عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: آزادسازی حلب نقطه عطفی در بحران سوریه بود و یک قدم شرایط را به سمت پاکسازی خاک سوریه از معارضان پیش برد.

تحلیل یک عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد نشست آستانه

 به گزارش قدس آنلاین، "علیرضا رحیمی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاثیرگذاری آزادسازی حلب بر مذاکرات آستانه گفت: آزادسازی حلب نقطه عطفی در بحران سوریه بود و یک قدم شرایط را به سمت پاکسازی خاک سوریه از معارضان و فضای برون رفت از بحران پیش برد.

وی با بیان اینکه اگر این نشست پیش از آزادسازی حلب برگزار می‌شد، با نگاه بسته‌تر و مبهم‌تری همراه بود، افزود: بعد از آزادسازی حلب تقریبا دورنما و چشم‌انداز روشن‌تری وجود دارد و دولت سوریه در موضع بالاتری قرار گرفته است.

رحیمی همچنین ائتلاف 4 جانبه میان کشورهای ایران، روسیه، سوریه و ترکیه را بسیار تاثیرگذار بر روی آزادسازی حلب و مدیریت بحران دانست و اظهار داشت: طبیعی است که این 4 کشور بتوانند در این مذاکرات نقش‌‌آفرینی کرده و محوریت مذاکرات را بر عهده بگیرند. 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: در نشست آستانه دعوتی از آمریکا برای حضور انجام نشد و محوریت بیشتر با همین 4 کشور است و اگر قرار باشد برای آمریکا نقشی در این مذاکرات قائل شوند، آن‌ها ابتدا در مذاکرات بالادستی توافقات خود را انجام خواهند داد.

وی تفاوت نشست آستانه را با دیگر مذاکرات قبلی وجود نگاه راهبردی و طرح‌های سیاسی یادآور شد و گفت: قاعدتا دیگر راه‌حل‌های نظامی در حل بحران سوریه تاثیرگذار نیست لذا این مذاکرات مسائل سیاسی را برای برون رفت از موضع فعلی انتخاب کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور معارضان سوری در نشست قزاقستان بیان داشت: اکنون تفکیکی میان معارضان سوری و خارجی مانند النصره و داعش صورت گرفته است و معارضان خارجی جزو گروه‌های تروریستی به حساب می‌آیند.

رحیمی خاطرنشان کرد: حضور معارضان سوری می‌تواند در این مذاکرات تاثیرگذار بوده و مذاکرات صلح را با دورنمای روشن‌تری پیش ببرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.