یک کارشناس طب سنتی گفت: غذاهای سازگار غذاهایی هستند که بدن از آن بهره کامل ببرد و فرد با خوردن آن غذا احساس نیرو گرفتن، راحتی، سبکی و نشاط کند و غذاهای ناسازگار بر خلاف غذاهای سازگار هستند.

غذاهای سازگار و ناسازگار با مزاج انسان از منظر طب سنتی

به گزارش قدس آنلاین، درباره غذاها و مزاج‌ها اظهار کرد: هر فرد سالم پس از حذف غذاهایی که ذاتاً مضر هستند باید غذاهای سازگار و ناسازگار با مزاج خود را شناسایی کند.

به گفته وی غذاهای سازگار غذاهایی هستند که بدن از آن بهره کامل ببرد و فرد با خوردن آن غذا احساس نیرو گرفتن، راحتی، سبکی و نشاط کند و غذاهای ناسازگار بر خلاف غذاهای سازگار است؛ افراد پس از شناختن غذاهای سازگار و ناسازگار باید در انتخاب مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشند و بر اساس آن برنامه غذایی خود را تنظیم کنند.

این کارشناس طب سنتی تصریح کرد: مثلاً فردی که عادت به مصرف کباب داشته و با خوردن آن احساس شادابی و نشاط می‌کرده، پس از مدتی با خوردن آن دیگر چندان احساس خوبی ندارد، نباید به مصرف آن ادامه دهد.

علوی متذکر شد: از طرفی اگر فرد با خوردن یک ماده غذایی دچار علائمی از قبیل نفخ، ترش کردن، احساس سرما یا گرمای آزار دهنده، تشنگی شدید یا اسهال، سردرد، تپش قلب و ... شود، نشانگر این است که عدم تحمل معده و دستگاه گوارش نسبت به آن غذا بدون وجود بیماری یا اینکه نشان از وجود یک بیماری مرکب در بدن است.

وی خاطرنشان کرد: منظور از فرد سالم، فردی است که بیماری مزاجی یا به اصطلاح سوء‌مزاج نداشته باشد زیرا در صورت وجود بیماری مزاجی باید اقدامات خلاف آن مزاج انجام شود.

این کارشناس طب سنتی یادآور شد: ابن سینا و سایر حکما برای ارائه الگوهای تغذیه‌ای برای افراد، ویژگی‌های متفاوت بیان می‌کنند و مفاهیمی را تعریف کرده و بر این اساس، خوراکی‌ها را دسته‌بندی کرده‌اند.

منبع: سلامت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.