باگذشت سه ماه از نوسان نرخ ارز اما هنوز مسؤولان بانک مرکزی ودولت تصمیم قاطعی برای روند تثبیت نرخ ارز و یا محدودیت دامنه این افزایش اتخاذ نکرده‌اند درصورتی که رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی کرده بود که نرخ ارز به کمتر از ۳۸۰۰ تومان خواهد رسید.

نوسان دلار کالاها را در انبارها زمین گیر کرد

قدس آنلاین -  باگذشت سه ماه از نوسان نرخ ارز اما هنوز مسؤولان بانک مرکزی ودولت تصمیم قاطعی برای روند تثبیت نرخ ارز  و یا محدودیت دامنه این افزایش اتخاذ نکرده‌اند درصورتی که رئیس کل بانک مرکزی  پیش بینی کرده بود  که نرخ ارز به کمتر از ۳۸۰۰ تومان خواهد رسید.

بنابراین گزارش به فاصله کمتر از سه ماه از عبور دلار از محدوده ۳۵۰۰ تومان، سیاست‌گذار پولی اعلام می‌کند که دیگر انتظار برگشت این ارز به دامنه ۳۵۰۰ تومانی را نداشته باشید وکماکان دلار در کانال ۳۸۰۰ تومان خود جاخوش کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوسان نرخ ارز و روند رو به رشد آن از آبان‌ماه سال جاری آغاز شد و دلار را از حدود۳۵۰۰ تومان تا مرز ۴۲۰۰ تومان (طی هفته‌های گذشته) هم پیش برد.

افزایش حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومانی نرخ دلار در یک بازه زمانی کوتاه علاوه بر این که مهر تأییدی بر بی ثباتی بازار ارز کشور است، یک پیامد منفی هم بر بازارهای تولیدی واقتصادی کشور تحمیل می‌کند که آن نیز افزایش قیمت کالا در بازارهای مختلف است.

بر همین مبنا، سیل انتقادات از اثرات این تغییر در بازارها موجب شد تا دلار ۴ هزار تومانی به حدود ۳۷۰۰ تومان بازگردد، اما مجدداً این نرخ از ۳۸۰۰ تومان عبور کرد.

حتی با این‌که سیف، عنوان می‌کند مایل به اعلام رقمی برای نرخ دلار نیست اما از گفته‌هایش اینگونه بر می‌آید که دیگر نباید به دامنه ۳۵۰۰ تومانی این ارز حتی فکر کرد. او عنوان می‌کند که نباید انتظار چنین نرخی را برای دلار داشت، اما مشخص آن است که روند کاهشی تا حدی منطقی که برای اقتصاد به صرفه باشد، ادامه دارد. این در حالی است که قبلاً وی، در اظهاراتی گفته بود که نرخ ۳۶۰۰ تومانی برای دلار منطقی است.

*رصد نوسانات نرخ دلار

در این زمینه علی نقیب یک کارشناس مسایل اقتصادی به خبرنگار ما می‌گوید: اکنون وضعیت عموم مردم به خصوص فعالان اقتصادی به گونه‌ای است که هر روز نوسانات نرخ دلار را رصد می‌کنند.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران افزود: تغییرات نرخ ارز طی ماه‌های اخیر بسیار پر فراز ونشیب بود که با توجه به افزایش نرخ ارز اگر قیمت‌ها به حالت گذشته نیز برگردد این مسأله اثراتش را بر اقتصاد کشور و بازار بر جای گذاشت.     

وی تصریح کرد: یکی از این تبعات افزایش نرخ ارز و دلار بالا رفتن قیمت مواد اولیه تولید بود که این نابسامانی در قیمت ارز ضربات وخساراتی را به اقتصاد کشور وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اما اتفاقات ارزی ماه‌های گذشته و افزایش نرخ‌ها اثرات نامطلوبی را به خصوص پیرامون شرکت‌ها و واحدهای متوسط و کوچک اقتصادی بوجود آورد که انباشت محصولات و کالاها در انبارها به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها یکی از این پیامدهاست.

وی با اشاره به وعده‌های مسؤولان به خصوص رئیس کل بانک مرکزی بابت کاهش نرخ دلار و ارز اظهار داشت: نوسان شدید نرخ ارز، عدم حفظ تعادل ارز برای ایجاد ثبات در بازارهای مختلف و اقدام کوتاه مدت دولت برای پایین نگه داشتن نرخ  ارز با تزریق به بازار، مجدداً می‌تواند اثرات منفی به همراه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که با کاهش تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد(۳۲۳۶ تا ۳۸۵۰) می‌توان اکنون به تک رقمی کردن نرخ ارز فکر کرد گفت: بحث دلار در کشور ما یک مسأله روانی است؛ وقتی که ۸۰ درصد نقدینگی دلار در اختیار دولت وشرکت‌های وابسته به آن مانند نفت وپتروشیمی است این موضوع گویای آن است که شاید ۲۰ درصد بازار ارز در کشور در اختیار بخش خصوصی نباشد، بنابراین سیاست‌های دولت برای تثبیت  نرخ ارز تعیین کننده است در حالی که وضعیت فعلی بازار ارز نشان می‌دهد که دولت توانایی انجام این کار را ندارد.

*بی ثباتی درقیمت کالاها

عضو هیأت امنای انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که یکی از پیامدها بی ثباتی بازار ارز و سیگنال‌های منفی این مسأله عدم تثبیت قیمت کالا ومحصولات در کشور است که در نهایت مصرف کننده زیان دیده اصلی این مسأله است. از سویی بی ثباتی در قیمت نهاده‌ها ومواد اولیه تولید و همچنین ایجاد تقاضای کاذب برای خرید ارز بیش از نیاز از جمله آفت‌های دیگر تثبیت نشدن نرخ ارز است که این یکی می‌تواند برای بازار ارز معضل ومشکلاتی را بوجود بیاورد.

وی با تأکید بر کوچک سازی دولت خاطرنشان کرد: دولت به دلیل کسری بودجه وهزینه‌های بالایی که برای اداره خود وکارمندانش دارد نمی‌تواند روی تثبیت نرخ ارز متمرکز شود که این عامل سد اصلی تثبیت نرخ ارز بوده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم گفت: در ایران در کنار مسایل اقتصادی بازار ارز از مقوله سیاسی تأثیر می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: با نگاه به حمایت صادراتی نرخ ارز باید بیش از ۴ هزار تومان در نظر گرفته شود، اما چنین نرخی تاثیرات روانی و اجتماعی بر جامعه دارد از این رو در شرایط فعلی نرخ ارز در محدوده کمتر از ۴ هزار تومان کنترل و مدیریت می‌شود.

مسعود گلشیرازی به میزان گفت: در طی دوره چهار ساله دولت یازدهم دو دستاورد اقتصادی کنترل نرخ تورم و نرخ ارز رقم خورد که اگر یکی از این دو مهم از شرایط استاندارد خود خارج شود نارضایتی مردم را به همراه دارد و امکان دارد انتخابات ریاست جمهوری تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال نرخ دلار در محدوده ۳۸۰۰ تومان نوسان خواهد داشت، تأکید کرد: به نظر می‌رسد به طور حتم در دولت آینده نرخ ارز تک نرخی شود و به سمت واقعی شدن حرکت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.