جنبش، «صابرین» اگرچه شاید به نظر برسد به دلیل شیعه بودن باید بیشتر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، اما مقامات ایران همواره تاکید کرده اند که مسئله فلسطین برای آنها در اولویت نخست در بین همه مسائل جهان اسلام قرار دارد و در این زمینه تفاوتی بین حمایت از گروه های اهل تسنن و شیعه وجود ندارد.

جنبش «صابرین» فلسطین؛ نوپا اما اثرگذار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ گروه‌های مقاومت در فلسطین همواره ایفاگر نقش اساسی در مقابله با تهدیدات رژیم صهیونیستی بوده‌اند. در واقع تکیه بر گزینه اثربخش و مؤثر «مقاومت» توسط برخی گروه‌های فلسطینی مانع از تحقق بسیاری از اهداف شوم اشغالگران صهیونیست در اراضی فلسطین شده است. هنگامی که سخن از گروه‌های مقاومت فلسطین به میان می‌آید، نخستین اسامی که در ذهن تداعی می‌شود، نام جنبش‌های مقاومت «حماس» و «جهاد اسلامی» در نوار غزه است.

بدون تردید جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی در سالیان گذشته نقش بسزایی در مقابله با رژیم صهیونیستی و ارتش تا دندان مسلح این رژیم داشته‌اند. با این حال، در کنار این دو گروه، جنبش دیگری نیز در نوار غزه وجود دارد که پرچم‌دار مقاومت در فلسطین به شمار می‌رود؛ جنبشی که همراه دیگر گروه‌های مقاومت همواره در مقابل صهیونیست‌ها و مزدوران آنها ایستاده است. این جنبش، «صابرین» نام دارد که به عنوان یک جنبش شیعی در نوار غزه فعال است. اگرچه شاید به نظر برسد که این جنبش به دلیل شیعه بودن باید بیشتر مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد، اما مقامات ایران همواره تاکید کرده اند که مسئله فلسطین برای آنها در اولویت نخست در بین همه مسائل جهان اسلام قرار دارد و در این زمینه تفاوتی بین حمایت از گروه های اهل تسنن و شیعه وجود ندارد. حمایت های چند دهه اخیر از گروه های حماس و جهاد اسلامی هم از همین باب بوده است.

صابرین در آوریل سال 2014 میلادی یعنی تقریبا دو ماه پیش از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در روز 12 ژوئن، اعلام موجودیت کرد و شعار «ان الله مع الصابرین» را بر روی آرم خود قرار داد. این جنبش متشکل از مجموعه رزمندگان و مجاهدانی است که به اتخاذ گزینه مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی اعتقاد راسخ دارد. بر همین اساس، تأسیس آن مرهون تلاش‌های فرد یا سازمانی خاص در فلسطین نبوده است. البته بسیاری از رهبران و مجاهدان عضو این گروه، بیشتر در سایر جنبش های فلسطینی مانند جهاد اسلامی فعال بوده اند.

اکنون «هشام سالم»، دبیرکلی جنبش صابرین را برعهده دارد. هنگامی که از سالم در خصوص معرفی جنبش صابرین سؤال می‌شود، وی اینگونه پاسخ می‌دهد: «جنبش صابرین جایگزین هیچ جنبش یا گروهی نیست، بلکه در کنار دیگر جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت در مسیر سخت مبارزه با اشغالگران صهیونیست فعالیت می‌کند».

وی همچنین ضمن رد تکیه جنبش صابرین بر گرایش مذهبی خود یعنی تشیّع، صراحتا اعلام می‌کند که صابرین و اعضای آن به «وحدت اسلامی» و نبرد در دیگر جبهه های مقاومت همچون سوریه اعتقاد راسخ دارند و القاء اینکه این جنبش، خود را از دیگر گروه‌های مقاومت اهل تسنن متمایز می‌داند، کاملا باطل بوده و نوعی خدمت به دشمنان محسوب می‌شود.

جنبش صابرین فلسطین دارای مجلس شورایی است که موضوع های مهم مربوط به این جنبش در این مجلس مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. در حال حاضر، أبو محمد، سِمَت دبیرکلی مجلس شورای جنبش صابرین را عهده‌دار است.

فعالیت‌های جنبش صابرین در نوار غزه هیچ گاه به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده است. این رژیم همواره در راستای ضربه وارد کردن بر پیکره رهبران ارشد این جنبش گام برداشته است تا بدین طریق به زعم خود بتواند محور مقاومت در اراضی اشغالی به ویژه در نوار غزه را زمین‌گیر کند. در همین راستا؛ هشام سالم حدود یک سال پیش توسط عوامل صهیونیست‌ها مورد سوء قصد قرار گرفت. وی از این سوء قصد جان سالم به در بُرد و تنها از ناحیه گردن دچار جراحت شد. البته این اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها چندان تعجب‌برانگیز به نظر نمی‌رسد، چراکه مسئولان این رژیم همواره به صورت رسمی و علنی اعلام کرده‌اند که ترور رهبران ارشد گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله استراتژی‌های اساسی آنها در مقابله با این گروه‌ها محسوب می‌شود.

جنبش صابرین فلسطین در تشریح ایدئولوژی خود تصریح می‌کند که این جنبش، یک جنبش جهادی بوده و بر اساس دستورات قرآن کریم، خود را مکلف و موظف به مقابله ستمکاران صهیونیستی می‌داند. این جنبش همواره تأکید کرده است که تحت هیچ شرایطی به خواسته‌ها و مطالبات نامشروع دشمنان و مستکبران تَن درنخواهد داد و در مقابل آنها زانو نخواهد زد.

جنبش صابرین همچنین ایجاد امید در قلوب مردم فلسطین برای پیروزی بر صهیونیست‌ها را یکی از مسئولیت‌های اصلی خود قلمداد و تأکید می‌کند که برای تحقق این مهم، در راستای گسترده‌تر کردن بیش از پیش دایره جهاد علیه دشمن صهیونیستی گام خواهد برداشت. این جنبش همچنین حل و فصل برخی منازعات داخلی میان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی را از جمله مستلزمات اصلی مقابله قدرتمندانه با صهیونیست‌ها معرفی و تأکید دارد که از هیچ تلاشی در راستای تحقق آشتی ملی در فلسطین دریغ نخواهد کرد. افزون بر این، جنبش صابرین، قدس اشغالی را صحنه میدان نبرد حق علیه باطل می‌داند.

جنبش صابرین فلسطین، اهدافی را که همواره در راستای تحقق آنها گام برداشته است، به شرح ذیل اعلام کرده است:

*عمل کردن به وظیفه شرعی در مقابله جدی دشمن اشغالگر صهیونیستی؛ دشمنی که مقدسات مسلمانان را مورد هتک حرمت قرار می‌دهد و مردم فلسطین را از سرزمین مادری خود بیرون می‌راند.

* تبیین رویکرد اقدام جهادی برای دفاع از شخصیت‌های برجسته محور مقاومت در کشورهای اسلامی مختلف و به ویژه فلسطین.

* تقویت بیش از پیش گروه‌های مقاومت و جنبش‌های جهادی برای مقابله با توطئه‌های شیطانی رژیم صهیونیستی در جهت سلب هویت اسلامی از قدس اشغالی و مسجدالاقصی.

 * ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و تبیین گزینه «مقاومت» به عنوان تنها گزینه‌ای که می‌تواند مردم فلسطین را از زیر یوغ ظلم و ستم اشغالگران صهیونیست رهایی بخشد./

حسین رامین آبادیان

انتهای پیام

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.
 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.