استان ها: پس از حادثه تأسف بار ساختمان پلاسکو در تهران، این روزها هموطنانمان در جنوب سیستان با حادثه سیل و طغیان رودخانه‌ها روبه رو هستند و تا این لحظه آنان با تحمل خسارت‌های بیشمار، آواره شده‌اند.

مدیریت بحران را آب برد!

قدس آنلاین- علیرضا لعل اکبری: گزارش‌های رسیده از نقاط مختلف سیستان و بلوچستان حکایت می‌کند که بارندگی‌ها به حدی است که اغلب خانه‌ها فرو ریخته و راه‌های ارتباطی از بین رفته و جان اهالی این مناطق در خطر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان می‌گوید: در این مدت ۱۶۸واحد مسکونی تخریب شده و سیل زدگان به چادر، پتو و موادغذایی نیاز دارند.

رضا اربابی می‌افزاید: ۱۵۰ اکیپ اورژانس در شهرهای خاش، ایرانشهر، کنارک، چابهار، فنوج، دلگان و نیکشهر مستقر شده‌اند.

اما با وجود تدابیر اتخاذ شده، به نظر می‌رسد که میزان خسارات به حدی است که کمک‌ها جوابگوی نیازهای مردم سیل زده نیست.

در همین حال نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مشکلات ناشی از سیل می‌گوید: با وجود تلاش‌ها، تاکنون انتظارهای سیل زدگان برآورده نشده است.

نبود بالگرد و تجهیزات برای نجات حادثه دیدگان

علی کرد تصریح می‌کند: زمان وقوع حادثه به دو بالگرد برای انتقال اهالی محاصره شده در سیل نیاز بود که متأسفانه از آن بی بهره بودیم.

وی می‌افزاید: در هر استانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، از استان‌های همجوار کمک‌هایی ارسال می‌شود، اما در خصوص سیل در منطقه خاش تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی به خسارت‌های ناشی از سیل در منطقه خاش اشاره می‌کند و می‌گوید: خانه‌های گلی، مزارع، مدارس و مزارع کشاورزی گندم، باقلا و برنج منطقه به زیر آب رفته‌اند و تأسیسات برق و مخابرات در منطقه، آسیب جدی دیده اند.

علی کرد می‌افزاید: همه کوچه‌ها و معابر شهرستان خاش خاکی هستند که با بروز سیل به مسیری از گل و لای تبدیل شده‌اند و برای انتقال مردم به مکان‌های امن، چند دستگاه لودر مورد نیاز است.

وی تصریح می‌کند: ضرورت دارد، مسؤولان اعتباری برای آسفالت خیابان‌های خاش در نظر بگیرند و اگر اعتباری برای آن وجود ندارد، حداقل شن پاشی صورت بگیرد!

نماینده مردم خاش در مجلس به تخریب حدود ۷۰ درصدی مدارس در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: بارندگی‌های شدید و سیل در منطقه مدارس و کپرهایی را که دانش آموزان در آن مشغول تحصیل بودند، تخریب کرده است.

وی می‌افزاید: ضروری است که ستاد بحران کشور اعتبار ویژه‌ای برای ساخت مدارس ویران شده از سیل جنوب استان به آموزش و پرورش منطقه اختصاص دهد.

علی کرد به آب گرفتگی مناطق خاش، نوک آباد، میر جاوه، لادیز، ریگ ملک، نصرت آباد، کوین نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: این مناطق اکثراً کوهستانی هستند و در مسیر رودخانه‌های فصلی قرار دارند که بارندگی اخیر سبب شد که پشت بندها و دیوارهای محافظتی مزارع تخریب شود و خسارت‌هایی به بار آید.

کمک خبری نیست!

وی امدادرسانی دستگاه‌های مختلف در منطقه را یادآور می‌شود و می‌گوید: نیروهای امدادرسانی از نیازها صورت برداری می‌کنند، اما از واگذاری اقلام موردنیاز به حادثه دیدگان خبری نیست.

علی کرد اظهار می‌دارد: در حال حاضر سیل زدگان به چادر، مواد غذایی، نایلون برای حفاظت از منازل‌شان نیاز دارند.

ضرورت استمرار کمک رسانی

وی اظهار امیدواری می‌کند: کمک‌ها تا رفع نیازهای اهالی ادامه داشته باشد و طوری نباشد که پس از چند روز این کمک‌ها قطع شود و سیلزدگان با خسارت‌های بجامانده رها شوند.

نماینده خاش در مجلس اعتبارات اختصاص یافته به حوزه انتخابیه خود را ضعیف عنوان می‌کند و می‌گوید: ضروری است اعتبارات ویژه‌ای به مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان تخصص داده شود.

بجای ماندن گل و لای در منازل

در همین حال رئیس هلال احمر شهرستان خاش می‌گوید: ۷ دستگاه لجن‌کش و کف‌کش برای کمک به سیل‌زدگان تحویل شهرداری خاش شده و نسبت به تخلیه سیلاب از منازل و اماکن مسکونی سطح شهرستان فعالیت می‌کنند اما گل و لای به‌ جا مانده از سیلاب هنوز در بسیاری از منازل وجود دارد.

مردم در سیل آواره اند

در همین حال از روستای «کهنک» سیستان و بلوچستان گزارش می‌رسد که خانه‌های مردم این روستا به دلیل بارندگی  وسیل در حال تخریب است و مردم آواره اند!

فرماندار قصرقند نیز می‌گوید: وقوع سیل در این شهرستان خسارت‌های مالی برجای گذاشته است.

کوروش محمدی با بیان اینکه براساس برآورد اولیه وقوع سیل ۳۰ میلیارد ریال به بخش‌های زیربنایی مناطق روستایی و شهری این شهرستان خسارت وارد کرده است ادامه می دهد: براساس گزارش‌های رسیده، بیشترین خسارت به بخش‌های مرکزی و تلنگ این شهرستان وارد شده است.

وی می‌افزاید: ارتباط بیش از ۴۰ روستا به مرکز شهرستان قصرقند قطع شده است و تردد در آن‌ها امکان پذیر نیست.

خسارت ۵میلیارد ریالی به بخش تلنگ

بخشدار تلنگ از توابع شهرستان قصرقند نیز می‌گوید: راه‌های ارتباطی ۳۱ روستا در این بخش بر اثر وقوع سیل و جریان یافتن روان آب قطع شده است.

محمد شاهوزایی افزود: بر اساس برآورد اولیه تاکنون افزون بر ۵ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های زیربنایی بخش تلنگ وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.