۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
کد خبر: 498485

وزیر خارجه فرانسه به منظور دیدار با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات کشورمان و شرکت در نخستین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور عصر امروز وارد تهران شد.

وزیر خارجه فرانسه وارد تهران شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه به منظور انجام سفری دو روزه عصر امروز (دوشنبه)  وارد تهران شد.

وی در این سفر ضمن دیدار و رایزنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه حضور خواهد یافت.

وزیر خارجه فرانسه قرار است فردا به همراه ظریف یادداشت تفاهمی را به امضا برساند. آیرو همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار درباره تهدیدات ناشی از توسعه تروریسم تکفیری و ضرورت جلوگیری از تداوم حمایت برخی کشورها از آن، تحولات سوریه، همکاری‌های اقتصادی و روند اجرای برجام به گفت‌وگو می‌پردازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان شنبه نهم بهمن ماه در خصوص این سفر گفت: وی در رأس یک هیأت عالیرتبه سیاسی به همراه نمایندگان شرکت های اقتصادی فرانسه عصر دوشنبه به منظور یک دیدار رسمی به کشورمان سفر می‌کند.
قاسمی افزود: وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه سه‌شنبه نشست مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور را افتتاح خواهند کرد. برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در محل وزارت امور خارجه از برنامه‌های اصلی وزیر امور خارجه فرانسه در تهران است. احتمال دارد در پایان این نشست اسنادی بین دو کشور به امضاء برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: علاوه بر دیدارهای دو‌جانبه جداگانه با وزیر امور خارجه کشورمان، دیدار با آقای روحانی رئیس جمهور، آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و چند مقام دیگر از برنامه‌های وزیر امور خارجه فرانسه در تهران خواهد بود.
قاسمی در خصوص همراهان سیاسی و اقتصادی وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: نمایندگان حدود 60 شرکت فرانسوی، ژان مارک آیرو را در سفر به تهران همراهی خواهند کرد. همچنین مدیران خاورمیانه و آفریقای شمالی وزارت خارجه فرانسه، مدیر مؤسسات کارآفرینی و اقتصاد بین المللی، مسؤولین بخش ایران در وزارت خارجه، رئیس هیأت همکاری بین‌المللی اداره کل دارایی دولت فرانسه، رؤسای دفتر اداره کل خزانه، برخی مقامات دولتی و چند تن از روزنامه نگاران رسانه‌های فرانسوی آقای آیرو را در سفر به کشورمان همراهی می‌کنند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در روز چهارم بهمن ماه و در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره سفر وزیر خارجه فرانسه عنوان کرد:به زودی این سفر انجام خواهد شد. ایشان مسئول کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور هستند و در هنگام سفر ایشان کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران برگزار می‌شود و یک هیأت اقتصادی نیز ایشان را همراهی می‌کند.

وی افزود: روابط ما با فرانسه یک روابط بسیار کهن است و به دوران پیش از تیموریان برمی‌گردد و البته دوران جدید روابط به دوران قاجار برمی‌گردد که دارای فراز و نشیب‌هایی است.

قاسمی روند کنونی روابط را روند خوبی خواند و گفت: امیدواریم در این سفر تفاهمات بهتری در زمینه اقتصادی و بازرگانی و فنی برسیم و بتوانیم رایزنی‌های لازم را با توجه به بعضی نگاه‌های مشترکی که در خصوص مسائل منطقه داشته باشیم، صورت دهیم و از دیدگاه جدید دو کشور مطلع شویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدوارم این سفر برای ملت و کشور مفید باشد و شاهد گشایش بیشتری در روابط دوجانبه در همه حوزه‌ها باشیم.

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه مرداد ماه سال گذشته (1394) و پس از حصول برجام سفری به تهران داشت.

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در اواخر بهمن سال گذشته (1394) به پاریس سفر کرد و در این سفر 35 سند مهم از جمله نقشه راه روابط، یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی به امضا رسید.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اول تیر ماه سال جاری سفری به فرانسه داشت و ضمن رایزنی با همتای فرانسوی با دیگر مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس سنا دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز نهم تیر ماه سفری به فرانسه داشت و شهریور ماه نیز کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران سفر کرد.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان نیز آبان ماه سالجاری سفری به پاریس داشت و وزیر خارجه فرانسه در دیدار روانچی اعلام کرد که در ماه ژانویه به تهران سفر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.