یک گروه از دانشمندان که چندین دهه است بر تهدید موجودیت بشر از جانب تسلیحات اتمی تمرکز کرده‌اند، می‌گویند به چند علت از جمله روی کار آمدن ترامپ و چندین رخداد دیگر، بشریت به نابودی نزدیک‌تر شده است.

خطر نابودی زمین در جنگ اتمی به بالاترین حد در ۶ دهه رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، گروهی از دانشمندان هسته‌ای روز پنج‌شنبه اعلام کرده‌اند به عقیده آن‌ها بشریت بیش از هر زمان دیگری در هفت دهه گذشته در آستانه نابودی در یک جنگ اتمی قرار دارد.

گروه دانشمندان اتمی که چند دهه است میزان فاصله بشر با جنگ اتمی را بررسی کرده و آن را به صورت نمادین با ساعت موسوم به «ساعت روز قیامت» نمایش می‌دهد، امروز این ساعت را نیم دقیقه دیگر جلو کشید.

عقربه‌ این ساعت با توجه به وقایع دنیا، به ساعت ۲۴ نزدیک و یا از آن دور می‌شود. حالا این ساعت تنها ۲/۵ دقیقه تا نیمه‌شب، که زمان وقوع جنگ اتمی ویرانگر است، فاصله دارد.

پیش از این عقربه ساعت روی ۳ دقیقه مانده به نیمه‌شب قرار داشت. وضعیت عقربه این ساعت در سال 1949 همزمان با شروع مسابقه تسلیحاتی میان زرادخانه‌های اتمی آمریکا و شوروی سابق هم در این وضعیت قرار گرفته بود.

فقط سال 1953 بود که اوضاع از 1949 و امروز وخیم‌تر شد؛ آن سال با آزمایش دو بمب هیدروژنی در آمریکا و شوروی، ساعت روی 2 دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد و البته بعدها با امضای موافقتنامه کاهش تسلیحات اتمی میان آن دو کشور، وضعیت بهتر شد و عقربه 10 دقیقه عقب‌نشینی کرد.

دانشمندانی که امروز از وخیم شدن مجدد اوضاع سخن گفتند، دلایلی از جمله شعله‌ور شدن احساسات ملی‌گرایانه در جهان، گفته‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تسلیحات اتمی، اوضاع رو به وخامت امنیت بین‌الملل و استفاده روزافزون از تکنولوژی برای ایجاد ناامنی‌های بیشتر را به عنوان پشتوانه علمی اخطار خود عنوان کرده‌اند.

«لورنس کراوس» یکی از دانشمندان عضو این گروه برای شفاف‌تر کردن میزان تهدید ناشی از شرایط فعلی گفته: «دنیا با یک تهدید موجود روبرو است که در 60 تا 70 سال اخیر بی‌سابقه است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.