ده ها هزار نفر از مردم استرالیا روز پنجشنبه در تظاهراتی خواستار تغییر تاریخ 'روز استرالیا' شدند، چون تاریخ کنونی که جشن گرفته می شود روز ورود سفیدپوستان، استعمار بومیان و آغاز بی عدالتی نسبت به مردم بومی محروم این کشور است.

تظاهرات ده ها هزار نفر در حمایت از بومیان استرالیا و نکوهش بی عدالتی

به گزارش "قدس آنلاین"، ده ها هزار نفر از مردم که بسیاری لباس هایی به رنگ های سیاه و سفید، زرد و قرمز که پرچم بومی های استرالیایی است برتن داشتند در ملبورن، سیدنی، بریزبن، آدلاید و شهر پرت در تظاهراتی در دفاع از بومیان به مناسبت 'روز استرالیا' شرکت کردند.
سال ۱۹۸۸ میلادی با توافق همه ایالت ها و مناطق استرالیا روز ۲۶ ژانویه به عنوان 'روز استرالیا' نام گذاری شد و سال ۱۹۹۴ این روز به عنوان یک روز تعطیل عمومی ملی درنظر گرفته شد.
در استرالیا احساسات متناقضی نسبت به این روز وجود دارد. برخی به ویژه بومیان و جزیره نشینان تنگه 'تورس' روز ۲۶ ژانویه را روز جشن نمی دانند و آن را یادآور حمله مهاجران انگلیسی به اراضی آنها تلقی می کنند.
'روز ملی استرالیا' بزرگداشت ۲۶ ژانویه سال ۱۷۸۸ است که کاپیتان 'آرتور فیلیپ' پرچم بریتانیا را در 'بندر جکسون' که اکنون با نام سیدنی شناخته می شود، نصب کرد.
برای بسیاری از بومیان که اصل و نسب خود را برای ۵۰ هزار سال در این کشور جستجو می کنند، 'روز ملی استرالیا'، 'روز تهاجم' و سالگرد آغاز استعمار بریتانیا است.
به نوشته تارنمای شبکه 'ای. بی. سی'، پلیس ایالتی 'نیو ساوت ولز' اعلام کرد در حالی که تظاهرات به صورت مسالمت آمیز انجام می شد، در سیدنی یک مرد ۲۰ ساله دستگیر شد و یک افسر پلیس و معترضان زخمی شدند.
به گفته پلیس، یک معترض نسبت به تظاهرات بومیان و حامیان آنها، پرچم بومیان را آتش زد و به داخل جمعیت انداخت.
این امر باعث واکنش شد و ضمن زخمی شدن معترضان و یک پلیس، جوانی که پرچم را آتش زد دستگیر شد.
برخی از حامیان بومیان درپی تغییر تاریخ 'روز ملی استرالیا' هستند، اما 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر این کشور روز پنجشنبه، گفت که او از تغییر تاریخ 'روز استرالیا' که یک روز تعطیل همراه با آتش بازی است، پشتیبانی نمی کند.
وی در کانبرا به خبرنگاران، گفت: هر فرد نقطه نظر خود را دارد، اما من فکر می کنم بسیاری از استرالیایی ها ۲۶ ژانویه را به عنوان روز استرالیا قبول دارند.
بومیان استرالیا که مورد استعمار قرار گرفتند در سال ۱۹۶۷ میلادی تنها حق شهروندی به دست آوردند.
حدود ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲۳ میلیون نفری استرالیا را بومیان تشکیل می دهند که اکثر آنها در تنگه 'تورس' زندگی می کنند.
روز تهاجم یا روز ملی استرالیا به عنوان یک فرصت برای اثبات حاکمیت مردم بومی استرالیا دیده می شود. هر سال، راهپیمایی هایی در شهرهای مختلف استرالیا در اعتراض به جشن روز استرالیا انجام می شود که در آن شرکت کنندگان خواستار حاکمیت و عدالت اجتماعی برای بومیان استرالیا می شوند.
زمان برگزاری این جشن در استرالیا به طور ویژه یکی از موضوعات نگران کننده است، چرا که این روز بر خلاف کشورهای دیگر که در چنین روزی استقلال خود را جشن می گیرند، نشانه تاریخ استعمار استرالیا است.
برای بسیاری از مردم بومی و جزیره نشینان تنگه تورس، روز استرالیا فرصتی برای به رسمیت شناختن بقا مردم و فرهنگ آنها است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.