اهواز- معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه در خوزستان هرچه نقاط پایداری از جمله شوشتر و دزفول داریم که از خطراتی مثل سیل در امان می‌مانند از منظر تاریخی و فرهنگی ساخته شده‌اند، عنوان کرد: موضوع میراث ناملموس در کشور کمتر شناخته شده است.

موضوع میراث ناملموس در کشور کمتر شناخته شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسن طالبیان ظهر سه شنبه در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران – خوزستان در محل هتل پارس اهواز اظهار داشت: چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران – خوزستان می تواند نقطه عطفی برای توجه به ظرفیت های بالای این استان باشد.  

وی افزود: هر استانی در دنیا ۳ اثر ثبت جهانی داشت تا کنون می توانست به بهترین مقصد گردشگری داخلی و خارجی بدل شود که متاسفانه این امر هنوز برای خوزستان اتفاق نیافتاده است.  

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تاریخچه برگزاری این کنگره بیان کرد: حدود ۲۱ سال پیش کنگره تاریخ معماری و شهرسازی با هدف سنجش فهم میزان دانش ما از سرزمینمان بنیاد گذاشته شد که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معماری و شهرسازی کشور یاد کرد.

طالبیان با اشاره به اینکه سال آینده کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی در بم برگزار می‌شود، افزود: کنگره ملی « تاریخ معماری و شهرسازی» سال ۹۶ در بم برگزار می‌شود که در آن محورهای کشوری مختلفی ارزیابی می‌شود البته تلاش ما بر آن است که محورهای کشوری در راستای محورهای جهانی قرار گیرد. 

وی با اشاره به ضرورت ترکیب میراث معماری و طبیعی و نیز یکپارچگی بررسی این موضوع در کنگره‌ها بیان کرد: خوزستان دوازدهمین استانی است که کنگره در آن اجرا شد و تا نیمه نخست اسفند ماه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در همه استان‌ها برگزار می‌شود.  

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ادامه داد: مزیت برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی به صورت استانی را می‌توان رسیدگی به همه محورها و موضوعات مرتبط با تاریخ استان دانست چراکه بررسی این ابعاد در کنگره ملی به دلیل گستردگی امکان‌پذیر نیست.  

طالبیان به اهمیت شرکت دستگاه‌های مختلف استانی در این کنگره اشاره داشت و عنوان کرد: برای اینکه آینده بهتری داشته باشیم باید گذشته و تاریخ را بشناسیم این درحالی است که ما به تاریخ توجهی نداریم چراکه اصلا نمی‌خواهیم تاریخ را بشناسیم. 

وی در ادامه به سابقه تاریخی مسائل طبیعی افزود: اکنون در برخی از حوزه‎های جنوبی کشور آب جیره‌بندی شده چرا که ما به سابقه تاریخی آب توجهی نکرده‌ایم به همین منظور این کنگره بسیار استراتژیک است.  

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، منظر فرهنگی و تاریخی شهری را بسیار مهم دانست و بیان کرد: چگونگی پایداری توسعه شهرهای تاریخی، رفتارهای مردمی و یکپارچگی بخش‌های قدیمی و جدید شهر منظر فرهنگی، تاریخی شهری را می‌سازند.  

وی افزود: بسیاری از طرح‌های جامع و تفصیلی ما را به هدف اصلی مبحث منظر فرهنگی، تاریخی شهری نرسانده‌اند البته درصد کمی از این طرح‌ها به اجرا می‌رسد و معمولا در کمیسیون‌های ماده ۵ دائمأ تغییر می‌کند بنابراین از منظر تاریخی و شهری باید شهرها را شناخت.  

طالبیان با بیان اینکه در خوزستان هرچه نقاط پایداری از جمله شوشتر و دزفول داریم که از خطراتی مثل سیل در امان می‌مانند از منظر تاریخی و فرهنگی ساخته شده‌اند، عنوان کرد: موضوع میراث ناملموس در کشور کمتر شناخته شده است. هرچه که به عنوان میراث روی زمین هست در زیر زمین نیز میراث‌هایی از جمله قنات‌ها وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند، بنابراین میراث آب و کشاورزی نیز بسیار مهم است.  

وی گفت: متاسفانه به هرکسی اجازه حفر چاه داده شده که قنات‌ها را از بین ببرد همچنین کشاورزی توسعه بی‌رویه داده شده ما اکنون در این زمینه گرفتار بحران و مرتبأ با فرو نشست‌های عظیمی در جای جای کشور روبه‌رو هستیم.

معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه زنجیره معماری یک دوره از معماری معاصر پایتخت با کمک شهرداری تهران در حال آماده‌سازی است، بیان کرد: خوزستان ظرفیت زیادی دارد ولی در این استان فقط به نفت و کشاورزی پرداخته شده، میراث فرهنگی خوزستان گاهی اوقات با توسعه‌های نیشکر و آبی نابود شده است.  

گفتنی است چهارمین کنگره معماری و شهرسازی ایران-خوزستان ۵ و ۶ بهمن ماه در محل هتل پارس اهواز در حال برگزاری است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.