام شده است.
 
وی خاطر نشان کرد: نمایندگان گروههای مسلح شرکت کننده در مذاکرات، می توانند برای اجرای آتش بس تضمین بدهند.

نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.

همچنین بنا به اعلام رسانه روسی، نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که براساس برنامه اعلام شده هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

وزارت امور خارجه قزاقستان میزبان مذاکرات سوری نیز امروز اعلام کرد که افزون بر ایران، روسیه و ترکیه سه کشور بانی نشست آستانه، دو هیات دولت سوریه و مخالفان و استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور این کشور نیز در گفت وگوها شرکت خواهد کرد.

همچنین براساس این گزارش، سفیر آمریکا نیز در مذاکرات سوری که در هتل ریکسوس پایتخت قزاقستان برگزار می شود، حضور دارد.

شبکه روسی ار. ب. کا نیز به نقل از وزارت خارجه قزاقستان گزارش داد که براساس برنامه ریزی انجام شده، مذاکرات دو روزه سوریه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

مطابق برنامه اعلام شده، مذاکرات آستانه عصر سه شنبه پایان می یابد.

حسین جابری انصاری معاون امور عربی و آفریقای وزارت خارجه ریاست هیات جمهوری اسلامی ایران را در این گفت وگوها برعهده دارد.

ایران، روسیه و ترکیه سه کشور مبتکر آتس بس سوریه برقرار شده از 10 دی ماه و همچنین برگزاری مذاکرات آستانه هستند.
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.