استان ها: وقوع پدیده ریزگردها و غبار طی چند روز اخیر در شهرهای خوزستان مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آورد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نسبت به مدیریت این بحران واکنش نشان دادند.

مدیریت بحران با «بحران مدیریت» مواجه است/جای خالی پیشگیری در بودجه ۹۶

قدس آنلاین - علیرضا لعل اکبری:آن‌ها بر این باورند که برای مدیریت بحران با «بحران مدیریت» مواجه هستند.

مراجعه شمار زیادی از شهروندان به مراکز درمانی و بستری شدن آن‌ها به دلیل گرد و غبار و بروز مشکلات تنفسی برای آنان از یکسو و قطعی برق، قطعی آب شرب به دلیل خاموش شدن تصفیه خانه‌ها و ایجاد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها از سوی دیگر از جمله مشکلاتی بود که شهروندان با آن روبه‌رو شدند.

در این زمینه نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: برای رفع مشکلات به وجود آمده در خوزستان عزم ملی لازم است.

علی عسگر طاهری عبدوند افزود: چند سال است که شاهد وقوع گرد و غبار در شهرهای کشور بخصوص در استان خوزستان هستیم و این موضوع به یک مشکل کلان در کشور تبدیل شده است.

رئیس جمهور مدیریت کند!

وی تصریح کرد: این مشکل در حدی نیست که مسؤولان استان بتوانند آن را حل کنند، بلکه لازم است عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، یعنی رئیس جمهور ورود کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان تصریح کرد: وقتی که محیط زیست مجوز استفاده آب از سرشاخه کارون را می‌دهد و اقدام‌های لازم برای نگه داشت خاک در منطقه صورت نمی‌گیرد، سبب خواهد شد که تالاب‌ها در منطقه خشک شوند و پدیده ریزگردها و غبار در شهرهای استان را شاهد باشیم.

وی با اشاره به ورود ریزگردها از خاک عراق گفت: این پدیده را هرسال شاهد هستیم، اما متأسفانه مذاکره‌ای سودمند برای رفع آن با این کشور صورت نگرفته است.

عبدوند خاطر نشان کرد: بروز پدیده ریزگردها در زمستان، شهروندان خوزستانی را نگران کرده و اگر این مشکل چاره‌اندیشی نشود در تابستان آنان با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

بی‌توجهی بودجه ۹۶ به پدیده ریزگردها

در همین حال نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس با انتقاد از عملی نشدن وعده‌های رئیس جمهور برای حل معضل گرد و غبار، گفت: متأسفانه «ابتکار» در سمت رئیس محیط زیست و معاون رئیس جمهور در تلویزیون ظاهر می‌شود و گزارش‌هایی در زمینه مقابله با گرد و غبار می‌دهد که دروغ است.

قاسم ساعدی با بیان اینکه اجرایی نشدن وعده‌های مسؤولان، نادیده گرفتن زندگی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار انسان در خوزستان است، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سال ۹۲ وقتی به اهواز آمد، وعده‌های زیادی داد و گفت که چالش ریزگردها در خوزستان نه تنها قابل کنترل بلکه قابل حل است.

وی افزود: تاکنون نه تنها اقدامی در جهت رفع مشکل برداشته نشده، بلکه متأسفانه در بودجه سال ۹۶ نیز دولت این موضوع را لحاظ نکرده و اصلاً به این چالش توجهی نداشته است.

محیط زیست اقدامی نکرد

وی ادامه داد: تالاب‌های خوزستان را به هم زدند، حقابه هورالعظیم از سوی وزارت نیرو تأمین نشد، وزارت نفت ورود کرد و طبیعت منطقه را بر هم زد و تاکنون در همه این زمینه‌ها هیچ اقدام قانونی و حقوقی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست علیه آن‌ها انجام نشده است.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس افزود: آبی که هم اکنون به هورالعظیم می‌ریزد تنها زهکش‌های نیشکر است که خود شامل مواد سمی و شیمیایی است و موجودات آبزی تالاب را از بین می‌برد.

بازخواست مدیران ناکارآمد

دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس نیز با ابراز تأسف از وضعیت پیش آمده اظهار کرد: از هر ابزار قانونی و نظارتی برای بازخواست برخی مدیران ناکارآمد در استان استفاده می‌کنم.

جواد کاظم‌نسب گفت: استان خوزستان در سایه مدیریت غلط منابع آبی، ادامه سیاست شکست خورده سدسازی و اصرار دولت‌ها بر اجرای طرح‌های غیرکارشناسی انتقال آب کرخه و کارون، حدود ۱۳ سال است که با پدیده ریزگردها مواجه است.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس افزود: به دنبال تبعات ریزگردها هر سال شاهد ظهور و بروز پیامدهای خطرناک این پدیده مخرب از جمله قرار گرفتن خوزستان در جایگاه نخست داشتن بیشترین بیمار سرطانی و افزایش بیماری‌های تنفسی هستیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: کل هنر مدیران ما در این خلاصه شده که آن‌ها هم مثل شهروندان از مشکلات و کمبودها سخن بگویند.

ضعف مدیریت بیداد می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز اظهار داشت: مبارزه با موضوع ریزگردها نیازمند مدیریتی جهادی است و ضعف در مدیریت برخی از دستگاه‌های خوزستان بیداد می‌کند.

حبیب‌الله کشت‌زر با بیان اینکه مردم صبور خوزستان تا چه زمانی باید هزینه بی‌توجهی و فراموش‌ کاری مسؤولان را پرداخت کنند، گفت: کدام دستگاه نظارتی باید پاسخگوی خسارت‌های جانی و مالی که به مردم خوزستان وارد شده، باشد.

وی تأکید کرد: پیگیر ورود جدی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این مسأله بحرانی هستم.

کشت‌زر افزود: اعتقاد دارم، جلسه هیأت وزیران در روزهایی که خوزستان درگیر بحران گرد و خاک است، باید در اهواز تشکیل شود تا متولیان از نزدیک شاهد عمق و تأثیر این فاجعه بر زندگی مردم صبور خوزستان باشند.

آیا تدبیری هست؟

با این حال باید منتظر ماند و دید که در این چند ماه باقی مانده از دولت یازدهم آیا تدبیری هست تا اقدام و عملی جدی از سوی مسؤولان برای رفع مشکل ریزگردها صورت گیرد تا هموطنان خوزستان شاهد بروز این پدیده مخرب و آثار آن نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.