امروز تعداد زیادی از مدیران دولتی با طرز فکر دولتی در اتاق فعال حضور دارند که تنها به فکر اعمال آموخته های خود در ادارات و نهادهای دولتی هستند.

اگر اموال بلوکه شده ایران آزاد می شد نرخ ارز افزایش نمی یافت/ ریشه افزایش نرخ ارز در افزایش هزینه های دولت است/ طرز فکر دولتی ها در اتاق بازرگانی رسوخ کرده است

دکتر پرویز حسابی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره دلایل نوسانات نرخ ارز در ماه های گذشته به خبرنگار قدس آنلاین گفت: واقعیت این است که نمی توان این موضوع را به این سادگی ها بررسی کرده و به صورت دقیق به آن ورود داشت، به هرحال مسئله ارز موضوع عرضه و تقاضا است. لذا وقتی بانک مرکزی دلار کافی نداشته و حتی به صرافان نیز به سختی ارز می دهد شاید بروز چنین اتفاقاتی طبیعی باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ماه های اخیر بحث ارز برای سفرهای زیارتی، ماه ژانویه و سفرهای خارجی در کنار نیاز کارخانجات به مواد اولیه باعث شد دولت مجبور به افزایش نرخ ارز شود. مسئله دیگر نیز کمبود دلار به دلیل عدم آزاد شدن اموال بلوکه شده ایران در خارج از کشور است. حسابی افزود: باید پذیرفت تا زمانی که بانک مرکزی نتواند تمام تقاضاهای موجود را پاسخگو باشد طبیعتا نمی تواند نرخ ارز را نیز مدیریت کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: افرادی مانند نهاوندیان که در دولت دارای جایگاه ویژه ای هستند به لحاظ سابقه ای که در اتاق بازرگانی دارند از حیث دیدگاه اقتصادی خود معتقد به افزایش نرخ ارز برای رقابت صادراتی هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به افزایش هزینه های جاری دولت در ۴ سال گذشته به قدس آنلاین گفت: این دولت به واسطه افزایش هزینه های جاری خود در مضیقه مالی شدیدی قرار گرفته و برای همین هم مجبور شده است قیمت دلار را افزایش دهد تا به عنوان فروشنده اصلی دلار بتواند کمبود هزینه های ریالی خود را جبران کند. وی درباره نگاه دولت و شخص رئیس جمهور به نرخ ارز، ادامه داد: در سال ۹۲ که آقای روحانی از افزایش نرخ ارز انتقاد و ثبات در این بازار را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی خود مطرح کردند، این موضوع صرفا یک تبلیغ انتخاباتی برای رسیدن به صندلی ریاست جمهوری بود.

پرویز حسابی درباره دلیل اصلی افزایش قیمت دلار در ماه های گذشته تصریح کرد: دولت به دلیل نیاز شدید خود به ریال سعی کرد قیمت دلار را افزایش داده تا از این طریق بتواند تا اندازه ای نیازهای خود را برطرف کند. وی خاطرنشان کرد: برای همین هم می بینیم که امروز اگر چه این افزایش کمی فروکش کرده است اما دلار در صرافی ها کمتر از ۳۸۰۰ تا ۳۹۰۰ تومان به فروش نمی رسد. بنابراین مجددا می گویم که موضوع نرخ ارز در ایران به این سادگی ها نبوده و چندان از تئوری های اقتصادی مرسوم تبعیت نمی کند.

این فعال اقتصادی در خاتمه با اشاره به حضور بیش از ۴۰ ساله خود  در اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: امروز تعداد زیادی از مدیران دولتی با طرز فکر دولتی در اتاق فعال حضور دارند که تنها به فکر اعمال آموخته های خود در ادارات و نهادهای دولتی هستند. اگر بررسی کنیم خواهیم دید در حال حاضر اتاق بازرگانی از فعالان اقتصادی که از ابتدا در فعالیت های بازرگانی بوده و مستقل عمل کرده باشد تهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.