۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰
کد خبر: 497756

رشد اقتصادی بوی نفت می‌دهد... رشد اقتصادی منهای نفت، تقریباً هیچ بوده است.

رشد اقتصادی منهای نفت ... تقریباً هیچ!

به گزارش قدس آنلاین، مطبوعات حامی و منتقد دولت با انتشار گزارش‌هایی تصریح می‌کنند که رشد اقتصادی ادعایی، ما به ازای خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی ندارد.
 
روزنامه وقایع اتفاقیه در این زمینه نوشت: «بوی نفت می‌دهد.» این جمله تنها تحلیلی بوده که پس از اعلام نرخ رشد اقتصادی 7/4 درصدی در نیمه نخست سال از سوی بسیاری از کارشناسان اقتصادی به صورت مشترک نقل شده و از رشدی گفته که زیر سایه افزایش تولید و صادرات نفتی شکل گرفته است؛ رشدی که حتی مشاور رئیس‌جمهوری را هم با منتقدان همراه کرده و مسعود نیلی نیز معتقد است که مردم رشد اقتصادی را احساس نمی‌کنند. هرچند پس از اعلام رشد اقتصادی 7/4 درصدی، جزئیاتی از این رشد منتشر نشد اما در همایش سیاست‌های پولی و چالش بانکداری و تولید، جدولی منتشر شد که از جزئیات این رشد حکایت می‌کرد؛ جزئیاتی که از نقش پررنگ و غیرقابل انکار نفت در به دست آمدن رشد اقتصادی 7/4 درصدی خبر داد؛ «گروه نفت با ثبت رشد 55/4 درصدی در فصل بهار و 67/2 درصدی در تابستان، سهم 61/3 درصدی در این رشد داشته است.» این درحالی است که در این دوره، گروه صنایع و معادن، رشدی منفی داشته؛ منفی0/9 درصد گروه صنایع و معادن شامل بخش‌های معدن، صنعت، برق، گاز و آب و ساختمان است که در این میان، دو بخش معدن و ساختمان رشد منفی 7/3 و 13 درصدی را در نیمه نخست امسال پشت سر گذاشتند. با این حال، بخش صنعت رشد مثبت 4/6 درصدی و بخش برق، گاز و آب رشد 4/6 درصدی را در این محاسبات ثبت کرده است. در مجموع، در نیمه نخست امسال، تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت، برابر 0/9 درصد است.
 
این روزنامه  حامی دولت می‌افزاید: رشد اقتصادی 7/4 درصدی با بوی نفت، در شرایطی است که مردم، کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس بارها و بارها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یادآوری کرده‌اند که این رشد را حس نمی‌کنند و این رشد به خاطر رونقی که اقتصاد و تولید کشور شاهد آن بوده به دست نیامده است.
 
از سوی دیگر روزنامه جوان در گزارشی نوشت: رشد اقتصادی منهای نفت، تقریباً هیچ بوده است. درحالی که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون نفت کشور در نیمه نخست سال را 4/5 درصد اعلام می‌کند، محاسبات بانک مرکزی می‌گوید در شش ماهه اول امسال رشد بخش اقتصادی کشور بدون احتساب نفت تنها 0/9 درصد بوده، بدین ترتیب به جز در بخش نفت رشد خاصی اتفاق نیفتاده است.
 
نماگرهای اقتصادی تابستان 95 از سوی بانک مرکزی منتشر شد. اما به سبک پنج گزارش قبلی، ارقام رشد اقتصادی از آن حذف شده بود.
 
27 آذرماه خبری در خروجی بانک مرکزی منتشر شد مبنی بر اینکه رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال به 7/4 درصد رسیده است. در انتهای این خبر آمده بود: «گزارش مشروح در این خصوص به همراه آمارهای مربوطه متعاقباً توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی خواهد شد.» اما در گذر زمان و با ترجیح دادن گزارش مرکز آمار ایران از سوی دولت و سخنگوی آن، این نهاد آماری گزارش خود را در قالب چند جدول منتشر کرد، البته این گزارش مرکز آمار در هزار توی صفحات این مرکز قرار دارد و هر فردی که به سایت این مرکز مراجعه می‌کند، نمی‌تواند به راحتی این گزارش را ببیند.
 
همین مسئله باعث شد گزارش بانک مرکزی بایکوت شود و دولت با استناد به گزارش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماهه اول امسال را 6/5 درصد و رشد اقتصادی بدون احتساب نفت را 4/5 درصد اعلام کند.
منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.