استان ها: بر خلاف باور عمومی که ضرر قلیان را از سیگار و سایر مواد دخانی کمتر می داند باید توجه داشت که ضرر و عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر مواد دخانی بیشتر ومتنوع تر است.

قلیان جیبی در آستین دانش آموزان بروجنی

باورهای غلط در مورد قلیان باعث شده که مصرف آن در جامعه بخصوص بین جوانان طرفداران خاص خودش را داشته باشد.

حقیقت آن است که قلیان یکی از اجتماعی ترین شکلهای مواد مخدر است که به خاطر باورهای غلط عامیانه در میان جوانان بسیار رواج یافته و علیرغم طرح های مختلف جمع آوری و ممنوعیت قلیان از سطح قهوه خانه ها هنوز هم به اشکال مختلف مصرف می شود .

پس از ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی، چندیست قلیان جیبی در بین جوانان بروجنی بخصوص دانش آموزان راه یافته است.

نتایج تحقیقات و بررسی ها حکایت از آن دارد که قطره قلیان جیبی حاوی ماده مخدر ترامادول است که موجب اعتیاد شدید نسبت به آن می شود.
با شیوع قلیان جیبی که سلامتی جوانان بیشتر از همیشه به خطر افتاده است، ضروری است تا خانواده ها و مدیران آموزش و پرورش هوشیاری و مراقبت بیشتری برای حفظ سلامت دانش آموزان و برخورد با پدیده قلیان جیبی داشته باشند.

گاه و بیگاه فرآورده و یا وسیله دخانی جدیدی وارد بازار می شود که تحت عنوان سهولت حمل و مصرف، مردم را به سمت مصرف بیشتر قلیان می کشانند که این کار مضرات فراوانی به خصوص برای سلامت جوانان ایجاد می کند.
گفتنی است در پی شیوع مصرف قلیان جیبی اخیرا در اقدامی تحسین برانگیز نیروهای امنیتی شهرستان بروجن برای مقابله با پدیده قلیان جیبی وارد عمل شده و با توزیع کنندگان آن برخورد کردند.

سودجویان در کمین سلامتی نوجوانان

 دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هم با اشاره به تبلیغ مصرف انواع قلیان از جمله تازه ترین نوع آن یعنی قلیان جیبی و یا لاکچری که در فضای مجازی دیده می شود، گفت: قلیان های جیبی در آسیب رساندن به سلامت افراد کمتر از انواع قلیان نیستند.

محمدرضا مسجدی با اشاره به این که عده ای سودجو با عوام فریبی سلامت مردم را به خطر می اندازند، موضوع نگران کننده در ارتباط با قلیان های جیبی را ترکیب شدن مواد با فلزات سنگین دانست که بر اثر مصرف، می تواند برخی از بیماری ها مانند انواع سرطان و مشکلات قلبی و یا تنفسی را ایجاد کند.
وی با اشاره به آسیب های ناشی از دودکردنی هایی همچون سیگار و قلیان، تصریح کرد که قلیان جیبی مانند انواع قلیان برای مصرف کنندگان آن ضرر دارد.
دکتر مسجدی تاکید کرد: افرادی که دنبال ترویج مصرف این گونه وسایل هستند، سود خود را دنبال می کنند و متاسفانه برای آنان مهم نیست که با به دست آوردن این منافع، تا چه اندازه سلامتی مردم به خصوص جوانان به خطر می افتد.
وی ادامه داد که گاه و بیگاه فرآورده و یا وسیله دخانی جدیدی وارد بازار می شود که تحت عنوان سهولت حمل و مصرف، مردم را به سمت مصرف بیشتر قلیان می کشانند که این کار مضرات فراوانی به خصوص برای سلامت جوانان ایجاد می کند.

از این رو باید مسئولان وزارت بهداشت ودرمان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش نسبت به برنامه ریزی آموزش دانش آموزان بر اساس الگو های آموزشی و بصورت مستمر جهت اصلاح باورهای غلط و پیشگیری از استعمال قلیان اقدام کنند و برای حفظ سلامت دانش آموزان از خطر و آسیب های قلیان جیبی هوشیاری و مراقبت بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.