۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 498266

رئیس جمهوری فیلیپین با هشدار درباره پیامدهای سیاست‌های کنونی آمریکا اعلام کرد، آمریکا توافقنامه نظامی دو جانبه را نقض کرده است.

دوترته به نیروهای آمریکایی هشدار داد

به گزارش "قدس آنلاین"، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین گفت، واشنگتن در حال وارد کردن سلاح به سه استان در فیلیپین است. آمریکا در پی بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه با ایجاد زرادخانه‌های دائمی تسلیحاتی در این کشور آسیایی است.

وی تهدید کرد که با لغو توافقنامه نظامی میان دو کشور به این مساله واکنش نشان می‌دهد.

دوترته ادامه داد: این نقض آشکار توافقنامه نظامی میان آمریکا و فیلیپین است. آنها در حال حاضر در حال انبار کردن تسلیحات در فیلیپین هستند. من به نیروهای مسلح آمریکا هشدار داده‌ام این کار را انجام ندهند. من به شما اجازه چنین کاری را نمی‌دهم. براساس توافقنامه نظامی میان دو کشور موسوم به "provision of the visiting forces" انجام چنین کاری نباید صورت گیرد. انبار کردن به هر نامی همان انبار کردن است. این یک ساختار دائمی برای انبار کردن تسلیحات است.

رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت: من حتی نمی‌دانم که آیا این تسلیحات شامل سلاح اتمی می‌شود که در کشور ما تخلیه می‌شود. آنها در حال حاضر در حال تخلیه کردن سلاح در فیلیپین هستند.

اظهارنظرهای رئیس جمهوری فیلیپین پس از آن مطرح شد که پنتاگون چراغ سبز را برای ساخت دپوی سلاح، سربازخانه و باند فرودگاه در سال جاری میلادی و براساس توافق همکاری دفاعی گسترده میان دو کشور نشان داده است.

دوترته ادامه داد: اگر زرادخانه  تسلیحات آمریکایی در فیلیپین ایجاد شود، من به بررسی این توافقنامه نظامی میان دو کشور اقدام می‌کنم.

دوترته مکررا تهدید کرده که این توافقات نظامی میان آمریکا و مانیل را لغو می‌کند.

وی همچنین به درخواست آمریکا در قرار گرفتن مقابل چین در دادگاه رسیدگی به مساله ادعای مالکیت چین بر دریای چین جنوبی در دادگاه لاهه پشت و به جای آن روابط خود را با پکن نزدیکتر کرده است.

رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت، واشنگتن با انجام این اقدامات ثبات منطقه را در معرض خطر می‌اندازد و این اقدامات می‌تواند فیلیپین را در خطر بزرگی بیندازد و علتش تنش زا بودن روابط میان آمریکا و چین است. مساله رسیدگی به رای دادگاه لاهه درباره ادعای مالکیت دریای چین جنوبی را می‌توان در موقعیتی مناسب با چین مورد بررسی قرار داد.

دوترته همچنین اعلام کرد که از دولت چین خواسته که به این کشور برای تامین موشک‌های رهگیر برای نیروهای ارتش فیلیپین کمک کند تا بتوانند با شبه نظامیان مرتبط با داعش در جنوب این کشور مقابله کنند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.