استان ها: استانداران به عنوان سکانداران دولت مسوولیت بسیاری از کارگروه های مختلف را بر عهده دارند که در خلال این نشست ها وعده هایی را سر می دهند که در آخرین ماه های پایانی سال جاری نیاز به بازخوانی و عیار سنجی در راستای اقدام و عمل دارد.

مردم ایلام چشم انتظار تحقق وعده های استاندار/باید هایی که هنوز باید به دنبال آن بود

به گزارش قدس آنلاین، وزیر کشور  هنگام کسب رای اعتماد مهم ترین شاخص گزینش و ارزیابی استانداران را توان مدیریتی در جلب سرمایه و رونق دادن به اقتصاد و اشتغالزایی بیان کرد هر چند که استاندار ایلام در بسیاری از نشست های اقتصادی موضوعات بسیاری را تاکید و یا مورد خطابه قرار داده است اما به نظر می رسد این خطابه ها منجر به رفع مشکلات نشده است.

تعطیلی صنعت

رفع مشکلات واحد های تولید و صنعت یکی از وعده ها و تاکیدات استاندار ایلام در راستای حمایت از واحدهای صنعتی و رفع مشکلات آنها بود.

محمد رضا مروارید که یکی از اولویت های مدیرانش را ایجاد فرصت برای رونق اقتصادی و توسعه صادرات می دانست به نظر می رسد تاکنون برای تحقق این وعده موفقیت چندانی به دست نیاورده و در همراه سازی بانک ها با سرمایه گذاران و واحد های تولیدی ناموفق بوده است.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ واحد صنعتی در استان ایلام وجود دارد که طبق آمار غیررسمی بیش از نیمی از واحدهای صنعتی استان ایلام تعطیل و نیمه‌فعال هستند .

با وجود اینکه استاندار همواره طی یک سال گذشته بر طبل حمایت کوبیده است اما در این بین مشکلات مالی در صدر چالش‌های این بخش قرار دارد و نبود حمایت‌های بانکی و تامین سرمایه در گردش موجب شده برخلاف رویاهای اولیه فعالان صنعتی این رونق از شهرک‌های صنعتی گرفته و سبب تعطیلی تعدادی از این واحدها شود.

صنعت نوپای ایلام که امید می‌رفت پس از سال‌های جنگ تحمیلی با حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی کمر راست کند و ایلام را در زمره استان‌های برخوردار کشور قرار دهد در نیمه راه به دلایل کوچک و بزرگی که هر کدام سنگی در راه رسیدن به سرمنزل توسعه‌یافتگی بودند از پا افتاد و در نبود حمایت‌های چشمگیر بانکی این روزها نفس‌های آخرش را می‌کشد.

مشکلات سکونتگاه هایی که برطرف نشد

استاندار ایلام که پیش از این با تاکید بر رفع مشکل سکونتگاه های غیر مجاز وعده داده بود برای بهبود وضعیت محله ها و سکونتگاه های غیر رسمی در برخی مناطق برنامه هایی در دست اقدام دارد و باید با ارائه راهکارها و پیشنهادها در جهت رفع مشکلات و کمبودها گام برداریم به نظر می رسد تاکنون موفقیت چندانی در این حوزه نیز کسب نکرده است .

مروارید که وعده کرده بود تا در اجرای طرح های باز آفرینی، بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، مشارکت اهالی محله و هماهنگی سازمان ها برای کنترل معضلات اجتماعی گام بردارد به نظر می رسد تاکنون نتوانسته عزم مدیران تحت امر خود را برای توانمندسازی اقتصادی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی جزم کند.

در شهر ایلام ۳۷۵ هکتار بافت فرسوده، ۲۴۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی، ۱۵۰ هکتار محدوده‌های سکونتگاهی غیرمصوب و ۱۰۰ هکتار روستاهایی وجود دارد که در حریم شهر واقع شده و سکونتگاه‌های غیررسمی در آنها شکل می‌گیرد. 

حمایت از بافندگان فرش

شناسایی و حمایت از بافندگان فرش نیز یکی دیگر از وعده هایی است که مسوولان استانداری در جلسات متعدد وعده آن را دادند تا با صادرات این کالا بر درآمد ملی بیفزایند که این موضوع نیز بنا بر گفته بسیاری از فعالان صنعت فرش  حرکت رو به جلویی نداشته و همان وضعیت گذشته و چه بسا کند تر را طی می کند.

مرهم تسریع در راه اندازی بیمارستان

راه اندازی بیمارستان تامین اجتماعی نیز که تاکنون نارضایتی عموم مردم و رسانه های استان را به دنبال داشته است استاندار ایلام  را در سال جاری بر آن داشت تا در آیین تودیع و معارفه مدیران کل سابق و جدید تامین اجتماعی استان دستور پیگیری و تسریع در بهره برداری آن را صادر کند اما به نظر می رسد راه اندازی این بیمارستان با دستور شفاهی استاندار امکان پذیر نبوده و نیاز به اراده ای جدی تر دارد.

شرکت هایی که شراکت نکردند

گردش مالی شرکت های بزرگ که در بانک های خارج از استان فعالیت دارند یکی دیگر از دغدغه های مسوولان اقتصادی ایلام بوده ایت که استاندار ایلام پیش از این دستور به تمرکز آن ها در مرکز استان داد.

مروارید آبان ماه امسال وعده داد شرکت های بزرگی در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و سیمان در این استان فعالیت می کنند باید گردش مالی حساب های آنها در بانک های استان متمرکز شود اما این دستور نیز همچون سایر تاکیدات حاصلی برای استان نداشت.

بی سامانی کارگران فصلی

ساماندهی کارگران فصلی از دیگر خواسته هایی بود که استاندار ایلام را مجاب کرد تا این موضوع را سامان بدهد اما چرا تاکنون این مهم به سرانجام نرسیده است خود سوال دیگری است که در اذهان مردم نقش بسته است.

هر چند که قرار بود استاندار و معاونان وی با همکاری  فنی و حرفه ای، شهرداری، تعاون کار و رفاه اجتماعی، اصناف، تامین اجتماعی این موضوع را ساماندهی کنند اما این تصمیم خود در بی سامانی سیر می کند.

پیش از این بود قرار بود ساماندهی کارگران فصلی سال ۹۲ رقم بخورد اما هنوز مدیران ارشد استان موفق به سر و سامان دادن این کار نشدند.

پرونده ای که بسته نشد

اردیبهشت امسال استاندار ایلام تکمیل واحدهای باقی مانده از طرح های مسکن مهر در این استان را اولویت دستگاه های اجرایی عنوان کرد و تاکید کرد: دولت یازدهم تکمیل طرح های مسکن مهر را به عنوان موضوعی اولویت دار با جدیت دنبال می کند و بسته شدن پرونده این واحدها را در کمترین زمان در دستور کار دارد

مروارید بر لزوم فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز مسکن مهر از جمله تامین آب، برق و گاز واحدهای باقی مانده تاکید کرد و افزود: شرکت توزیع نیروی برق، آبفا و گاز باید در رفع مشکلات زیرساختی این واحدها تلاش بیشتری داشته باشند تا مشکلات این واحدها برطرف و تحویل متقاضیان شود اما این پرونده در حالی که به پایان دولت یازدهم نزدیک می شویم هنور مفتوح مانده است.

مهاجرتی که معکوس نشد

استاندار ایلام حتی ابتدای سال بیان کرد با اقدامات و آسیب شناسایی هایی که در دست اقدام دارد تصمیم گرفته تا روند مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ را معکوس کند.

بررسی دلایل رشد کاهش جمعیت و همچنین اقدام برای معکوس سازی روند مهاجرت از سایر چشم انداز هایی بود که استاندار مصمم به واکاوی آن بود اما این وعده و دستور عالی مقام دولت در استان نیز هم چون باید های دیگر مسوولان به نظر می رسد در فرصت باقی مانده دولت یازدهم امیدی به تحقق آن نیست و اکنون این سوال در ذهن بسیاری از مردم ایلام باقی مانده است که تکلیف این وعده ها و اقدامات نیمه راه مانده چه می شود و با این «باید ها» چه باید کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.