وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر وزیرش مورد تائید قرار نگرفته و توسط شخص ترامپ اداره می‌شود، با دستور اجرایی وی در یادداشتی مخالفت کرده است.

«یادداشت مخالفت» وزارت خارجه آمریکا در خصوص دستور اجرایی ترامپ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، وزارت امور خارجه آمریکا در یادداشتی، با دستور اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در خصوص غربال‌گری مهاجران مخالفت کرد.

بنابراین گزارش، این یادداشت که حساس اما غیرمحرمانه معرفی شده، تصریح می‌کند که اگرچه هدف دستور اجرایی ترامپ - که قابل لغو است اما شرایط لغو آن سخت است - حفظ امنیت شهروندان آمریکایی در برابر تروریست‌های خارجی است که وارد خاک آمریکا می‌شوند اما نمی‌تواند به هدف اصلی خود دست پیدا کند.

یادداشت وزارتخانه بی‌وزیر خارجه آمریکا تاکید دارد که موارد اندکی از حملات تروریستی در دوران اخیر، توسط شهروندان خارجی که به صورت مهاجر یا غیر آن وارد آمریکا ششده‌اند، صورت گرفته است. برعکس، بیشتر این حملات توسط آمریکایی‌های بومی یا بومی شده‌ای صورت گرفته که دهه‌ها در آمریکا زندگی کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا تصریح می‌کند که در موارد نادری که عملیات تروریستی توسط خارجی‌ها صورت گرفته، ملیت‌های متفاوتی در آنها دخالت داشته‌اند، از جمله برخی ملیت‌ها نظیر پاکستانی و سعودی که در فهرست دستور اجرایی تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: از آنجا که حملات تروریستی صورت گرفته توسط شهروندان کشورهایی نظیر سوریه، ایران، عراق، لیبی، سودان، سومالی و یمن که وارد خاک آمریکا شده‌اند، قریب به صفر است، ممنوعیت ورود این افراد به آمریکا تاثیر عملی کمی در ارتقای امنیت عمومی خواهد داشت.

یادداشت وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تاکید بر ناکارآمدی دستور اجرایی اخیر ترامپ، تصریح می‌کند که دستور فوق با ارزش‌های اساسی آمریکایی و ارزش‌های قانون اساسی این کشور که کارکنان فدرال آمریکا به آن سوگند یاد کرده‌اند، متعارض است. آمریکا از ابتدا کشور مهاجران بوده است و استقبال از مهاجران از عناصر اساسی جامعه آمریکاست. علاوه بر این، همه آمریکایی‌ها در برابر قانون برابر هستند و ملت آمریکا با تبعیض مخالف است، این تبعیض بر مبنای نژاد باشد، یا جنسیت یا مذهب یا ملیت. این به معنای آن است که ما باید یک سیستم مهاجرت داشته باشیم که فارغ از تبعیض است، در آن تست مذهبی نمی‌گیرند و شخص را شخص می‌بیند نه بخشی از گروه‌های کلیشه‌ای.

در این یادداشت آمده است: «این ممنوعیت که برداشتن آن برای کشورها تنها تحت شرایط دشوار یا غیرممکن عملی خواهد بود، موفقیتی در هدف اعلام‌شده‌اش برای محافظت از حملات تروریستی نخواهد داشت.»

 اعضای وزارت خارجه آمریکا همچنین یادآور شده‌اند که تعداد اندکی از حملات تروریستی در خاک آمریکا توسط اتباع کشورهای خارجی که با روادید مهاجرتی یا غیرمهاجرتی وارد این کشور  شده‌اند، انجام شده‌اند.

این یادداشت در ادامه خاطرنشان می‌کند: «اکثریت حملات (علیه آمریکا) را شهروندان بومی یا شهروندان به تابعیت در آمده آمریکا انجام داده‌اند- یعنی افرادی که اگر نگوییم از هنگام تولد، برای چندین دهه در آمریکا زندگی کرده‌اند.»

در ادامه آمده است: «در موارد پراکنده‌ای که اتباع کشورهای خارجی بعد از ورود به آمریکا با صدور روادید اقدام به عملیات تروریستی کرده‌اند، آن اتباع از چندین کشور، از جمله بسیاری از کشورهایی (نظیر پاکستان و عربستان) که در این دستور اجرایی گنجانده نشده‌اند وارد آمریکا شده‌اند.»

بخش دیگری از  این یادداشت خاطرنشان می‌کند: «با توجه به اینکه تقریباً هیچکدام از حملات تروریستی سالهای اخیر توسط شهروندان کشورهای سوریه، عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان و یمن در آمریکا انجام نشده‌اند این ممنوعیت تأثیر عملی اندکی در بهبود ایمنی عمومی مردم آمریکا خواهد داشت.» 

نگارندگان یادداشت همچنین هشدار داده‌اند که دستور اجرایی ترامپ موجب مخدوش شدن روابط آمریکا با هفت کشور مورد نظر و جهان اسلام خواهد شد که انگیزه‌های مذهبی را عامل اصلی صدور این فرمان می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.