طرقبه-جمعی از دوستداران میراث فرهنگی و فعالان محیط زیست در «کمر مقبولای» طرقبه گرد هم جمع شدند تا بار دیگر نگرانی خود را از بی توجهی به سنگ نگاره ها اعلام کنند.

سنگ نگاره های طرقبه در معرض تخریب/اینجا سنگ بر روی سنگ بند نمی شود

به گزارش قدس آنلاین موضوع سنگ نگاره های طرقبه شاندیز خصوصاً در شتر سنگ و «کمر مقبولا» و تخریب گسترده این آثار تاریخی و فرهنگی به مساله ای حساس برای همه دوستداران میراث فرهنگی و تمدن ایران زمین و شهرستان طرقبه شاندیز مبدل شده است و در این راستا شاهد پویش های مردمی در جهت حفاظت و جلوگیری از تخریب بیشتر آن هستیم که نمونه آن حضور امروز این افراد در هوای برفی در کنار سنگ نگاره ها است.

در همین راستا در جلسه ای که با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز و چناران برگزار شد با توجه به آسیب جدی به این سنگ نگاره ها از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری درخواست شد تا عملیات بهره برداری معدن در کنار سایت کمر مقبولا متوقف شود.

همچنین شورای اسلامی  شهر طرقبه نیز مکاتبه ای در خصوص مخالفت خود با واگذاری سایت کمر مقبولا به مسکن و شهرسازی و اداره صنعت و معدن و تجارت داشته است و مخالفت صریح خود را با هرگونه عملیات عمرانی و بهره برداری معدنی در این مکان اعلام داشته است.

در این خصوص مهدی گلکار از فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی طرقبه شاندیز در گفتگو با قدس آنلاین از پیگیری موضوع از طریق فرمانداری و دادستان طرقبه شاندیز و سایر مراجع خبر می دهد و می افزاید: مستندات بنده حاکی از آن است که بهره بردار معدن مرتکب تخلفات متعدد از جمله عدم رعایت حریم سنگ نگاره ها و همچنین در یک بازه زمانی تخریب این سنگ نگاره ها شده است و حتی از  سنگ نگاره ها  بعنوان لاشه سنگ استفاده شده است و من به ادامه اعتراض خود در این خصوص تا حصول نتیجه ادامه خواهم داد وباید عملیات معدن در این مکان متوقف گردد.

چندی پیش یکی از مسئولان طرقبه شاندیز نیز از عدم توجیه اقتصادی استحصال طلا خبر داده بود و در این رابطه بیان کرده بود: استحصال حداکثر ۵۰ گرم طلا از ۵۰ تن سنگ صرفنظر از تخریب های گسترده و رفت و آمد ماشین آلات سنگین، هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.