گزارشگر ویژه شکنجه سازمان ملل روز دوشنبه بازگشت آمریکا به رویکرد شکنجه را فاجعه بار خواند و از ترامپ خواست به این روش که بیشتر مربوط به دوره بربریت است تا تمدن، رجوع نکند.

گزارشگر سازمان ملل: ترامپ به شیوه های بازجویی دوره بربریت رجوع نکند

به گزارش "قدس آنلاین"، نیلس ملزر هشدار داد که موافقت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با روش القای حس غرق شدگی و دیگر موارد بدرفتاری به عنوان یک فن بازجویی، غیرقانونی است و تبعات جهانی فاجعه باری به همراه دارد.

ترامپ بارها گفته است که از شکنجه در بازجویی ها حمایت می کند. سخنان ترامپ زنگ خطری را به صدا درآورده است مبنی بر اینکه وی تلاش می کند به قوانین اجرا شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما جهتی عکس بخشد.
اوباما استفاده از روش هایی چون القای حس خفگی در جریان بازجویی را غیرقانونی اعلام کرده بود.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از این روش برای اعتراف گرفتن از مظنونان حملات یازده سپتامبر استفاده می کرد.
در همین حال، ملزر گفت: چنانچه دولت جدید آمریکا درصدد از سرگیری شکنجه باشد، تبعات این مساله در سراسر جهان مصیبت بار خواهد بود.
وی هشدار داد: چنانچه ترامپ همه وعده های خود را عملی کند، کشورهای بیشتری از وی پیروی می کنند و شکنجه به حالت قبل برمی گردد که این مساله، نهایت کم لطفی به کل بشریت است.
ملزر با اعلام اینکه آماده تعامل با ترامپ به نحوی سازنده است، از وی خواست به روش های بازجویی که بیشتر به بربریت نزدیک است و نه به تمدن، رجوع نکند.
وی یادآور شد که اعمال شکنجه به عنوان یک فن بازجویی، بارها باعث اعتراف های کذب و دستیابی به اطلاعات گمراه کننده و غیرقابل اطمینان شده است.
ملزر گفت که شکنجه نه به لحاظ قانونی و نه به لحاظ اخلاقی، قابل قبول نیست.
وی یادآور شد که به موجب قانون بین المللی، ممنوعیت شکنجه، مساله ای بی چون و چراست و زمانی که از این روش در شرایط جنگ مسلحانه استفاده می شود، می تواند به مثابه جنایت جنگی تلقی شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.