حمیدرضا ترقی با اشاره به اینکه جوهره انقلاب اسلامی توجه به نیازمندان، رفع فقر و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است می گوید: بدیهی است اگر این فلسفه در نظام اسلامی تحقق پیدا نکند، وضعیت فقرا بهتر نشده و فاصله طبقاتی از بین نرود و عدالت اقتصادی در جامعه به وجود نیاید.

جوهره انقلاب اسلامی رفع فقر و تحقق عدالت اجتماعی است

قدس آنلاین - یکی از مهمترین ثمرات انقلاب اسلامی تاسیس نهادهای همچون کمیته امداد امام خمینی است که برای رفع محرومیت از چهره شهرها شکل گرفتند.
«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که سابقه عضویت در شورای مرکزی کمیته امداد امام و مدیریت کمیته امداد امام خمینی خراسان را عهده دار بوده وهم اکنون نیز عضو هیات امنای کمیته امداد است در گفت و گو با ما می گوید: یکی از دغدغه‌های جدی حضرت امام(ره) در طول دوران تبعید به عراق پس از قیام 15 خرداد سال 1342 که مکرر در درس‌هایشان به آن اشاره می‌کردند، وضعیت فقر و محرومیت در کشور و فاصله طبقاتی زیاد بین اقشار ضعیف و ثروتمند کشور بود.

ترقی می گوید: در رژیم گذشته بیش از 90 درصد روستاها از اولیه‌ترین نیازهای زندگی مانند راه، آب، برق، گاز، مدرسه و... بی بهره بودند. دولت هم با وجود اینکه از درآمد نفتی بسیار بالایی در آن مقطع برخوردار بود، با آنکه از سال 1354 به بعد، نفت را بشکه‌ای 36 دلار می‌فروخت، پول‌های هنگفت حاصل از استخراج روزانه 6 میلیون بشکه را صرف عمران و آبادی نمی‌کرد. علاوه بر آن سیاست‌های اصلاحات ارضی و انقلاب سفید رژیم شاه، هم کشاورزی را در کشور نابود کرده و صنعت را هم از بین برده بود. صنعت پر رونق آن روز، تنها شرکت ایران خودرو بود که با «شعار هر ایرانی یک پیکان» تلاش می‌کرد به سمت دروازه‌های تمدن بزرگ که توسط شاه مطرح می‌شد حرکت کند. در حالی که این سرمایه بزرگ اگر صرف عمران و آبادی کشور می‌شد وضعیت بسیار متفاوتی پیدا می‌کرد.

این عضو هیات امنای کمیته امداد امام(ره) خاطر نشان می کند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به دلیل اینکه پشتیبان اصلی انقلاب به فرموده امام(ره) پا برهنه‌ها و قشر محروم جامعه بودند، دومین نهادی که پس از تشکیل کمیته انقلاب اسلامی با هدف رسیدگی به قشر محروم جامعه در 14 اسفند 1357 تاسیس و پایه‌ریزی شد کمیته امداد امام خمینی(ره) بود. نهادی که در آن مقطع به دستور رهبر انقلاب مأموریت داشت به دورترین نقاط کشور و روستاها رفته، فقرا را شناسایی و هر چه سریعتر نسبت به رفع فقر و محرومیت در جامعه اقدام کند.

ترقی ادامه می دهد:این حرکت با حمایت شورای انقلاب و دولت‌های بعدی و مجالس شروع شد و آن ها توانستند پس از حدود چهار دهه از انقلاب و آغاز به فعالیت این نهاد گام‌های موثری در تغییر چهره روستاهای کشور و رفع فقر و محرومیت بردارند، به گونه‌ای که امروز تعداد مناطق محروم در کشور به حداقل رسیده و بسیار محدود شده است. علاوه بر آن در کشور فقر مطلق با پرداخت یارانه نقدی از بین رفته و ما اکنون در حال برطرف کردن فقر نسبی در کشور هستیم. حرکتی که مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی و توجه خاص حضرت امام(ره) به فقرا و محرومان و مستضعفان است.

معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی ادامه می دهد: سفارش حضرت امام(ره) و سخنانشان که «من یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمی‌دهم» و تاکید ایشان بر اینکه مسؤولان با فقرا حشر و نشر داشته باشند و افرادی مسؤولیت بپذیرند که درد فقر و محرومیت را چشیده باشند، حاکی از این است که جوهره انقلاب اسلامی توجه به نیازمندان، رفع فقر و تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است. بدیهی است که اگر این فلسفه در نظام اسلامی تحقق پیدا نکند، وضعیت فقرا بهتر نشده و فاصله طبقاتی از بین نرود و عدالت اقتصادی در جامعه به وجود نیاید؛ رسالتی که اسلام و انبیای الهی بر دوش حاکمان اسلامی گذاشته اند، تحقق پیدا نکرده است. بر این اساس یکی از مهمترین و موفق‌ترین کارهایی که حضرت امام(ره) آن را پایه‌گذاری کردند و نهادهایی که مورد اقبال مردم قرار گرفت همین کمیته امداد امام خمینی(ره) است. مشارکت مردم در این نهاد بی‌نظیر است. میلیون ها نفر در کشور مشترک صندوق‌های امداد هستند و بسیاری از خیریه‌ها و مؤسسات امداد رسان در راستای محرومیت‌زدایی با عشق و علاقه این کار را انجام می‌دهند که بیانگر برکات انقلاب اسلامی و توجه ویژه حضرت امام(ره) به این قشر است.

 

وی در ادامه می گوید: ممکن است برخی از مؤسسات خیریه کارهای موازی هم انجام دهند یا همپوشانی‌هایی در خصوص رسیدگی به اقشار ضعیف جامعه داشته باشند، اما حرکتی که کمیته امداد شروع کرده ساماندهی مؤسسات خیریه و جهت دهی به فعالیت‌های آنان در راستای فقرزدایی و محرومیت زدایی است. این حرکت در حال شکل‌گیری است و خیریه‌ها به سمت فعالیت‌های خاص سوق داده می‌شوند تا خلاء‌های موجود در جامعه پر شود.

ترقی یادآور می شود: رفع این مشکلات تنها بوسیله دولت امکان‌پذیر نیست و نیاز به کمک و یاری مردم و نهادهای خیریه دارد. ما باید بستر فعالیت مردم و مشارکت آن ها را به نحو مطلوبی با هماهنگی و مدیریت صحیح فراهم کرده و تلاش کنیم دولت با کمک مردم بتواند برای زدودن فقر و محرومیت در جامعه اقدامات موثری انجام دهد.

وی در پایان ابراز امیدواری می کند با قدم گذاشتن در راستای رفع فقر و محرومیت زدایی، بتوانیم دستاوردهای گرانسنگ انقلاب اسلامی را پاس داشته و از آن حفاظت کنیم

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.