در مرحله اول باید این بازبینی ها را از ساختمان های بلندمرتبه و ساختمان هایی با شرایط ویژه که در معرض تردد عموم بوده و رفت و آمد بیشتری دارند آغاز کرد.

آمادگی نظام مهندسی برای طرح جهادی بازبینی استحکام ساختمان های تهران / کمک مالی نمی خواهیم فقط حمایت کنند

اختصاصی قدس آنلاین- بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در واکنش به وقوع حادثه ساختمان پلاسکو به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در سال های گذشته وقتی پلیس راهنمایی و رانندگی می خواست بستن کمربند ایمنی را الزامی کند در ابتدا با فرهنگ سازی و بعدها با تذکر و در نهایت با اعمال جریمه توانست این موضوع را به یک رویه و قانون لازم الاجرا تبدیل کند. به نظر می رسد در این موضوعات نیز همه باید دور یک میز نشسته و قوانین را به صورت مجدد بررسی و قوه قضاییه در صورت لزوم تحت عنوان ضابط قضایی وارد عمل شود.

وی با اشاره به لزوم آغاز یک حرکت جهادی در کشور برای جلوگیری از تکرار حوادثی قبیل پلاسکو تصریح کرد: تمام مهندسان ما در سازمان نظام مهندسی برای انجام این کار اعلام آمادگی داشتند. خطیبی درباره پیش شرط های تحقق این امر افزود: طبیعتا برای انجام این کار  باید شرایط برای مهندسان ما فراهم بوده و حداقل مالکان این ساختمان ها  همکاری های لازم را با آن ها انجام دهند، به هر حال اکثر مهندسان سازمان ما برای حضور در طرح جهادی بازرسی اعلام آمادگی کرده اند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در تشریح این موضوع بیان داشت:  مانند طرح بازرسی خودروها که برای مثال یک نمایندگی اعلام می کند طرح بازدید ادواری از تمام خودروها یک هفته مجانی ارائه شود. ما این آمادگی را داریم که در سطح شهر ها این کار را انجام داده و مهندسان ما نیز به طور کامل این آمادگی را دارند اما به شرطی که مراجع ذی صلاح پشت ما ایستاده و همه واحدهای مسکونی سازمان را برای رسیدگی به این موضوع به رسمیت بشناسند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان نظام مهندسی در سال های گذشته اظهار داشت: ما برای بسیاری از کارها مانند ساخت مراکز بهداشتی و مساجد به صورت خیرین مهندس آماده همکاری بوده و این افراد می توانند در سایت ما ثبت نام کرده و ما در طراحی و نظارت آن ها به صورت رایگان اقدام می کنیم. خطیبی تصریح کرد: سازمان قصد دارد همین کار را به عنوان طرح جهادی بازبینی ساختمان ها، اجرا و روی سایت سازمان به صورت فراخوان اعلام کند.

این کارشناس عمرانی ادامه داد: باید از پتانسیل عظیم ۶۰ هزار مهندس که در استان تهران فعال بوده و حاضرند به صورت جهادی این کار را انجام دهند استفاده کرد. ضمن اینکه در مرحله اول باید این بازبینی ها را از ساختمان های بلندمرتبه و ساختمان هایی با شرایط ویژه که در معرض تردد عموم بوده و رفت و آمد بیشتری دارند آغاز کرد. وی با تاکید بر عدم نیاز سازمان به حمایت مالی برای اجرای چنین طرح هایی به قدس آنلاین گفت: ما برای تحقق این امر نیازمند تعامل و همکاری سایر سازمان ها و نهادهای رسمی کشور هستیم که البته این همکاری ها نیز به هیچ وجه مالی نیست بلکه این توقع وجود دارد که مسئولان ذیربط و رسانه ها در راستای فرهنگ سازی لازم برای تحقق آن با ما همکاری کنند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به ضعف شدید کشور در رعایت مسائل ایمنی افزود: متاسفانه با بررسی وضعیت واحد بازرسی اداره کار مشاهده می کنیم سطح ایمنی در کشور بسیار پایین و عمده آمارهای ارائه شده در این زمینه غیرواقعی است.

وی در خاتمه با تاکید بر این موضوع که قانون موجود به رغم احتمال وجود ایرادات جزیی در صورت اجرا قانون مناسبی است خاطرنشان کرد: باید دید آیا امروز برای مناطقی مانند بازار تهران که وضعیتی مشابه پلاسکو دارد فکری شده؟ و اگر اگر فاجعه ای در این منطقه رخ دهد به دلیل تراکم موجود در آن منطقه چه اتفاقاتی قابل تصور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.