۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 498680

انقلاب اسلامی ؛ آشتی با خدا

دکتر محمد رضا سنگری*

قدس آنلاین - با وقوع انقلاب اسلامی فضایی گفتمانی و نگاهی تازه به انسان ایجاد شد، امتحان و راه را برای انسان فراهم آورد یعنی پرسش های جدیدی سرراه انسان قرار داد که ما چه کسی هستیم ؟کجا هستیم ؟ چه مسیری را باید در پیش بگیریم؟ بازدارنده ها و موانع حرکت انسان چه هستند؟مقصد کجاست؟ رهروان باید چه کسانی باشند؟

تمامی این پرسش ها خود را در قلمرو تربیت نشان می داد و این که چه تغییراتی را باید در کنش و منش خود ایجاد کنیم .از سویی چون نقطه عطف تربیت آموزش و پرورش است بازتاب چنین موضوعی خود را درون نظام آموزش و پرورش  نشان داد.

نخستین رخداد پس از پیروزی انقلاب را باید ولادت جریانی به نام امور تربیتی دانست که بعدها با عنوان معاونت پرورشی مطرح شد.

جریان امور تربیتی به منظور توجه به استعدادهای کودک و نسل نوجوان همراه با پرورش این استعدادها با تکیه بر مبانی ارزشی و آموزه های دینی مورد نظر اهالی تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت.

مولای متقیان حضرت علی (ع) در بیانی شیوا می فرمایند:تمامی انبیا و سلسله پیامبران در طول تاریخ برای پنج موضوع فرستاده شده اند که نخستین آن بازگشت انسان ها به فطرت زلال توحیدی شان است و اینکه با خدای خویش آشتی کنند. اگر انقلاب اسلامی را آشتی با خدا بدانیم عرصه تعلیم و تربیت ما نیز به نام خدا تحقق یافت.حال آنکه تربیت پیش از انقلاب چنین رویکردی نداشت و چنین نگاهی در آموزش و پرورش وجود نداشت.

گرچه ممکن است در آموزش و پرورش پیش از انقلاب معلمانی را سراغ گرفت که در زمینه تربیت تلاش داشته اند اما مجموعه حرکت آموزش و پرورش ما را حرکت به سوی وابستگی،بی اعتقادی،سستی در دین،گرایش به مفاهیم و مسایل نفسانی شکل می داد و تهی از روحی بود که انسان به سوی هدف مشخص و روشن الهی باشد.

از سوی دیگر آموزش و پرورش بخصوص در دهه اخیر دارای برنامه شد حال آنکه پیش از این آموزش و پرورش چه در تالیف کتاب های درسی و چه در برنامه های درسی انضباط مشخص و طراحی هوشمندانه نداشت.اما خوشبختانه در این سال ها به سند تحول آموزش و پرورش رسیدیم و اسناد دیگری نیز در آموزش و پرورش  متولد شد و مشخص کرد که آموزش و پرورش باید به کجا برسد و چنین سندی ره آورد سال ها تفکر و تامل صاحب نظران و کار آزمودگان در مجموعه آموزش و پرورش است .

با نگاهی به سال های نخست انقلاب خواهیم دید که بخش عمده مسوولیت های کشور از ریاست جمهوری تا نخست وزیری و تا وزارتخانه های دیگر را معلمان عهده دار شدند ضمن آنکه بخش قابل ملاحظه ای از فرماندهان شجاع دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن را همین معلمان تشکیل می دادند؛به عبارتی می توان گفت بزرگترین خدمات و سرویس دهی به نهاد های کشور را آموزش و پرورش به عهده گرفت و این نهاد سهم و نقش زیادی را ایفا کردند. شاید به جرات بتوان گفت نخستین کسانی که آموزه های لازم انقلاب را دریافت کردند معلمان بودند و بعید می دانم قشری را بتوان پیدا کنیم که به این میزان  همراه و همگام با انقلاب شده باشند.

این تحول که تنها در 15 ماه رخ داد تحول سریع اجتماعی بود که نفس روح ا... این جامعه را منقلب کرد و در پی آن فضای قرآنی و آموزه های دینی به میان جامعه آمد و جامعه متحول شد.

اینک نیز معلمان همچنان در بخش های مختلف و مسوولیت های اجتماعی نقش بی بدیلی از خویش به یادگار می گذارند.

* سردبیر مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی وزارت آموزش و پرورش

 و مسئول دکترای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.