با توجه به اینکه مجلس تنها قانون را نوشته و مقررات ؛آیین نامه های دست وپاگیر و تعیین بودجه بر عهده دولت است محدودیت هایی در این مسیر به وجود می آید که صنعت و کشاورزی ما را با چالش ها و آسیب هایی مواجه می کند.

ضعف در دیپلماسی اقتصادی ترکیه را جایگزین ایران کرد/ هیچ اراده ای در دولت برای مقابله با واردات وجود ندارد

اختصاصی قدس آنلاین- سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم شاهرود و میامی با بیان اینکه سیاست های غلط اقتصادی دولت منجر به افزایش چالش های اقتصادی شده است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی قادر به تامین همه نیازهای اساسی خود در داخل کشور است بنابراین غیر از برخی حوزه ها و تکنولوژی ها که زمینه تولید آن در کشور فراهم نیست هیچ نیازی به واردات کالای خارجی وجود ندارد. وی در ادامه افزود: متاسفانه این سیاست ها منجر به افزایش رکود و تعطیلی کامل یا فعالیت ۳۰ تا ۴۰ درصدی بسیاری از کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی شده است. حسینی تصریح کرد: انبار شدن محصولات کشاورزی و ضرردهی کشاورزان نیز از جمله چالش هایی است که نشان می دهد دیپلماسی اقتصادی کشور تا کنون ناکارآمد یا بسیار ضعیف بوده است.

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه دولت در دیپلماسی اقتصادی عملکرد ضعیفی داشته خاطر نشان کرد: مسلما اگر دولت در کنار توجه و اهتمام به  دیپلماسی سیاسی و خارجی، به تقویت  دیپلماسی اقتصادی توجه می کرد، ما در حال حاضر در کنار سایر اقتصادهای قدرتمند حرفی برای گفتن داشتیم به نحوی که می توانستیم در امر تجارت بین الملل و صادرات کالای ایرانی حداقل در منطقه بی رقیب باشیم. وی تصریح کرد: امروز ترکیه توانسته جای خالی ایران را در منطقه پر کرده و از فرصت به دست آمده در ضعف دیپلماسی اقتصادی ایران بازارهای برخی از کشورهای همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس؛ عراق و حتی روسیه را در تصرف خود درآورد. حسینی شاهرودی اظهار داشت: بی شک اگر دولت به دیپلماسی اقتصادی بها داده و از واردات بی رویه کالاهای خارجی به کشور جلوگیری می کرد امروز در منطقه در تجارت بین الملل جایگزین ترکیه بودیم و این مساله می توانست ما را از گرفتاری های رکود اقتصادی نجات دهد.

وی افزود: بی شک اهمیت اقتصاد مقاومتی در درون زایی و برون نگری آن است و خوشبختانه ایران با دارا بودن ظرفیت ها وامکانات خاص از منابع تا نیروی انسانی بالقوه و تحصیلکرده امکان بالفعل کردن این ظرفیت ها را دارد تا با استفاده از این استعداد و پتانسل  درون زایی به بازارهای جهانی راه یابیم. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه دولت هیچ توجهی به موضوع برون نگری نداشته و واردات کالای خارجی که مشابه آن در کشور وجود دارد منجر به عدم الزام دولت به فراهم کردن زیر ساخت های برون نگری شده است.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه دولت اراده ای برای جلوگیری از واردات کالاهای غیر ضرور به کشور ندارد خاطر نشان کرد: مجلس اگر چه راهکارهایی در امر صادرات داشته است اما متاسفانه به نظر می رسد دولت هیچ اراده ای برای اجرای آن ندارد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجلس تنها قانون را نوشته و مقررات؛ آیین نامه های دست وپاگیر و تعیین بودجه بر عهده دولت است محدودیت هایی در این مسیر به وجود می آید که صنعت و کشاورزی ما را با چالش ها و آسیب هایی مواجه می کند. این نماینده مجلس در ادامه گفتگوی خود با قدس آنلاین گفت: متاسفانه سیاست ها به گونه ای است که کالاهای ایرانی از کالاهایی که از هزاران کیلومتر دورتر وارد کشور می شوند ارزان تر است. لذا به نظر می رسد فرآیند تولید ما از بدو ورود دچار مشکلات اساسی است که دولت مکلف به رفع و شناسایی  این موانع است. این کارشناس اقتصادی افزود: بی شک مجلس نیز در جایی که نیازمند وضع قانونی برای تسهیل تولید باشد بیشترین همکاری را به عمل خواهد آورد.

حسینی شاهرودی با تاکید بر اهمیت تغییر تفکرمدیران اظهار داشت: طبیعتا به صورت دستوری نمی توان از ورود کالاهای خارجی توسط دولت و عدم توجه به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی جلوگیری به عمل آورد. متاسفانه  دولت ها به این موضوع توجه چندانی نداشته وبه دنبال راه میانبر و سهل الوصولی مانند فروش نفت خام که از آن طریق درآمد داشته باشند نیستند.

 وی در خاتمه با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه در بی توجهی به پتانسیل های اقتصاد بین المللی ایران خاطرنشان کرد: بی شک اگر دولت در سه سال گذشته آن قدری که به دنبال دیپلماسی سیاسی بود برای پیشرفت اقتصاد کشور وقت گذاشته و کشورگشایی اقتصادی را دنبال می کرد امروز از تهیه کالا از برخی از کشورهای خارجی بی نیاز بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.