رانندگان، آرایشگرها، خیاط ها و کارگران ساختمانی، افرادی که پرش از ارتفاع دارند مانند تکاورها و چتربازها مستعد ابتلا به تنگی کانال نخاع هستند ولی بسیاری از افراد تنگی کانال نخاع را با کمردرد و دیسک مشابه می‌دانند، در حالیکه این بیماری‌ها متفاوت هستند.

تنگی کانال نخاع با کمردرد و دیسک تفاوت دارد / MRI ممنوع

به گزارش قدس آنلاین، امیر سعید صدیقی - جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه ستون فقرات از ناحیه گردن تا کمر و بعد ناحیه دنبالچه ادامه دارد، اظهار داشت: تنگی ممکن است در نواحی نام برده رخ دهد؛ اما بیش از همه در ناحیه گردن و کمر ایجاد می‌شود. بسیاری از افراد تنگی کانال نخاع را با کمردرد و دیسک مشابه می‌دانند، در حالیکه این بیماری‌ها با هم متفاوت هستد.

صدیقی در خصوص علت تنگی کانال نخاع اظهار داشت: به طور کلی در این ارتباط می‌توان به دو علل مادرزادی و اکتسابی اشاره کرد؛ که از علل اکتسابی می‌توانیم عوامل شغلی، افزایش وزن، استعمال سیگار را نام ببریم.

این جراح مغز و اعصاب در ادامه از رانندگان، آرایشگرها، خیاط ها و کارگران ساختمانی، افرادی که پرش از ارتفاع دارند مانند تکاورها، چتربازها یا افرادی که ورزش پارکور انجام می‌دهند را مستعد ابتلا به تنگی کانال نخاع نام برد و بیان کرد: کمردرد، درد یا اختلال حسی، درد یا اختلال حرکتی در اندام ها، با راه رفتن بیمار ممکن است دچار درد کمر شود یا با راه رفتن در ناحیه پا، حالت سوزن سوزن شدن احساس نماید یا احساس ضعف ناحیه پا هنگام راه رفتن. اگر تنگی در ناحیه گردن باشد بیمار علائم نخاع گردنی را ذکر می کند به شکل سفتی دست ها، افتادن شیء از دست، در پاها احساس خالی شدن، یا احساس پرش دست و پا؛ از نشانه های این اختلال است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما غربالگری یا انجام MRI را برای همه افراد توصیه می‌کنید، گفت: خیر؛ MRI بدون دلیل هزینه زیادی را به سیستم سلامت کشور وارد می‌کند و من توصیه نمی‌کنم.

صدیقی به افرادی که مشاغل پشت میز نشین دارند توصیه کرد: از خم شدن طولانی روی میز کامپیوتر خودداری کنند. بیش از ۲۰ دقیقه نشستن، باعث تغییر ستون فقرات می شود. ورزش یا حرکات کششی انجام دهند. به مردم ورزش شنا را توصیه می‌کنم، از مصرف دخانیات پرهیز کنند و همیشه راست قامت باشند. همیشه صاف بنشینند، سرگرم شدن با گوشی موبایل هم ضرر دارد. توجه به ارنوگومی داشته باشند و هنگام نشستن بر صندلی، یک زیر پایی داشته باشند، مخصوصا عزیزان راننده به این امر مهم و به صندلی خود توجه نمایند. در قوس کمری محافظ قرار دهند.

صدیقی درباره درمان پذیر بودن تنگی کانال نخاع اظهار داشت: اگر ورم کم باشد با ترکیبات ضد التهاب، کاهش وزن، استخر رفتن، التهاب محتویات داخل کانال نخاع کاهش می یابد؛ اما کمتر از ۱۰ درصد موارد کار بیمار به عمل جراحی منجر می شود. فیزیوتراپی تا حدی کمک می کند. تقویت عضلات شکم و کنار مهره ها کمک کننده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.