حوزه اقتصاد قطعا از تصمیم جدید ترامپ بی‌نصیب نخواهد ماند، به عنوان مثال صنعت فرش ایران به خصوص در حوزه صادرات و فروش که تازه بعد از برجام جان تازه گرفته بود، جان خود را از دست داد!

ضربه ترامپ به تجارت خارجی ایران یکسال پس از برجام!

به گزارش قدس آنلاین، هفته گذشته بعد از ماه‌ها انتظار "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکایی‌ها رسما زمام امور اجرای کشور را به دست گرفت و راهی کاخ سفید شد. از ماه‌های گذشته که خبر پیروزی این میلیاردر آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری یانکی‌ها در سرتاسر جهان مخابره شده بود، برخی از شعارهای تند و ساختار شکنانه او از نظر مردم دنیا می گذشت و همه انتظار آمریکایی جدید با سیاستهایی خاص و بعضا تند را رو داشتند.

صبح شنبه که مردم از خواب بیدار شدند تقریبا همین اتفاقی که فکرش را می کردند افتاد.

مستاجر جدید کاخ سفید بامداد شنبه به وقت تهران فرمان اجرایی بررسی سخت‌گیرانه سوابق مهاجران به آمریکا را امضا کرد. بر اساس متن نهایی این فرمان، صدور روادید برای اتباع کشورهای "مضر برای منافع ایالات متحده" به مدت ۹۰ روز تعلیق شده است. این بازه زمانی در پیش‌نویس فرمان ۳۰ روز بود.

هرچند فهرست دقیقی از کشورهای هدف منتشر نشده، اما بر اساس ارجاعات متن به نظر می‌رسد این فرمان شامل حال اتباع دستکم هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی باشد.

در این فرمان به فهرست "دولت‌های حامی تروریسم"، کشورهایی که "تهدیدی فوق‌العاده" به شمار آمده و آمریکا علیه آن‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و همچنین کشورهای حاضر در فهرست «کشورها یا مناطق مایه نگرانی» وزارت امنیت داخلی قرار دارند (هفت کشور فوق‌الذکر)، اشاره شده است.

در متن همچنین از عبارت «ممانعت از ورود» استفاده شده، به این معنی که احتمالا افرادی که از قبل روادید داشته باشند هم برای ۹۰ روز اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

انفعال دولت روحانی در برابر فرمان نژاد پرستانه ترامپ!

با انتشار این خبر سکوت عجیبی از سوی دولتمردان تدبیر و امید به وجود آمد و برای چند ساعت خبری از واکنش دولتمردان نبود. جالب اینجا بود که به جای دولتمردان برخی از چهره های فرهنگی هنری نسبت به این اقدام ترامپ واکنش نشان دادند. رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در مصاحبه ای تاکید کرد که تجار ایرانی هم از این پس حق ورود به آمریکا را ندارد. اما در نهایت غروب دیروز وزارت امورخارجه در بیانیه ای اعلا م کرد که  ایران حق واکنش‌ لازم در برابر اقدامات آمریکا را برای خود محفوظ می‌داند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه هم در واکنشی دیرهنگام در آخرین ساعات روز گذشته سه پیام توئیتری پشت سر هم منتشر کرد. او ابتدا نوشت که اعمال محدودیت برای مسلمانان نشانه بی اساس بودن ادعاهای آمریکا در دوستی با مردم علی رغم وجود برخی مسایل با دولت ایران است. سپس در توئیت دوم خود گفت که ما ضمن احترام به آمریکایی ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندانمان به عمل می آوریم.

نهایت توئیت آخر رئیس دستگاه دیپلماسی با این مضمون بود که اعمال محدودیت برای ورود مسلمانان به آمریکا به عنوان یک هدیه برای افراط‌گرایان و حامیانشان در تاریخ ثبت خواهد شد.

ضربه ترامپ به تجارت خارجی کشور یکسال پس از برجام

اما حوزه اقتصاد هم قطعا از این تصمیم جدید ترامپ بی‌نصیب نخواهد ماند. یکی از مهم ترین بخش‌ها در این زمینه هم تجارت خارجی خواهد بود که دولت تدبیر و امید در یک سال اخیر که از برجام گذشته است حساب ویژه‌ای روی آن باز کرد.   به همین بهانه پای صحبت اعضای اتاق بازرگانی و برخی از فعالان اقتصادی نشسته و نظر آنها را در این زمینه جویا شده است. اکثر این فعالان اقتصادی صحبت از ضربه رئیس جمهور جدید آمریکا به تجارت کشور به این تصمیم به میان آوردند. مشروح گفتگو با این هشت فعال اقتصادی به شرح زیر است:

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.