۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 498054

حسن بهشتی پور با اشاره به ترزیق گازهای UF6 به سانتریفیوژهای IR8 گفت: این اقدامات فعلا در مرحله آزمایش است زیرا راه اندازی آن تا پایان دوره 10 ساله برجام خلاف تعهدات ما است.

مهمترین تفاوت نسل های مختلف سانتریفیوژها

به گزارش قدس آنلاین، این کارشناس مسائل هسته ای با بیان اینکه سانتریفیوژهای IR8 حدود 24 سو قدرت غنی سازی دارند، این امر را مهم برشمرد و تاکید کرد: ایران در عرصه تحقیق و توسعه از سانتریفیوژهای IR1 که مدل پاکستانی بود و بدنه آن آلومینیومی بود و بدنه آن خیلی زود در اثر استفاده منهدم می شد است.

وی در خصوص سانتریفیوژهای IR1 بیان داشت: این سانتریفیوژها وقتی که با سرعت 10 هزار دور در دقیقه می چرخند چون تحت فشار هستند بعد از مدتی از کار می افتند اگر چه همین سانتریفیوژها در آن مقطع توانست ایران را به هدف خود برساند.

بهشتی پور با بیان اینکه کار غنی سازی، جداسازی الکترون های 238 از الکترون های 35 است و الکترون های 235 به دلیل سنگین تر بودن جهت تولید برق استفاده می شوند، اظهار داشت: بنا براین، این دستگاه هر چقدر برای این جداسازی قدرت بیشتری داشته باشد گفته می شود که سو بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: مثلا سانتریفیوژ IR1 یک سو قدرت غنی سازی دارد اما سانتریفیوژهای IR8 که تازه آزمایش شده اند تا 20 سو قدرت غنی سازی دارند و به عبارتی هر سانتریفیوژ IR8 به اندازه هر سانتریفیوژ IR1 کارآیی دارد.

وی مهمترین تفاوت های این دو نسل سانتریفیوژ را به خاطر جنس بدنه، سرعت چرخش و ارتفاع استوانه آب عنوان و خاطر نشان کرد: اگر این سانتریفیوژها با موفقیت آزمایش خود را پس دهند بعد از 10 سال چنانچه آژانس انرژی اتمی نسبت به روند فعالیت هسته ای ایران اعلام وضعیت سفید کند آن وقت می توانیم آن را بهره برداری کنیم و یک قرارداد بزرگی را رقم بزنیم زیرا الان ایران به طور مستقل یک سانتریفیوژ IR8 را طراحی کرده که مصرف برق کمتری دارد.

این کارشناس مسائل هسته ای نقش آژانس را در فعالیت های هسته ای ایران نقشی صرفاَ نظارتی برای انجام فعالیت های صلح آمیز برشمرد و تاکید کرد: آژانس هیچ نقشی نسبت به تعیین سطح چنددرصدی غنی سازی ندارد و این نوع نظارت مختص ایران نیست بلکه در همه کشورها این گونه عمل می شود.

وی افزود: طبق پیمان NPT همه کشورها مجاز هستند به هر قدری که می خواهند زیر نظر آژانس اقدام به غنی سازی کنند اما ما در برجام پذیرفته ایم که فقط تا 3.66 درصد غنی سازی کنیم و علت اینکه این سطح را توافق کرده ایم به خاطر این است که ما در بوشهر تا همین سطح را نیاز داریم.

بهشتی پور با بیان اینکه انجام غنی سازی بیشتر از این مقدار خلاف تعهدات ایران در برجام است، خاطر نشان کرد: در عین حال خلاف NPT نیست وایران هم به خاطر تعهد برجام تا 10 سال دیگر این کار را نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل هسته ای شرط افزایش سطح غنی سازی ایران بعد از دوره ده ساله برجام را تأیید آژانس مبنی بر فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران در این دوره عنوان و بیان داشت: تنها اگر آژانس تایید کند که فعالیت های ایران صلح آمیز بوده است ایران می تواند طبق توافقی که انجام می دهد سطح غنی سازی خودش را افزایش دهد.
منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.