سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان بزرگترین جامعه کشورهای اسلامی در جهان روز دوشنبه درباره طرح 'تبعیض آمیز' دونالد ترامپ در زمینه منع صدور روادید برای شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان جهان به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را عامل جسورتر شدن افراط گرایان دانست.

سازمان همکاری اسلامی: اقدام تبعیض آمیز ترامپ ریختن آب به آسیاب تروریسم است

به گزارش "قدس آنلاین"، بیانیه این نهاد ۵۷ عضوی نخستین انتقاد علنی و رسمی است که از عربستان به گوش می رسد.
منع صدور روادید ۹۰ روزه که جمعه اعلام شد، سفر شهروندان عراق، سوریه، ایران، سودان، لیبی، سومالی و یمن را که همگی عضو سازمان همکاری اسلامی هستند، تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به موجب این فرمان همچنین پذیرش پناهجو در آمریکا به مدت ۱۲۰ روز تعلیق خواهد شد. در مورد پناهجویان سوری برای تعلیق مذکور زمانی اعلام نشده است.
سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود تصریح کرده است که این فرمان 'بسیاری از کسانی را که از جنگ و ظلم گریخته اند به طور منفی تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سازمان همکاری اسلامی افزود: اینگونه اقدام های گزینشی و تبعیض آمیز صرفا به پررنگ تر شدن خوانش های افراط گرایانه تندروها منتهی خواهد شد و در برهه ای بحرانی، بهانه بیشتری به دست حامیان خشونت و تروریسم خواهد داد.
سازمان همکاری اسلامی از دولت آمریکا خواسته است که این تصمیم را بازبینی کرده و در شرایطی که ناآرامی و بی اعتمادی جهان را پر کرده است، به تعهدات اخلاقی خود پایبند باشد.
آسوشیتدپرس افزود: سازمان همکاری اسلامی مستقر در جده، به رغم مستقل بودن از دولت عربستان، معمولا با سیاست های رسمی ریاض هماهنگ است. به همین دلیل انتشار این بیانیه از آن جهت اهمیت دارد، که هنوز مقام های عربستان به صورت علنی به فرمان ترامپ واکنش نشان نداده اند.
از دیگر اعضای سازمان همکاری اسلامی می توان به اندونزی، مالزی و کشورهای آفریقایی اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.