'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری جدید آمریکا بلافاصله پس از ادای سوگند ریاست جمهوری، اقدام به عملی کردن وعده های انتخاباتی خود کرد و با صدور دستورات و فرمان های جنجالی اعتراضات بسیاری را در داخل و خارج از آمریکا برانگیخت.

فرمان های جنجالی و اعتراض برانگیز ترامپ

به گزارش "قدس آنلاین"، ترامپ که توانسته بود با سخنان و جملات پوپولیستی و تند در دوره تبلیغات انتخاباتی خود و در جمع هوادارانش آرای آنها را بدست آورد و ' هیلاری کلینتون' رقیب انتخاباتی خود از حزب دمکرات را پشت سر بگذارد؛ اکنون در مرحله اجرای برنامه های اعلام شده خود با مخالفت های آشکاری در داخل و خارج از آمریکا و حتی بین هم پیمانان و هم حزبی های خود مواجه شده است.

وی در کمترین زمان پس از ادای سوگند در روز اول بهمن ماه برابربا ۲۰ ژانویه، دستورات اجرایی را صادر کرد که حتی رهبران اروپا و غرب را دچار سردرگمی کرده و اعتراض نهادهای مختلف بین المللی و حقوق بشری و سازمان ملل را برانگیخته است.
مهمترین دستورات اجرایی ترامپ طی ۱۲ روز گذشته:
۱- دونالد ترامپ به محض ورود به دفتر کار خود در کاخ سفید، دستور اجرایی تسهیل موانع لغو قانون بیمه همگانی دولت اوباما موسوم به 'اوباماکر' را صادر کرد.
'اوباما کر' براین اساس بنا شده بود که جوانان سالم اقدام به خرید بیمه بهداشتی کنند تا بتوان با درآمد حاصله، ۴۸ میلیون آمریکایی بدون بیمه را با استفاده از درآمد کسب شده و کمک های دولتی، بیمه بهداشتی کرد.
این در حالی است که طبق نتیجه نظرسنجی های به عمل آمده، اکثر پزشکان آمریکایی مخالف لغو قانون برنامه بیمه درمانی این کشور موسوم به اوباماکر هستند.
برنامه بیمه درمانی آمریکا یکی ازدستاوردهای دولت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور معرفی می شد؛ قانونی که به رغم اجرای آن هنوز ۲۵ میلیون آمریکایی فاقد بیمه هستند.

۲- دومین فرمان ترامپ اجرای خط لوله داکوتا اکسس، از ایالت داکوتای شمالی تا ایالت ایلینوی بود که اعتراضات گسترده محلی را در پی داشت. معتقرضان معتقدند ساخت این خط لوله موجب آلودگی آب آشامیدنی و تخریب میراث فرهنگی بومیان آمریکا(سرخ پوستان) درمنطقه می‌شود.
دولت اوباما در طول دوران ریاست جمهوری خود، به دلایل زیست محیطی، مخالف پروژه کی استون برای انتقال نفت کانادا به پالایشگاه‌های خلیج مکزیک از مسیر ایالات متحده بود.

۳- رئیس جمهوری جدید آمریکا همچنین مقام های دولتی را پس از پایان خدمت، برای همیشه از 'لابی کردن به نفع دولت های خارجی' منع کرد و یک منع پنج ساله جداگانه هم برای سایر لابی گری ها در نظر گرفت.
به دستور ترامپ، لابی گری مقام های دولتی با نهادهای فدرال تا پنج سال پس از بازنشستگی این مقامات ممنوع شد.
پیش از این اوباما با امضای دستوری، لابیگری مقامات پس از بازنشستگی را تا دو سال منع کرده بود.
رئیس جمهوری جدید آمریکا در این باره گفت: افرادی که می خواهند به او برای برآورده کردن هدف 'آمریکا را دوباره با عظمت کنیم' کمک کنند، باید روی وظایف شان متمرکز شوند تا بتوانند به مردم آمریکا کمک کنند نه اینکه به فکر درآمد و آینده خودشان پس از خدمت دولتی با استفاده از نفوذ و قدرت باشند.
ترامپ با اشاره به مقام‌هایی که در کنار او بودند به شوخی گفت: «اکثر کسانی که پشت من ایستاده اند، قادر نخواهند بود پس از ترک سمت کار کنند.» این افراد شامل مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، راینس پریبس رئیس دفتر کاخ سفید، استیو بانون استراتژیست ارشد کاخ سفید و کلیان کانوی مشاور ارشد ترامپ بودند.

۴- رئیس ‌جمهوری آمریکا دراقدامی دیگر برای بازسازی شورای امنیت ملی آمریکا گام برداشت.
مطابق این دستور، 'استیو بنون' استراتژیست اصلی کاخ سفید به این شورا پیوست و مدیر 'اطلاعات ملی' و رئیس ستاد مشترک (نیروهای مسلح) از این شورا کنار گذاشته شدند. ترامپ درباره حذف این دو مقام از شورای امنیت ملی گفت که این افراد باید در جلساتی شرکت کنند که به مسئولیت و تخصص آنها مرتبط است.
بنون رئیس سابق تارنمای خبری 'بریتبارت نیوز' است که در ماه اوت به ستاد انتخاباتی ترامپ پیوست.
ژنرال بازنشسته 'مایکل فلین' گزینه ترامپ برای ریاست شورای امنیت ملی در گذشته با دولت اوباما درگیری داشت و طبق گزارش ها مجبور شد از پست خود به عنوان مدیر 'آژانس اطلاعات دفاعی' کنار برود.
بر اساس متن فرمان اجرایی امضا شده توسط ترامپ، تغییرات در شورای امنیت ملی آمریکا این گونه توجیه شده است که 'تهدیدهای امنیتی پیش روی آمریکا در قرن ۲۱ فراتر از مرزهای کشورهاست'.
سوزان رایس مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در واکنش به این اقدام نوشت: بعد از یک هفته اقدامات 'دیوانه ‌وار' اکنون شاهد یک دیوانگی محض هستیم. دیگر چه کسی برای تصمیم گیری در مورد داعش، سوریه، ‌افغانستان و جمهوری دموکراتیک خلق کره نیاز به اطلاعات یا مشاوره نظامی دارد.


۵- اقدام دیگرترامپ به ستاد مشترک ارتش و مشاوران ارشد نظامی بر می‌گردد که در آن ترامپ ۳۰ روز مهلت به آنها داد تا طرح جدیدی برای مقابله با داعش ارائه دهند.
ترامپ به خبرنگاران گفت: این طرح برای شکست داعش در عراق و سوریه است که به نظرم بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.
رئیس جمهوری آمریکا در این دستور خواستار تهیه 'طرحی فراگیر برای شکست داعش' شده و اظهار داشته که امکان هیچگونه مماشات یا مذاکره ای با داعش وجود ندارد.
معلوم نیست که این طرح چه تفاوتی با رویکردهای گذشته آمریکا در قبال داعش خواهد داشت. در سند امضاشده، از دیپلماسی عمومی، عملیات اطلاعاتی (اطلاعات و اخبار) و راهبردهای سایبری به عنوان رویکردهای جایگزین برای مبارزه با داعش یاد شده است.

۶- رئیس جمهوری آمریکا در دستور اجرایی دیگری، خواستار 'بازسازی نیروهای مسلح' این کشور شد.
ترامپ تصریح کرد که این دستور اجرایی شامل افزایش هزینه های نظامی برای به روز رسانی ناوگان نیروهای مسلح و اختصاص منابع جدید به ارتش آمریکا خواهد بود.
به نوشته برخی رسانه های آمریکایی، ترامپ در این فرمان افزایش بودجه نظامی آمریکا در سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۸ نیز دیده می شود.


۷- ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک برای جلوگیری از ورود مهاجران یکی از وعده های اصلی ترامپ پیش از برگزاری انتخابات و تبلغیات انتخاباتی بود.
رئیس جمهوری آمریکا دستور ساخت یک دیوار در مرز میان آمریکا و مکزیک را با هدف مقابله با موج مهاجران غیرقانونی صادر و تلاش کرد تا هزینه آن را به مکزیک تحمیل کند. این اقدام به لغو دیدار برنامه ریزی شده سران دو کشور منجر شد.
اعتراض گسترده مکزیکی ها و حتی مقامات اروپایی به ساخت این دیوار همچنان ادامه دارد.

۸- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنین دستوری را امضا کرد که به موجب آن مرزهای این کشور به مدت چهارماه به روی پناهجویان و سه ماه به روی شهروندان هفت کشور اسلامی عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به مدت سه ماه بسته شد.
بسیاری از شخصیت ها، سازمان ها و نهادهای بین المللی و حتی عموم مردم دنیا در شبکه های اجتماعی، این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نژاد پرستانه و غیر انسانی دانستند.
بعد از اجرای این دستور، فرودگاههای آمریکا شاهد اعتراضات و راهپیمایی هایی بود که با برخی از آنها هم حزبی های ترامپ در حزب جمهوریخواه نیز همراهی کردند.


۹- اقدام دیگر ترامپ، دستور برای خروج آمریکا از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) بود. وی در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود خروج از پیمان تی‌پی‌پی را جزو اولویت‌های خود اعلام کرده بود.
ترامپ این پیمان تجاری را 'قاتل مشاغل' آمریکایی خوانده و گفته بود: تی‌پی‌پی برای کارگران و صنایع این کشور زیان‌بار است.
ترانس پاسیفیک ( tpp ) دو سال پیش میان آمریکا و یازده کشور امضا شد که ۴۰ درصد از اقتصاد جهان را در اختیار دارند. ( tpp ) تاکنون اجرا نشده است.
دولت جدید آمریکا در همان آغاز کار اعلام کرد، استراتژی تجاری اش به منظور حمایت از فرصت های شغلی برای مردم آمریکا را با خروج از پیمان تجاری، 'شراکت فراآتلانتیک' که ۱۲ کشور در آن عضویت دارند، آغاز خواهد کرد.
براساس بیانیه ای که مدت کوتاهی پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ از سوی کاخ سفید منتشر شده آمده است که آمریکا 'کشورهایی را که موافقتنامه های تجاری را نقض می کنند و در این فرآیند به فرصت های شغلی آمریکایی آسیب می زنند، تحت فشار قرار خواهد داد. '
طبق این بیانیه، ترامپ همچنین خود را متعهد به مذاکره مجدد در مورد پیمان آزاد تجاری آمریکا (نفتا) می داند که در سال ۱۹۹۴ به امضای ۳ کشور آمریکا، کانادا و مکزیک رسیده است.
دراین بیانیه آمده است: برای مدت های طولانی، مردم آمریکا ناگزیر بودند پیمان های تجاری ای را بپذیرند که منافع حلقه قدرت داخلی و نخبگان واشنگتن را بر مردان و زنان سختکوش این کشور ترجیح می داد. در نتیجه، شهرهای کارگری شاهد تعطیلی کارخانه های خود و منتقل شدن مشاغل با درآمدهای بالا به خارج از کشور بودند، در حالی که مردم آمریکا با کسری تجاری رو به تزاید و پایه تولیدی ویران شده مواجه بودند.
به نوشته این بیانیه، این استراتژی با خروج از پیمان شراکت فراآتلانتیک و اطمینان یافتن از اینکه پیمان های جدید تجاری به سود کارگران آمریکایی بسته می شوند، آغاز می شود.
خروج از ترانس پاسیفیک نیز اعتراضات کشورهای شرق آسیا را به همراه داشت.
خبرگزاری کیودو ژاپن در واکنش به این دستور ترامپ خواستار آن شد که دولت های آسیایی از جمله دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، خود را از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دور کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.