معمولاً در مجموعه‌های تلویزیونی در رابطه با پرداختن به شخصیت‌های روحانی، بیشتر به رویکردهای اجتماعی توجه می‌شود تا رویکردهای مذهبی، حال آنکه تقلیل روحانیت به عنوان مددکاری اجتماعی کار اشتباهی است، بلکه باید ساحت ها و کارکردهای روحانیت و حوزه‌های علمیه به درستی به تصویر کشیده شود.

تصویر سازی روحانیت در سینما و تلویزیون ناقص و مبهم است

قدس آنلاین- سید مهدی موسوی: کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه همچنان تصویر سازی روحانیت در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی، ناقص و مبهم است.

به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام دکتر علی جعفری، مدیر گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طی سخنانی در نشست «جریان شناسی سبک زندگی روحانیت در سینما و تلویزیون» که به همت انجمن سواد رسانه طلاب کشور در مرکز فرهنگی- هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه نشان دادن تصویر حقیقی زندگی، روحیات و خواسته‌های روحانیت در تلویزیون و سینما نیازمند شناخت و درک درست هنرمندانه است، اظهار داشت: متأسفانه با اینکه در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نگاه ها به روحانیت تحول بهتری داشته، اما هنوز هم تصویر سازی روحانیت در سینما و تلویزیون با نقصان و ابهام روبه‌روست.

وی افزود: در بعضی آثار سینمایی و تلویزیونی که حتی گاهی موضوعات دینی و حتی دفاع مقدسی هم دارند، به خاطر همین عدم شناخت درست فیلمسازان و سریال سازان از مناسبات و سبک زندگی روحانیت، ملاحظه می‌کنیم، اطلاعات غلطی به مخاطب ارایه می‌شود، هر چند بنده معتقدم کلیت آثار به هیچ وجه در جهت تخریب نهاد روحانیت نیست.

این منتقد و تحلیلگر سینما و تلویزیون افزود: از سویی معمولاً در مجموعه‌های تلویزیونی در رابطه با پرداختن به شخصیت‌های روحانی، بیشتر به رویکردهای اجتماعی توجه می‌شود تا رویکردهای مذهبی، حال آنکه تقلیل روحانیت به عنوان مددکاری اجتماعی کار اشتباهی است، بلکه باید ساحت ها و کارکردهای روحانیت و حوزه‌های علمیه به درستی به تصویر کشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته حایز اهمیت دیگر این است که چه در سینما و چه تلویزیون کمتر به بُعد سیاسی روحانیت پرداخته می‌شود و گویا از نگاه فیلمسازان وطنی، ارتباط چندانی میان روحانیت و سیاست وجود ندارد و دست کم این انگاره در بسیاری از آثار به چشم می‌خورد.

جعفری با بیان اینکه از دیگر مشکلات در به تصویر کشیدن روحانیت در سینما و تلویزیون باید به آفت افراط در جاذبه و تفریط اشاره کرد، گفت: در برخی آثار ما تنها شاهد حضور یک روحانی و آخوند تبشیری هستیم و گویا به باور برخی هنرمندان فیلمساز و سریال ساز ما، اساساً روحانیت وظیفه انذار دادن به مردم را برعهده ندارد، حال آنکه هم نگاه تبشیری و هم نگاه انذاری باید لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.