رشت-به دنبال فرو ریختن ساختمان پلاسکو در تهران بحث ساختمان های ناایمن در دیگر کلانشهرها هم بیش از گذشته مطرح می شود.

بازار رشت انبار باروت است/یک نردبان ایمنی سهم کلانشهر رشت

قدس آنلاین- مریم غلام پور: یکی از این بناها بازار رشت است که قلب تپنده و قطب اقتصادی در وسعت ۲۴ هکتار به شمار می رود و قدمت آن به دوره قاجاریه برمی گردد اما همچنان روزانه هزاران نفر از ساکنان شهرها و روستاهای مجاور رشت، برای داد و ستد در این بازار حضور می یابند.

در تیرماه سال جاری، حریق در بازار رشت توجه‌ها را به سمت ناایمنی این بازار جلب کرد و تکرار حریق در این بازار و پاساژهای قدیمی در سطح رشت، این تهدیدها را پررنگ‌تر کرده است.

۱۳ سال پیش نیز راسته طلافروشان و کتابفروشان رشت طعم داغ شعله‌های حریق را چشید و خسارات مالی وسیعی را به بازاریان مستقر در این دو راسته وارد کرد. به‌طوری که خاطره تلخ آن هنوز هم در اذهان بازاریان نقش بسته است.

 درس عبرت

مدیر عامل سازمان آتش نشانی رشت در این باره به خبرنگار ما می گوید: در شهر ساختمان هایی همچون پلاسکو وجود دارد که بارها مکاتبات و تذکرات کتبی با این اماکن صورت گرفته، اما هنوز رفع مشکل نشده و همچنان شاهد حریق در اینگونه اماکن هستیم.

بابک رمضانی می افزاید: حادثه پلاسکو می تواند تجربه و درس عبرتی برای مدیران و شهروندان رشت باشد و نیاز است که به ایمنی توجه ویژه تری بشود تا شاهد این چنین اتفاقاتی نشویم.

وی یادآور می شود: مخاطرات ناشی از ناایمنی در بازار رشت یکی از مهمترین دغدغه‌های آتش نشانان است، زیرا آسیب دیدگی بازار به نوعی آسیب به اقتصاد، فرهنگ و صنعت گردشگری استان و کلانشهر رشت محسوب خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در خصوص ساخت و سازها بصورت جدی وارد عمل شدیم، می گوید: ساختمان های ناایمن در سطح شهر نمی توانند پایان کار بگیرند و چنانچه موارد ناایمن در ساختمان وجود داشته باشد به سازنده برای رفع موارد ناایمن هشدار می دهیم.

مدیر عامل آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت اظهار می دارد: این سازمان آمادگی کامل خود را برای کارشناسی موارد ناایمن ساختمانی اعلام داشته و تلاش می کنیم تا شهری ایمن داشته باشیم.

 بازار رشت انبار باروت است

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت بر این عقیده است که برای بهبود وضع بازار و پیشگیری از وقوع حریق در این نقطه باید تمهیداتی اندیشید که حضور همه دستگاه‌های متولی را می‌طلبد.

شهرام مؤمنی با بیان این‌که بازار رشت به مثابه یک انبار باروت است، افزود: تبدیل این بازار که قلب تپنده اقتصاد رشت و حتی استان است به انبار باروت نتیجه سال‌ها بی توجهی به ایمنی بازار است که مسؤولیت آن بر عهده همه دستگاه‌هاست.

وی بر این عقیده است آتش‌نشانان رشت بسیار از جان گذشته و ماهر هستند اما مطمئنا نبود همکاری همه دستگاه‌ها سبب می‌شود که این از جان گذشتگی در اطفای حریق‌ها در زمان وقوع بحران بدون نتیجه باقی بماند و خسارات مالی و جانی بر شهر تحمیل شود، چه بسا در حادثه پلاسکو شاهد بودیم که کارشناسان به کرات موارد نا ایمن را متذکر شده بودند.

وی می افزاید: تأکید ما، در برطرف کردن نواقص ایمنی است که یا صورت نمی پذیرد و یا سرعت آن بسیار کند است و این مورد اصلا برای ما در روند بهبود ایمنی خوشایند و رضایتبخش نیست.

 مهم ترین مشکل امدادرسانی است

رئیس ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت نیز با تأکید براینکه بافت های فرسوده و کوچه های تنگ و باریک، مهم ترین مشکل پیش روی آتش نشانان رشت است، می گوید: این بافت ها به علت درهم تنیدگی و تراکم بالای سازه ها، نه تنها در فرآیند اطفای حریق مشکل ایجاد می کنند بلکه به علت آتش گیرتر بودن مصالح بکار رفته در بافت های سنتی و متصل بودن سربندی این سازه ها و نداشتن دیوار آتش بر، آتش در آن ها زودتر و سریعتر گسترش می یابد.

علی فاخته تأکید می کند: وجود اماکن مخروبه، کوچه های تنگ و باریک و پرپیچ و خم، ترافیک شدید در ورودی ها و فراوانی کنده کاری ها در بافت های فرسوده و همچنین تبدیل شدن کوچه های با عرض کم به پارکینگ خودروها در طول شبانه روز، مهم ترین مشکلاتی است که آتش نشانان با آن مواجه اند.

رئیس کمسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز می گوید: شاهد بافت های فرسوده و حاشیه نشینی قابل توجهی در سطح شهر رشت هستیم که از ایمنی کافی ندارند.

عباس صابر می افزاید: سیاست گذاری امور محوله را پایش و در بودجه لحاظ می کنند که در این خصوص نیز در بودجه سالانه رشت احیای بافت های فرسوده دیده شده است.

 آتش نشانان باید از امتیازات ویژه ایثارگری بهره مند شوند

فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن تسلیت شهادت آتش نشان های فداکار حادثه پلاسکو در گفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه ۱۲ درصد بافت فرسوده در رشت وجود دارد، می گوید: محله های استادسرا، ساغری سازان، سوخته تکیه، رودبارتان، باقرآباد و سرخبنده بیشترین عرصه های بافت فرسوده را در رشت شامل می شوند.

وی در خصوص ناایمن بودن بافت سنتی و تاریخی بازار بزرگ شهر رشت نیز اظهار می دارد: بازار رشت در ایجاد خطر همچون باروت است و از لحاظ زیرساختی از جمله فاضلاب، شبکه انتقال و توزیع برق، گاز و مخابرات نیاز شدید به بهسازی دارد، شبکه برق در بازار رشت سامانه های حفاظتی ندارد و با کوچکترین بی احتیاطی دچار حریق می شود.

نماینده رسمی آتش نشانی در شورای شهر رشت با بیان اینکه شهر رشت در حال حاضر یک نردبان ۳۲ متری دارد که متعلق به چند دهه گذشته است و نیازمندی های شهروندان را در موقع حریق تأمین نمی کند، می گوید: در بودجه ۹۵ با افزایش اعتبار تصمیم بر این شد تا سال آینده دو نردبان ۵۵ متری با تجهیزات امداد و نجات به ناوگان خودرویی آتش نشانی اضافه شود.

شیرزاد با اشاره به ۱۲ ایستگاه آتش نشانی در رشت تصریح کرد: در حال حاضر شهر رشت دارای ۵ منطقه و ۱۵ ناحیه است و بر اساس استاندارد هر ناحیه باید یک ایستگاه داشته باشد از این رو مقرر شد تا پایان سال ۲ ایستگاه مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.