به عقیده مقامات مسکو، نظریه ایجاد «منطقه امن» در سوریه ممکن است اوضاع را بهبود بخشد، ولی برای نتیجه بخش بودن آن چند شرط لازم است که مهمترین آنها یکجانبه نبودن اقدامات و موافقت دولت سوریه است.

مسکو: هر ابتکارعملی در سوریه باید با دمشق در میان گذاشته شود

به گزارش "قدس آنلاین"؛ پیشنهاد "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد «منطقه امن» برای مردم سوریه در روسیه مثبت ارزیابی شده است، ولی مقامات مسکو تاکید دارند برای چنین ابتکارعملی لازم است ابتدا دولت سوریه در جریان گذاشته شود، از هر اقدام یکجانبه ای خودداری و با نقش آفرینان اصلی در این مناقشه مشورت شده و تجربه روسیه در این جهت گیری درنظر گرفته شود.

"کنستانتین کاساچف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در این رابطه به روزنامه «ایزوستیا» گفته است: «البته هر ابتکارعملی که به تامین امنیت مردم غیرنظامی در سوریه کمک کند، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. ولی این تردید وجود دارد که این پیشنهاد بر اساس یک رژیم یکجانبه و بدون هماهنگی با طرف‌های دیگر درگیر در حل و فصل این بحران مطرح شده است. اگر آقای ترامپ حاضر باشد این نظریه را با کسانی که واقعا در سوریه در حال کار هستند، یعنی روسیه، ایران، ترکیه و  نه صرفا کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح ضدتروریستی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما اجازه اظهارنظر را به کسی نمی‌دادند، چنین اقدامی پاسخگوی منطق کلی حاکم بر منطقه خواهد بود. ما باید روی فشار هر چه بیشتر بر تروریسم و تامین امنیت مردم عادی در سوریه متمرکز شویم. ابتکار عمل ترامپ می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، ولی نه به شکل کنونی آن که یک اقدام یکجانبه و تنها با استفاده از توان نظامی نیروهای آمریکایی درنظر گرفته شده است.» 

"فرانس کلینتسویچ" معاون اول کمیته امور دفاعی شورای فدراسیون نیز در گفتگو با این روزنامه یادآور شد که ترامپ به «موضوع درستی» اشاره دارد، ولی برای تحقق آن لازم است تا ابتدا با دولت سوریه توافق شود، ضمن اینکه از تجربه روسیه در این زمینه هم استفاده شود.

وی معتقد است: «اینکه رئیس جمهوری جدید آمریکا از ضرورت ایجاد منطقه امنیتی در سوریه سخن گفته یک انگیزه مثبت تلقی می شود. البته این مسئله مهم است که همه ابتکارات برای حل بحران در سوریه باید ابتدا با دولت قانونی در این کشور مطرح شود، ضمن اینکه باید منافع همه طرفین را در نظر داشته باشد. اکنون باید از همکاری برای حل مشکلات در سوریه صحبت شود و از اقدامات یکجانبه خودداری شود. روسیه مدتهاست که در این جهت گیری کار کرده،  بنابراین باید از تجربه این کشور استفاده شود. تنها در این صورت می توان به نتیجه مثبت رسید.»

در عین حال "دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این سئوال که آیا واشنگتن در مورد ایجاد «منطقه امن» در سوریه با مسکو مشورت کرده است، تاکید کرد: «خیر، طرف آمریکایی با روسیه چنین مسئله ای را در میان نگذاشته و این پیشنهاد صرفا تصمیمی از جانب دولت آمریکاست. مسئله مهم این است که اقدامی نکرد که وضعیت پناهجویان سوری تعمیق شود. باید همه جوانب و عواقب منفی احتمالی این اقدام سنجیده شوند.»

در وزارت امور خارجه روسیه نیز در انتظار زمانی هستند که تیم سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ بطور کامل مشخص شوند. "ماریا زاخاروا" سخنگوی رسمی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا علائمی از طرف واشنگتن در مورد حل بحران سوریه به مسکو رسیده است، چنین پاسخ داد: «ما فعلا منتظر شکل گیری کامل تیم سیاست خارجی ترامپ هستیم و تا آن زمان مسلما تماسها بین دو طرف بسیار محدود است.»

ارسال علامتی برای همکاری با روسیه

روزنامه «ایزوستیا» یادآور شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه در مصاحبه با شبکه «ای بی سی» این کشور اعلام کرد که قصد دارد در سوریه «منطقه امن» برای تامین امنیت مردم این کشور بوجود آورد. بر اساس اطلاعات خبرگزاری «رویترز»، پیش نویس حکم رئیس جمهوری آمریکا از هم اکنون آماده شده است. وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون باید ظرف مدت 90 روز طرح ایجاد «منطقه امنیتی» در سوریه را برای شهروندان سوری آماده کنند. آوارگانی که به خاطر درگیریهای نظامی گریخته اند، می توانند به خانه های خود بازگشته یا به کشور دیگری نقل مکان یابند.

البته جزییات زیادی از این طرح فاش نشده است. بر اساس اطلاعات رسانه های گروهی آمریکایی، ترامپ  قرار است بزودی در این رابطه سخنانی داشته باشد.

مقامات آنکارا نیز به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داده است. وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده است: «آنکارا از ابتدا خواستار ایجاد «منطقه امنیتی» در سوریه بوده، به همین دلیل از ابتکارعمل رئیس جمهوری جدید آمریکا استقبال می شود.»

به عقیده "الیا مگنیر" کارشناس انگلیسی مسائل خاورمیانه و مفسر خبرگزاری «Al Rai» کویت، واشنگتن می تواند بدین ترتیب به مسکو علامت دهد تا تماسها برای همکاری در عرصه سوریه آغاز شوند. وی در گفتگو با خبرنگار این روزنامه گفته است: «دونالد ترامپ با این سخنان در واقع مسکو را دعوت به همکاری در سوریه می کند. او بارها یادآور شده که حاضر به همکاری با روسیه است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته بود که طرحی برای حل و فصل بحران در سوریه دارد. در واقع مشارکت روسیه و آمریکا در سوریه، بخصوص در زمینه نابودسازی تروریسم که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وجود نداشت، اکنون امکان پذیر شده است. البته این به معنای آن نیست که ترامپ قصد داشته باشد بطور کامل تسلیم نفوذ روسیه در حل و فصل بحران در سوریه شود.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.