روستای «مایان علیا» با برخورداری ۱۵۰ خانواردائم و حدود ۸۰ خانوار که به صورت فصلی در آن ساکن هستند از مشکلات عدیده ای رنج می برد که در راس آن فقدان گاز رسانی به روستا و پوشش شبکه تلفن همراه است.

روستای «مایان علیا» در دسترس نیست/۱۰ سال پیگیری به نتیجه ای نرسید

 به گزارش قدس آنلاین در دل دره ای سبز و زیبا بعد از عبور از پیچ و خم مسیر حصارگلستان به روستای مایان علیا می رسیم، روستایی که بواسطه کوهستانی بودن منطقه، معماری آن به شکل پلکانی بوده و چشم انداز زیبا و باغهای سرسبز میوه و رودخانه ای که از دامنه های بینالود سرچشمه می گیرد،  زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

این روستا با وجود بیش از ۱۵۰ خانوار سکنه دائم و حدود ۸۰ خانوار که به صورت فصلی در آن ساکن هستند و همچنین جمعیت شناور زیادی که در باغات روستا در رفت و آمد می باشند، از  مشکلات عدیده ای  رنج می برد و در راس آن فقدان گاز رسانی به روستا و پوشش شبکه تلفن همراه است.

نبود پوشش تلفن همراه موضوعی است که مردم روستاو شورا و دهیاری نزدیک به ۱۰ سال است پیگیر جدی آن هستند، و دعوت نماینده مجلس شهرستان دکتر دهقان و فرماندار نیز راه به جایی نبرده است و دهها مکاتبه با مسئولان استان و شهرستان نیز بی نتیجه بوده است.

عصر ارتباطات و نبود ارتباطات

شاید در نگاه اول، نبود چنین امواجی به نظر مهم نباشد، اما زوایای پنهان موضوع می تواند اهمیت آن را بیشتر نشان دهد. با توجه به وضعیت کوهستانی این روستا و باغات آن، به لحاظ امنیتی چه برای گردشگران و چه برای اهالی، نبود پوشش شبکه تلفن همراه، همواره آسیب پذیری افراد را در گستره جغرافیایی این روستا بیشتر نمایان می سازد.

یکی از بانوان این روستا در این زمینه می گوید: هر روز با همسرم که سنی از او گذشته است به باغ می رویم، ایشان کسالت دارند اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد، نه می توانم ایشان را به جایی برسانم نه تلفن خط می دهد که به همسایه ها در روستا اطلاع دهم.

همچنین یکی از گردشگران، با اشاره به محیط بکر این منطقه می گوید: مایانات منطقه خوبی است اما چون شناختی نسبت به اینجا نداریم و پوشش شبکه همراه هم نیست، حضور در اینجا کمی نگران کننده است.

۱۰ سال پیگیری

عباس طالبی رئیس  شورای اسلامی مایان علیا نیز می گوید: «از سال ۱۳۸۶، دهیار وقت پیگیر موضوع بوده اما به دلیل کمبود بودجه گفته اند در اولویت های بعدی قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر نیز، هم شورا و هم دهیار شاید بیش از ۲۰ مکاتبه با تمام مراجعی که می توانستند کمکی نمایند، داشته ایم، اما همان جواب سال ۸۶ را دریافت کرده ایم.

وی در ادامه می گوید: مردم روستای مایان علیا ۳۷ شهید و تعدادی جانباز و آزاده سرفراز تقدیم انقلاب کرده است و این مشکل تاثیری منفی بر روحیه مردم گذاشته است و این تحمل بی عدالتی دشوار است.

در کنار یکی از آسیاب های آبی قدیمی روستا که در حال بازسازی است می ایستیم و در حالی که صدای ریزش زیبای آب را می شنوم، می خواهم به خانواده ام اطلاع دهم که کمی کارم در مایان علیا طول خواهد کشید و نگران من نباشند، شماره را می گیرم که چشمم به صفحه گوشی می افتد که خالی از پوشش آنتن می باشد و این پیام خودنمایی می کند: شبکه همراه موجود نیست

پیگیری دکل مخابرات بی.تی.اس

در این زمینه تا کنون پیگیری های متفاوتی از طریق بخشداری، شورای بخش، فرمانداری، نماینده مجلس، مخابرات طرقبه، مخابرات شهرستان و استان، معاونت حقوقی مجلس و وزارت ارتباطات انجام شده است  که متأسفانه به دلیل نبود اعتبار هنوز این مهم انجام نشده است.

عصمتی دهیار مایان علیا می گوید: به محض ورود به مرز باغات مایان علیا از سمت مایان وسطی،  پوشش تلفن همراه دچار اختلال می گردد و پس از خروج از روستا به سمت ازغد، دوباره پوشش شبکه تلفن همراه برقرار می شود، در این میان روستای مایان علیا همانند قلعه ای مطرود واقع شده است.

در این زمینه حتی مدیریت مخابرات طرقبه در جلسه دهگردشی ۱۳ آبان ۱۳۹۴ اعلام نمود که تا پایان سال نصب دکل بی.تی.اس مخابرات مایان علیا شروع خواهد شد، اما متأسفانه پس از پیگیری های فراوان، به بهانه نبود بودجه، هیچ  اقدامی انجام نگرفت.

مسئولان مخابرات چه جوابی دارند

در این خصوص خبرنگار قدس پیگیر موضوع از رئیس اداره مخابرات شهرستان شد. سید کاظم ذاکر به قدس می گوید: مایان سفلی و وسطی تحت کامل پوشش همراه اول است اما مایان علیا دچار عدم پوشش و این موضوع مورد تایید ما است.

وی در ادامه می گوید: از طریق مکاتبه با مسئولان در  تهران این عدم پوشش تلفن را  انتقال داده ایم و آنها ضمن بررسی نقشه ها و سیستم های موجود  اعلام کرده اند که این منطقه تحت پوشش تلفن همراه می باشدو احتمالا هر سه مایان را به یک شکل دیده اند و باید به آنها ثابت شود که سه مایان داریم و فقط مایان علیا این مشکل را دارد.

وی خاطر نشان می کند: در حال پیگیری موضوع از مدیر عامل ارتباطات سیار استان سید محسن پناهی هستیم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم. در این خصوص نیز تماسی با مدیر روابط عمومی مخابرات استان بختیاری گرفتیم که ایشان در جلسه حضور داشتند و امکان صحبت با ایشان میسر نشد و البته یکیدیگر از کارشناسان قول پیگیری موضوع را داد.

به نظر می رسد با توجه به اهمیت موضوع و ۱۰ سال مکاتبه و پیگیری و مراجعه نماینده مجلس شهرستان دکتر دهقان و مسئولان مخابرات با توجه به قول پیگیری اقدام عملی لازم را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.