همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان یکی از خواسته‌های اصلی فرهنگیان بازنشسته در تجمعات اخیر آنهاست. آیا مطابق وعده‌هایی سر داده شده ازسوی برخی مسئولان دولت و مجلس این موضوع در برنامه ششم توسعه به سرانجام خواهد رسید؟

تنگنای معیشت فرهنگیان بازنشسته به امید برنامه ششم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، فرهنگیان بازنشسته بارها در تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه نسبت به وضعیت معیشتی خود معترض هستند و خواسته اصلی آنها همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان است.

تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان همواره به عنوان یکی از مطالبات آنها مطرح می‌شود و شاهد این مدعا پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 94 با حدود یک سال تاخیر و در آذر ماه سال 95 بود.

علاوه بر تاخیر در پرداخت پاداش پایان خدمت، بخش دیگری از اعتراضات فرهنگیان بازنشسته به وضعیت معیشتی در این دوران مربوط است. به گونه‌ای که طبق گفته آنها میانگین دریافتی حقوق فرهنگیان بازنشسته تفاوت قابل توجهی را با شاغلان دارد.

«تکریم بازنشستگان، توجه به وضعیت معیشت آنان است» این خواسته در اغلب تجمعات اخیر فرهنگیان بازنشسته مشاهده می‌شود و آنها  همواره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را مطرح می‌کنند.

البته مسئولان دولت و مجلس، وعده‌هایی را در رابطه با بهبود وضعیت معیشت معلمان سرداده‌اند و در این رابطه می‌توان به سخنان علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با فرهنگیان بازنشسته اشاره کرد که بر لزوم توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان  تاکید داشت اما از این جمله نیز غافل نشد که «اصطلاحاً عائله دولت زیاد شده و منابع مالی کشور محدود است بنابراین در رسیدگی به مشکلات بازنشستگان مسائلی ایجاد شده است.»

وعده دیگر را محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه با این جمله که «سال آینده وضعیت معیشتی بازنشستگان دستگاه‌های مختلف بهتر از امسال خواهد شد.» داده است اما فرهنگیان بازنشسته معتقدند که وضعیت معیشتی آنها در مقایسه با بازنشستگان سایر دستگاه‌ها نامناسب‌تر است.

در همین رابطه سیدی یکی از بازنشستگان فرهنگی به تسنیم گفت: درخواست اصلی ما همسان‌سازی حقوق‌ها و حذف تبعیض‌هاست. هم‌اکنون اگر دو فرد فرهنگی بازنشسته را که یک فرد با مدرک لیسانس در سال 85 و فرد دیگر در سال 95 بازنشسته شده است، مقایسه کنید، تفاوت دریافتی آنها به حدود یک میلیون تومان می‌رسد و میان بازنشسته‌های دهه‌های مختلف اختلاف حقوق فاحش است به عنوان بازنشسته دهه 70 حدود یک میلیون حقوق دریافت می‌کند.

فرهنگیان بازنشسته در ادامه جلسات خود برای بیان مشکلات معیشتی، جلسه‌ای را با غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون تلفیق مجلس داشتند که در این جلسه مجدد بحث همسان‌سازی حقوق‌ها مطرح و مقرر شد تا براساس جدولی که طراحی خواهد شد، میانگین حقوق افرادی که کمتر از دو میلیون تومان است افزایش یابد و  افرادی که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند از افزایش بیشتری بهره‌مند شوند.

آنگونه که نماینده فرهنگیان بازنشسته به تسنیم گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شده است تا فاصله دریافتی حقوق بازنشستگان با شاغلان 10 درصد باشد و با جدولی پلکانی به تدریج در پنج سال برنامه ششم توسعه، میانگین حقوق بازنشستگان افزایش یابد. در آخرین تجمع بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کردند که هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال 96 لحاظ می‌شود اما با توجه به جمعیت بالای بازنشستگان کشوری و لشکری این رقم عملا دردی را دوا نمی‌کند بنابراین معاون آقای نوبخت وعده داد که این رقم به 4 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و بدین ترتیب حدود 2 میلیون نفر که حقوق آنها کمتر از دو میلیون تومان در ماه است شاهد افزایش حقوق خواهند بود.

اما جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق مجلس به تسنیم گفت: در برنامه ششم توسعه حکمی داریم که براساس آن دولت موظف است فاصله دریافتی حقوق بازنشستگان با شاغلان را به 20 درصد برساند و این موضوع در طول برنامه ششم توسعه به تدریج عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اغلب بازنشستگان با مشکل حقوق اندک مواجه هستند، افزود: اگر قرار باشد به حقوق تمام این افراد اضافه شود رقم بالایی نیاز است که از توان دولت خارج  و بودجه پاسخگوی آن نیست.

به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در سخنانی عنوان کرد «در تمام دنیا افراد زمانی وارد دولت می‌شوند و بعد از بازنشستگی از دولت خارج می‌شوند اما در ایران افراد وارد دولت می‌شوند اما از دولت خارج نمی‌شوند و صندو‌ های بازنشستگی 90 درصد حقوق بازنشستگان خود را از دولت دریافت می‌کنند.»

حدود هشت میلیون و 500 هزار شاغل و بازنشسته از دولت حقوق می‌گیرند حال باید دید در چنین شرایطی افزایش میانگین حقوق دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری که در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است، رنگ اجرا به خود می‌گیرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.