نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: طلبه اگر از همان ابتدای طلبگی مقید باشد که به وجود مقدس امام زمان(عج) توجه کند، موفق می شود و این توجه به معنای ارتباط قلبی و باطنی است یعنی همیشه احساس کند در خدمت حضرت و مشغول نوکری است.

رمز موفقیت طلاب در توجه به وجود مقدس امام زمان است

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر هفتگی قرآن کریم که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه شریفه «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثاقَ بَنِی إِسْرائِیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقِیباً» به عنوان یکی از آیات مرتبط با مسأله مهدویت پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: فرزندان حضرت یعقوب(ع) ۱۲ نفر بودند و نسلی که از هریک از آن ها به وجود آمد را اسباط بنی اسراییل نامیدند و در رأس هر یک از آن ها یک نقیب بود که رییس قبیله محسوب می شد. نقبا افزون بر این که در عبودیت و بندگی خدا جدیت می کردند، در فرمانبری از حضرت موسی(ع) نیز پیشتاز بودند.

وی افزود: ۱۲ نقیبی که خدا برای بنی اسراییل قرار داد، پرستش خدا را در این قوم حفظ کردند و حاضر نشدند فرعون زمان را خدای خود بدانند. بنی اسراییل در انتظار حضرت موسی(ع) بودند و پس از ظهور وی و جریاناتی که پیش آمد، این ۱۲ نقیب مانند ۱۲ امام برای اسباط بنی اسراییل حضور داشتند و در واقع به خاطر وجود آن ها، از بنی اسراییل پیمان گرفته شد.

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که قرآن می فرماید «هرکس بعد از این پیمان کفر بورزد، راه راست را گم می کند»، خاطرنشان کرد: این تمرد کردن در دو جهت سبب گمراهی انسان می شود؛ یکی تمرد از آن ۱۲ نقیب بود و یکی تمرد از اقامه نماز و ایتاء زکات و سایر دستورات خداوند. اسقاط بنی اسراییل از آن ۱۲ نقیب تمرد کردند و پس از آن، به فرموده قرآن «سنگدل شدند، کلام خدا را تأویل کردند و بهره ای که به آن ها بشارت داده شده بود را فراموش کردند.» بدترین چیز برای انسان این است که فراموش کند چه دارد.

امام جمعه مشهد مقدس به تصریح قرآن کریم مبنی بر سنگدل شدن یهودیان اشاره و اظهار کرد: امروز هم شما می بینید که نمونه بارز سنگدلی در رفتار صهیونیست ها در قبال مردم فلسطین اتفاق می افتد.

وی یادآور شد: دارایی ما در عرصه زندگی خیلی زیاد است و هیچ مخلوقی غیر از انسان این استعدادها، فرصت ها و سرمایه هایی که می تواند مسیر سعادت ابدی را طی کند، ندارد. بلایی که در نتیجه تمرد از فرمان خدا و اولیای خدا به سر انسان می آید، این است که این استعدادها را فراموش می کند و خودش را در سطح یک حیوان تنزل می دهد.

سعادت و پیشرفت انسان به میزان پیروی او از اهل بیت(ع) است

آیت الله علم الهدی این ماجرای قرآنی را آینه ای برای عبرت مسلمانان دانست و با مرور روایاتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر این که خلفای آن حضرت به عدد نقبای اسقاط بنی اسراییل هستند، تصریح کرد: در بین مسلمانان نیز کسانی که با ائمه(ع) ارتباط ندارند و محبت آن ها در دل شان نیست، دل های شان سنگ است. در فصل حج، می بینید که چقدر افرادی وجود دارند که عبادت می کنند اما یک چشم گریان و مناجات در برابر خدا از آن ها نمی بینید و اگر هم وجود داشته باشد، ممکن است به این خاطر باشد که با وجود عدم پیروی از ائمه(ع)، آن ها را دوست داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: در هر حال تمام سعادت و پیشرفت ما که خدا بگوید «إنی معکم»، به این بستگی دارد که چه مقدار وابسته به اهل بیت و ۱۲ امامی هستیم که در واقع نماد آن ۱۲ نقیب بنی اسراییل هستند و ما از طریق آن ها به خدا وصل می شویم. اگر ما این دندانه وصل را نداشتیم، به هیچ وجه نمی توانستیم با خدا ارتباط برقرار کنیم. در زیارت جامعه کبیره می گوییم «ما دین مان را به واسطه شما داریم.»

رمز موفقیت طلاب در توجه به وجود مقدس امام زمان(عج) است

آیت الله علم الهدی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به جمعی از طلاب مدارس علمیه تبریز و تربت جام که در جلسه حضور داشتند، گفت: سعی کنید تجربیات طلاب مسن تر از خودتان را فرا بگیرید. رمز موفقیت یک طلبه از ابتدای تحصیل، توجه به وجود مقدس امام زمان(عج) است. طلبه اگر از همان ابتدای طلبگی مقید باشد که به وجود مقدس امام زمان(عج) توجه کند، موفق می شود و این توجه به معنای ارتباط قلبی و باطنی است. یعنی همیشه احساس کند در خدمت حضرت است و مشغول نوکری است.

وی خاطرنشان کرد: اگر لحظه ای از این فکر خارج شدید و فکر دیگری جلوی چشم شما قرار گرفت که هدف دیگری داشته باشید، بدانید آن لحظه، لحظه سقوط شما است چرا که نوکری امام زمان(عج) با کار دیگری شریک نمی شود و شما باید وارد هر کاری می شوید، کارهایتان در خدمت امام زمان(عج) تعریف شود. /۲۰۱/۸۲۰/ب ۱

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.