کسانی که به گوشی‌های هوشمند عادت کرده اند، همواره از اینکه گوشی هوشمندشان را همراه نداشته باشند نگرانند، اما یادتان باشد که ممکن است شکستن گوشی تان اتفاقات خوبی را برای شما رقم بزند.

سم زدایی دیجیتال از زندگی روزانه!

قدس آنلاین - شاید برخی اتفاقات بد، در لحظه اول بسیار ناراحت کننده باشند، اما هر چه که از آن اتفاق بد بگذرد، تازه می‌توان جلوه‌های خوبی را که با رخ دادن آن اتفاق بد برای ما در زندگی نمایان شده، مشاهده کرد. خرد شدن و از بین رفتن گوشی هوشمند نیز یکی از همین دسته اتفاقات بد به حساب می‌آید.

* نیمی از روز برای گوشی هوشمند؟

بیش از دو میلیارد نفر در سراسر کره زمین، از گوشی‌های هوشمند مختلف استفاده می‌کنند. همچنین حدود نیمی از زمان روزانه مردم در کشورهای توسعه یافته، به سر و کله زدن با گوشی‌های هوشمند می‌گذرد. براساس یافته‌های جدید هر فرد به طور متوسط پنج ساعت از روز خود را به کار کردن با گوشی هوشمند خود می‌گذراند و به طور میانگین ۸۵ بار در روز، دکمه پاور گوشی هوشمند خود را می‌فشارد!

فکر کنید در یک لحظه گوشی هوشمند شما در خیابان از دستتان بیفتد و علاوه بر خرد شدن صفحه نمایش آن، سیستم داخلی‌اش نیز آسیب ببیند. در لحظه نخست برای شما اتفاق وحشتناکی رخ داده است و غم و اندوه و دلهره شما را فرا می‌گیرد که حالا بدون گوشی هوشمند خود چه کنم و آن همه اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی که درون گوشی ام فعال بود چه می‌شود؟

* آه گوشی‌ام شکست!

شاید ۲۴ ساعت نخست پس از این حادثه برایتان بسیار دردناک و عذاب آور باشد، شاید زود به این فکر کنید که یک گوشی مشابه را جایگزین گوشی هوشمند خود کنید، شاید هم به دلیل مسایل مالی، مدت زمان بیشتری لازم باشد تا بتوانید یک گوشی مشابه برای خود بخرید. مسلماً کسانی که به گوشی‌های هوشمند عادت کرده اند، همواره ترس ناشی از همراه نبودن گوشی هوشمند خود را خواهند داشت. این ترس‌ها می‌تواند از همراه نداشتن نقشه گوگل تا در دسترس نبودن شبکه‌های اجتماعی را شامل شود.

با این حال، زندگی بدون گوشی هوشمند برای چند مدت، باعث سم زدایی دیجیتال از زندگی معمول انسان خواهد شد و چندین عامل مثبت را به همراه خواهد داشت:

* خواب بهتر و آرام تر

طبیعی است که امروزه، ما انسان‌های دیجیتالی، هر گاه می‌خواهیم به تخت خواب برویم، گوشی هوشمند خود را نیز به همراه داریم، پیش از آنکه چشمانمان را ببندیم بحثی را در شبکه‌های اجتماعی خود پیگیری می‌کنیم و برای ادامه بحث در مقابل خواب مقاومت می‌کنیم. این جریان، پاداش مغزی است که در راستای جذاب بودن بحث‌ها و تحریک دوپامین، فعال می‌شود و در برابر خواب مقاومت می‌کند. این بخش از مغز همان بخشی است که در زمان مصرف مواد مخدر و سیگار نیز اعتیاد را در بدن انسان ایجاد می‌کند.

مرکز تحقیقات خواب لندن اعلام کرده است که گوشی‌های هوشمند تأثیر فوق‌العاده منفی بر خواب دارند و با به تأخیر انداختن و یا قطع زمان خواب و تحریک مغز، چرخه طبیعی خواب و هوشیاری را مختل می‌کنند، بنابراین هرگز نباید در کنار گوشی هوشمند خود بخوابید.

* موارد اضطراری کمتر در زندگی

زمانی که گوشی هوشمند نداشته باشید، هیچ اضطراری برای پاسخ دادن به پیام‌های الکترونیکی خود حس نخواهید کرد و بدین ترتیب بیشترین زمان خود را به کارهای مفید تری از جمله مطالعه، آشپزی و گپ و گفت خواهید گذراند.

* صرفه جویی در هزینه‌ها

داشتن یک گوشی هوشمند این اشتیاق و الزام را فرآهم می‌کند که از طرح‌های اینترنتی به طور مداوم استفاده کنید و یا برای خرید خدمات و نرم افزارهای موجود بر روی گوشی هوشمند، اقدام کنید. نداشتن گوشی هوشمند باعث صرفه جویی در این بخش از هزینه‌های شما خواهد شد.

* بهبود ارتباطات اجتماعی و محیطی

نداشتن گوشی هوشمند باعث می‌شود که به محیط اطراف خود بیشتر توجه نشان دهید و دیگر از استرس درونی اینکه نکند کسی با من تماس گرفته باشد، گوشی ام را چک کنم شاید پیامی داشته باشم و یا شاید ایمیل جدیدی داشته باشم، رها خواهید شد و باعث می‌شود نگاه بهتری به محیط اطراف، طبیعت و دیگر زیبایی‌های زندگی داشته باشید و حتی تعطیلات و میهمانی‌های خود را نیز بهتر در کنار دیگران بگذرانید.

* تقویت حافظه و تفکر

وابستگی به گوشی‌های هوشمند، باعث کند شدن حافظه می‌شود، زیرا کاربر آن دیگر خود را ملزم به حفظ کردن و یا به خاطر سپردن هیچ موضوعی نمی‌داند و حتی دیگر مثل زمان‌های گذشته لازم نیست هیچ شماره تلفنی را به ذهن سپرد و همین امر باعث کند شدن حافظه و ایجاد مشکل در فراگیری ذهنی می‌شود. همچنین وجود گوشی‌های هوشمند بر روند فکری شما تأثیر منفی می‌گذارد و قابلیت تفکر همه جانبه را از شما خواهد گرفت. بنابراین نداشتن گوشی هوشمند تأثیر بسیار مفیدی بر حافظه و قدرت تفکر می‌گذارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.