کمیته کارشناسی پارلمان کره جنوبی اعلام کرد که بان کی مون، دبیر کل سابق سازمان ملل واجد شرایط کاندیداتوری برای یک سمت دولتی در این کشور از جمله ریاست جمهوری است و ادعاهای مخالفان در مورد عدم صلاحیت او در این مورد، موضوعیت ندارد.

پارلمان کره جنوبی بان کی مون را واجد شرایط کاندیداتوری ریاست جمهوری دانست

به گزارش"قدس آنلاین"، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، سرویس پژوهش و تحقیقات در پارلمان کره جنوبی اخیرا اقدام به مطالعه یک قطعنامه تصویب شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در ۱۹۴۶ کردند. این قعطنامه از سوی مخالفان بان کی مون مورد استناد قرار گرفته و آنها گفته‌اند که طبق آن وی نمی‌تواند برای ریاست جمهوری در کره جنوبی کاندیدا شود اما طبق اعلام این نهاد وابسته به پارلمان کره جنوبی بان کی مشکلی برای این کار نخواهد داشت.

در گزارش تهیه شده از سوی سرویس تحقیقات پارلمان کره جنوبی آمده است، قطعنامه مورد استناد قرار گرفته ماهیت الزام‌آور نداشته و تنها توصیه کرده که دبیرکل‌های سابق سازمان ملل به سراغ مناصب بلندپایه دولتی نروند اما این کار را برای آنها ممنوع نکرده است.

با این حال کارشناس‌ها اذعان کردند که هیچ یک از دبیرکل های اسبق سازمان ملل تاکنون بعد از کنار رفتن از این سمت مناصب دولتی بلندپایه نداشته‌اند.

بان کی مون در کره جنوبی به عنوان یکی از کاندیداهای اصلی بالقوه برای ریاست جمهوری این کشور بعد از استیضاح شدن پارک گئون های، رئیس جمهور معلق شده این کشور از سوی پارلمان، مطرح است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.