دوره پس از آزادسازی شهر «حلب» توسط ارتش سوریه و متحدان آن، مقطع بسیار مهمی در ائتلاف ها و درگیری ها بین گروه های مسلح از زمان آغاز جنگ در سوریه تا کنون را تشکیل می دهد.

ادلب؛ عرصه جنگ و نابودی گروه های مسلح تروریستی

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «اوقات الشام» در مقاله ای به قلم «عباس الزین» نوشت: « چند روز گذشته شاهد جنگ های شدید بین این گروه های مختلف مسلح بوده ایم به گونه ای که همزمان با شکست تلاش ها برای ادغام دو جنبش «احرار الشام» و «فتح الشام» بحران به ویژه در مناطق روستائی «إدلب» تشدید شده است.

تحولات سریع پس از شکست نشست «ابو محمد الجولانی» سرکرده جنبش «فتح الشام» با تعدادی از سران گروه های شمال سوریه به منظور توقف جنگ بین «فتح الشام» و متحدان آن با گروه هایی که به جنبش اسلامی «احرار الشام» پیوستند، صورت گرفت. این انضمام گروه های مسلح شمال سوریه پس از آن اتفاق افتاد که «جبهه النصره» یکپارچه کردن گروه های مسلح به دعوت جنبش «احرار الشام» را نپذیرفت و آن را راه حل مناسبی برای توقف جنگ فی ما بین خود به شمار نیاورد. «جبهه النصره» در بیانیه خود «راه حل این بحران را قرار دادن تمام قابلیت ها تحت رهبری یک جنبش واحد که دیگر گروه ها در آن ادغام می شوند و به تبع آن صدور تصمیم صلح و جنگ در کل میدان، بیان کرد، چرا که تجمعات گروهی بارها شکست خورده و تکرار این تجربه ها بیهوده است»، «الجولانی» به ظاهر قصد  ادامه «طرح تسلط» و استمرار جنگ دارد.

پس از آن گروه های مسلح شمال سوریه اعلام کردند در تشکیلات جدیدی به نام «هیأت تحریر الشام» به سرکردگی «هاشم الشیخ» ملقب به «ابوجابر الشیخ»، سرکرده سابق «احرار الشام» ادغام شده اند و به دنبال آن برخی گروه های نظامی چون «جنبش نورالدین زنکی»، «جبهه انصار الدین»، «فتح الشام» و ... نیز به این جنبش پیوستند.   

این گروه ها در بیانیه خود اعلام کردند: «ادغام آنها در تحریر الشام با توجه به توطئه ها و جنگ های داخلی که در مسیر انقلاب سوریه قرار دارد، صورت گرفته است». «آنها گروه های دیگر را نیز به ادغام در این تشکیلات جدید فرا خواندند تا هسته اصلی ظرفیت های انقلاب و تداوم خط مشی آن به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر در براندازی نظام «بشار اسد» باشد.  

برخی عناصر مسلح از جدا شدن «أبو جابر الشیخ» به همراه گروهی از جنبش «احرار الشام» و در صدر آنها «أبو یوسف المهاجر» از این جنبش و تشکیل«هیأت تحریر الشام» خبر داده اند.  

« ابو صالح طحان» فرمانده سابق جنبش «احرار الشام» در توئیت خود اعلام همبستگی با «هیأت تحریر الشام» کرده و نوشته است: «ما با خود عهد کرده ایم همیشه به این گروه وفادار مانده و با أبوجابر تجدید بیعت کنیم».

اما در مقابل، سخنگوی رسمی «احرار الشام» گفت: «هیچ یک از تشکیلات نظامی ما به هیأت تحریر الشام نمی پیوندد و استعفای ابو یوسف المهاجر یک عمل کاملا  شخصی است».

در همین راستا بزرگان جهادی سلفی چون «مهدی عبدالرزاق» و «ابو حارث المصری» اعلام انضمام به «هیأت تحریر الشام» کردند.

منابع میدانی در همین زمینه گفته اند که «جبهه فتح الشام» تعدادی از عناصر «ألویه صقور الشام» چون أبو عیسی را که به تازگی به جنبش اسلامی احرار الشام پیوسته اند، دستگیر کرده است. همچنین بر اساس توضیح این منابع، جنبش«فتح الشام» 25 نفر از جمله پسر «أبو عیسی الشیخ» را طی یک عملیات انحرافی اسیر کرده است.   

«أبو عیسی الشیخ» فرمانده کل «صقور الشام» نیز در یک پیام صوتی تأکید کرده است که پسرش همراه با برخی عناصر دیگر توسط «الجولانی» اسیر شده اند.

این شواهد حاکی از آن است که جنگ بین گروه های تروریستی شدت یافته و ظهور تشکیلات جدیدی که به دو گروه حامیان «احرار الشام» و بیعت کنندگان با به اصطلاح « هیأت تحریر الشام» تقسیم شده اند، دال بر وقوع تغییرات ریشه ای در عرصه جنگ سوریه است که به دنبال آن گروه های بسیاری از بین خواهند رفت.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.