یک روزنامه آمریکایی نوشت برخی اطرافیان ترامپ به دنبال اعمال فشار به ایران برای مجبور کردن این کشور به لغو برجام است.

راهبرد تیم ترامپ اعمال فشار بر ایران برای به هم زدن توافق است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «کریسشن ساینس مانیتور» در مطلبی پیرامون موفقیت یا عدم موفقیت برجام با گذشت یک سال نوشت: باوجودی که زمان گریز اتمی ایران از چند هفته به بیش از یک سال رسیده است، اما نگرانی‌های واشنگتن درباره برنامه موشکی ایران  و حضور نیروهای این کشور در سوریه و عراق یا عوامل نیابتی‌اش هنوز ادامه دارند.

«کلسی داونپورت» تحلیلگر موسسه کنترل تسلیحات مستقر در پایتخت آمریکا می‌گوید: «توافق اتمی تهدیدهای عینی ایران را رفع نمود و بر نامه اتمی این کشور را از چالش‌های سیاسی که آمریکا اینک با آن مواجه است دور کرد. البته اگر ایران برنامه اتمی خود را از سرگیرد، منطقه را بی‌ثبات کرده و بحران دیگری را ایجاد می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود برای حل آن بودجه و زمان اختصاص دهد.»

به نوشته این روزنامه، منابع اطلاعاتی اسرائیل نیز البته خواهان حفظ برجام هستند و نمی‌خواهند که این توافق بازنگری شود بلکه در عوض خواهان اعمال نظارت سفت و سخت بر آن هستند.

این روزنامه در ادامه نوشت: «با توجه به تغییرات سیاسی در واشنگتن، مخالفان این توافق روش‌های ساده‌تری را تا از بین بردن یکجانبه آن در اختیار دارند، هرچند که این کار امضا کنندگان آن چون روسیه، چین و اتحادیه اروپا را عصبانی می‌‌کند.»

داونپورت در این زمینه می‌گوید: «بی‌شک دولت ترامپ و جمهوریخواهان کنگره اقدام‌های جنگ طلبانه‌تر و رویکرد خصمانه که شامل تحریم‌های بیشتر در موضع حقوق بشر و نقش این کشور در خاورمیانه و یا تداوم ساخت موشک‌های بالستیک است را پیگری کرده که البته توافق را نقض می‌کند.»

وی در خاتمه افزود: «این موارد نیز ایران را تحریک به اقدام‌های تلافی جویانه و ایجاد تعرض مخرب می‌نماید و باعث به هم خوردن توافق می‌شود. راهبرد برخی مخالفان توافق نیز فشار واردن کردن به توافق تا حدی که به حد انفجار برسد، می‌باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.